روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان؛ اتحادیه اروپا:۱۲ تا ۱۵ درصد زنان هر روز در خانه خشونت می‌بینند

تظاهرات روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان
تظاهرات روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سازمان بهداشت جهانی تخمین می‌زند که از هر سه زن در جهان، یک زن در طول زندگی خود مورد خشونت قرار می‌گیرد.

آگهی

مردم در سراسر جهان روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان را گرامی داشتند و خواستار اقدامات بیشتر از سوی کشورها در حمایت از زنان شدند. شورای اتحادیه اروپا تخمین می زند که ۱۲ تا ۱۵ درصد زنان در قاره سبز هر روز در خانه با خشونت مواجهند.

برای این روز در فرانسه ده‌ها هزار نفر به خیابان‌های پاریس و دیگر شهرهای بزرگ این کشور آمدند و از حقوق زنان حمایت کردند. 

بسیاری از آنان با پوشیدن لباس‌هایی به رنگ بنفش، رنگ زنان و برابری جنسیتی، در خیابان‌های سرد پاریس و دیگر شهرها راهپیمایی و تابلوهایی را حمل می‌کردند که روی آن نوشته شده بود: «هر شش دقیقه یک مورد تجاوز در فرانسه» و «از دختران خود محافظت کنید، پسران خود را آموزش دهید.» 

در فرانسه در سال جاری میلادی تا کنون ۱۲۱ زن به قتل رسیده‌اند در حالی‌که بر اساس آمارهای دولتی، این رقم در کل سال ۲۰۲۲ میلادی ۱۱۸ بوده است. 

 در حالی که در سراسر فرانسه تظاهرات‌هایی علیه خشونت علیه زنان برگزار می‌شد، الیزابت بورن، نخست وزیر فرانسه یک کمپین آگاه‌سازی علیه آزار و اذیت زنان در سیستم حمل و نقل عمومی این کشور راه‌اندازی کرده است. این کمپین با نوشتن شعارهایی چون «علیه متجاوزان» در وسایل حمل و نقل عمومی، تا تلاش می‌کند آگاهی‌رسانی بیشتری در قبال آزار و اذیت زنان و دختران در این کشور صورت گیرد. 

این کمپین اطلاع رسانی علیه خشونت و آزار جنسی در سیستم حمل و نقل فرانسه که یک ماه ادامه خواهد داشت حدود یک میلیون یورو برای دولت فرانسه هزینه دارد.

 خانم بورن در این خصوص می‌گوید: «تقریبا همه زنان و به صورت دقیق‌تر از هر ۱۰ زن، ۹ زن در وسایل حمل و نقل عمومی متحمل حملات کلامی یا فیزیکی شده‌اند. از سوت زدن و توهین گرفته تا حتی آزار و تجاوز جنسی. این کاملا غیرقابل قبول است و ما باید با آن مقابله کنیم.»

تظاهرات مشابهی در اسپانیا هم برگزار شد. این کشور هرچند قوانین خود را برای مقابله با آزار و اذیت زنان سخت‌تر کرده اما فعالان حقوق زنان می‌گویند انواع جدیدی از خشونت از طریق فناوری‌های جدید از جمله هوش مصنوعی در حال ظهور است. آنا ردوندو، وزیر برابری اسپانیا هم به ده‌ها هزار نفری پیوست که در راهپیمایی شرکت کردند. 

او همچنین به خبرنگاران گفت: ««آنچه مهم است این است که صدای زنان و صدای همه فمینیست‌ها علیه هر نوع خشونتی علیه زنان بلند و قوی شنیده شود.» 

در ایتالیا هم که اخیرا یک دانش‌آموز دختر ۲۲ ساله که توسط دوست پسر سابقش به قتل رسید، تظاهرات‌هایی به ویژه در شهر رم را در دفاع از حقوق زنان بدنبال داشت. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

تظاهرات‌های مشابهی در ایالات متحده، آمریکای لاتین و همچنین کشورهای آسیایی برگزار شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

قتل دانشجوی دختر بار دیگر موضوع خشونت علیه زنان در ایتالیا را برجسته کرد

نتایج یک نظرسنجی: از هر سه مرد آلمانی یک نفر خشونت علیه زنان را «قابل قبول» می‌داند

مبارزه با خشونت علیه زنان: اتحادیه اروپا به کنوانسیون استانبول پیوست