اردوغان: بمباران بیمارستان‌ یا کشتن کودکان توجیهی ندارد؛ شولتس: حماس مسئول بحران انسانی در غزه است

کنفرانس خبری رهبران آلمان و ترکیه
کنفرانس خبری رهبران آلمان و ترکیه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رهبران آلمان و ترکیه روز جمعه در پایان سفر رجب طیب اردوغان به برلین، در یک کنفرانس خبری دیدگاه‌های متفاوت خود را نسبت به جنگ اسرائیل و حماس درغزه به صراحت بیان کردند.

آگهی

صدراعظم آلمان در این میان بار دیگر بر حق اسرائیل در دفاع از خود تاکید کرد و رجب طیب اردوغان نیز خواستار پایان فوری بمباران‌های اسرائیل، برقراری آتش‌بس و تسهیل در کمک‌رسانی به غیرنظامیان شد.

اولاف شولتس در کنفرانس خبری مشترک با رئیس جمهور ترکیه که اخیراً به نوعی مشروعیت دولت اسرائیل را زیر سوال برده و آن را «دولت تروریستی» خوانده بود، گفت: «حق وجودی» اسرائیل «غیرقابل انکار» است.

اظهارات تند و کم‌سابقه آقای اردوغان علیه اسرائيل که رئیس جمهوری ترکیه در برلین آن را تکرار نکرد، با واکنش‌های زیادی در آلمان همراه شد و خشم انجمن‌های یهودی و مخالفان دولت حاکم بر برلین را برانگیخت.

رجب طیب اردوغان که برای نخستین بار پس از سال ۲۰۲۰ به آلمان سفر می‌کند پیش از ملاقات با اولاف شولتس، با فرانک والتر اشتاین‌مایر، رئیس جمهوری این کشور دیدار و گفتگو کرد.

آقای اشاین‌مایر در این دیدار بار دیگر بر موضع کشورش درخصوص حق اسرائیل برای دفاع از خود پس از حمله مرگبار و غافلگیرکننده هفت اکتبر حماس که به گفته مقامات اسرائیلی ۱۲۰۰ کشته به جا گذاشت، تاکید کرد.

اردوغان: کشتار کودکان در تورات توصیه نشده است

به گفته مقام‌های اسرائیلی، رجب طیب اردوغان در روزهای آغازین جنگ غزه که پس از حمله مرگبار هفت اکتبر این گروه اسلامگرای فلسطینی شدت گرفت، در قامت یک میانجی بالقوه برای این بحران ظاهر شد.

او اما به تدریج و با تشدید حملات مرگبار اسرائیل به غزه و کشتار غیرنظامیان تغییر موضوع داد و به دفاع از جنبش اسلامگرای فلسطینی پرداخت.

آقای اردوغان در برلین بار دیگر از اسرائیل خواست تا «فورا» حملات خود را که به گفته حماس دست کم ۱۲ هزار کشته در غزه به جای گذاشته، متوقف کند.

وی سپس خطاب به مقام‌های اسرائیلی گفت: «بمباران بیمارستان‌ها یا کشتن کودکان در تورات توصیه نشده است. شما نمی‌توانید این کار را انجام دهید.»

رئیس جمهوری ترکیه هرگونه مفهوم یا برداشت یهودی‌ستیزانه در انتقاد‌هایش علیه اسرائیل را رد کرد و گفت: «از دید ما نباید هیچ تبعیضی میان یهودیان، مسیحیان و مسلمانان در منطقه وجود داشته باشد. من اولین پرچم‌دار مبارزه با یهودستیزی در جهان هستم.»

شولتس: حماس مسئول بحران انسانی در غزه است

اولاف شولتس در این کنفرانس خبری ضمن اذغان به بحران انسانی حاکم بر غزه و وضعیت اسف‌بار غیرنظامیان در این منطقه محاصره شده، تاکید کرد که حماس در درجه اول مسئول این بحران است زیرا از غیرنظامیان «به عنوان سپر انسانی» استفاده می‌کند.

صدراعظم آلمان تصریح کرد که برای چشم‌انداز صلحی پایدار، حماس «نباید دیگر قادر به انجام اقدامات تجاوزکارانه مانند حملات ۷ اکتبر باشد.»

رهبران ترکیه و آلمان برغم اختلاف دیدگاه در خصوص جنگ جاری در غزه و اقدامات مهار ناپذیر اسرائيل در هدف قراردادن مراکز غیرنظامی اما هر دو بر راه حل دو کشور برای پایان دادن به مناقشه اسرائیل و فلسطینی‌ها تاکید کردند.

رئیس جمهوری ترکیه در کنفرانس خبری مشترک با اولاف شولتس در این خصوص گفت: «آنچه در جریان درگیری اسرائیل و فلسطین روی داد، بار دیگر ثابت کرد که راه حل دو دولتی بر اساس مرزهای ۱۹۶۷ اجتناب‌ناپذیر است.»

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

تاکید بر تقویت همکاری دو کشور در صنعت دفاعی و طرح دوباره تمایل ترکیه برای خرید ۴۰ فروند جنگنده اروپایی «یوروفایتر تایفون» بخش دیگری از سخنان رجب طیب اردوغان را در کنفرانس خبری مشترک با صدراعظم آلمان تشکیل داد.

آقای اردوغان در این خصوص تصریح کرد که اگر آلمان با فروش یوروفایتر موافقت نکند، کشورش به سراغ دیگر تولید کنندگان جنگنده در جهان خواهد رفت.

وزیر دفاع ترکیه روز پنجشنبه از موافقت بریتانیا و اسپانیا با این معامله خبر داده و گفته بود که کشورش تلاش می‌کند موافقت ضروری آلمان به عنوان کشوری که در تولید این جنگنده مشارکت دارد را نیز جلب کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انتقاد از «دورویی» اردوغان در برابر اسرائیل؛ نماینده اسلامگرای پارلمان ترکیه دچار حمله قلبی شد

چرا هیچ کس جلودار اسرائیل نیست؟

اردوغان: مذاکرات ترکیه برای پیوستن به اتحادیه اروپا در حال احتضار است