نستور پرز سالاس، یکی از «مخوف‌ترین جنایتکاران مکزیک» و عامل قتل خانواده‌های نظامیان بازداشت شد

وزیر دفاع مکزیک
وزیر دفاع مکزیک Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دولت مکزیک موفق شد یکی از خطرناک‌ترین و خشن‌ترین افراد کارتل جنایتکارانه سینالو‌آ در این کشور را دستگیر کند.

آگهی

بر اساس اعلام مقام‌های مکزیکی پلیس این کشور موفق شد نستور پرز سالاس، رئیس گارد محافظان کارتل مشهور ال چاپو را دستگیر کند. دستگیری نستور پرز سالاس آنقدر مهم بود که حتی با واکنش ایالات متحده هم رو به رو شد و دولت این کشور از مکزیک به خاطر این کار تشکر کرد. 

 لوئيس ساندوال وزیر دفاع مکزیک می‌گوید نستور سالاس که روز چهارشنبه دستگیر شد در سال ۲۰۱۹ دستور حمله به یک مجمع آپارتمانی بدون محافظ را که خانواده سربازان این کشور در آن زندگی می‌کردند، صادر کرده بوده است. آقای ساندوال در یک نشست خبری ضمن اشاره به این موضوع گفت: «او بود که دستور حمله به افراد وابسته و خانواده‌های ما را صادر کرد.» 

حمله ۱۷ اکتبر ۲۰۱۹ در واقع پاسخی به دستگیری اویدیو گوزمان، پسر ال چاپو، رهبر کارتل سینالوآ بود که توسط نستور پرز سالاس، رئيس امنیتی کارتل فرماندهی شده بود. در ژانویه و زمانی که سربازان مکزیکی توانستند  اویدیو گوزمان را بازداشت کنند پرز سالاس نیز ظاهرا در ایجاد خشونت‌هایی که به کشته شدن ۳۰ نفر از جمله ۱۰ پرسنل نظامی منجر شده بود، نقش داشته است. 

در آن زمان حمله نیروهای پرز سالاس باعث شد تا در نهایت آندرس مانوئل لوپز رئيس جمهری مکزیک دستور آزادی اویدیو گوزمان، پسر ال چاپو را صادر کند. 

نیروهای پرز سالاس برای آزادی پسر ال چاپو و تحت فشار گذاشتن ارتش به مجتمع مسکونی خانواده‌های ارتش در کولیکان حمله و آنجا را محاصره کردند. این نیروها یک سرباز را هم گروگان و به چهار آپارتمان حمله کردند. آنها همچنین دو نارنجک دستی پرتاب کردند که البته منفجر نشدند. 

ارتش ظاهرا با استناد به یک قانون نانوشته این گروه‌های مافیایی که کاری به زنان و فرزندان نیروهای امنیتی ندارند اتکا کرد و حفاظتی برای این ساختمان در نظر نگرفته بودند. با این حال نیروهای کارتل سینالوآ برای آزادی رهبرشان به این ساختمان حمله کردند. 

وزیر دفاع مکزیک روز جمعه فاش کرد که در آن زمان ارتش عملیات ویژه‌ای برای دستگیری پرز سالاس داشته که در نهایت شکست خورد. او همچنین اضافه کرد که ارتش به تعقیب او ادامه داده و سعی کرده برای بار دوم را بازداشت کند اما باز هم پرز سالاس موفق به فرار شد. 

اما نیروهای ارتش مکزیک در سومین تلاش خود بالاخره توانستند این فرد خطرناک را که آمریکا جایزه ۳ میلیون دلاری برای دستگیری او تعیین کرده بود، به دام بیندازند. 

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه در بیانیه‌ای از تمام کسانی که در دستگیری این فرد نقش داشتند تقدیر کرد. دادستان‌های آمریکا درخواست کرده‌اند همانطور که ال چاپو به ایالات متحده منتقل شد، پرز سالاس هم به آمریکا آورده شود تا در آنجا به اتهاماتش رسیدگی شود. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

سندوال در نشست خبری در این رابطه همچنین اعلام کرد که پرز سالاس مسئول حملاتی علیه پرسنل نظامی مکزیک بوده که تلفات قابل توجهی را برجای گذاشته است. پرز سالاس به اتهام توطئه ایالات متحده برای واردات و توزیع فنتانیل در ایالات متحده نیز تحت تعقیب بوده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ال چاپو؛ سرنوشت مرد بی‌سوادی که به مخوف‌ترین قاچاقچی مواد مخدر تبدیل شد

برند «ال چاپو»، به مالکیت همسر او به زودی عرضه می‌شود

ویدئو؛ بازار داغ دلیوری پیتزا و غذا برای مهاجران در مرز مکزیک و آمریکا