پوتین از سفر به عربستان و امارات به دنبال چیست؟

Russian President Vladimir Putin
Russian President Vladimir Putin Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به کشورهای امارات عربی متحده و عربستان سعودی سفر خواهد کرد و به این ترتیب، با وجود تلاش‌های غرب برای منزوی کردنش، به بازگشت به صحنه بین‌المللی ادامه می‌دهد.

آگهی

آقای پوتین که به دلیل خارج کردن غیرقانونی کودکان اوکراینی از مناطق شرقی این کشور و انتقال آنها به داخل سرزمین روسیه، با حکم بازداشت دیوان کیفری بین‌المللی روبروست، پیش از این سفرهای کمی به خارج از کشور آنهم صرفا به مقصد نزدیک‌ترین متحدان خود داشته است.

به همین دلیل نیز بطور مثال در جریان نشست «گروه ۲۰» که ماه سپتامبر به میزبانی هند برگزار شد، همچنین در نشست «بریکس» به میزبانی آفریقای جنوبی در ماه اوت، غایب بود. او اعلام کرده بود که در این نشست‌ها حضور نیافته تا برای برگزارکنندگان آن‌ها «مشکلی» ایجاد نشود.

با این وجود پس از شکست ضدحمله بزرگ تابستانی اوکراین در میدان جنگ و معطوف شدن توجهات بین‌المللی به تحولات غزه و اسرائیل، به نظر می‌رسد که پوتین نیز آسوده خاطر شده است.

بنا بر اعلام کرملین، ولادیمیر پوتین در امارات با محمد بن زاید آل نهیان، رئیس امارات و حاکم ابوظبی دیدار خواهد کرد تا درباره چشم انداز همکاری‌های دوجانبه و وضعیت خاورمیانه گفتگو کنند.

پوتین در ریاض نیز از سوی محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی استقبال خواهد شد تا درباره تجارت، سرمایه‌گذاری و سیاست بین‌الملل صحبت کنند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین اعلام کرد که قرار است رئیس جمهوری روسیه در جریان این دیدارها، بطور ویژه به موضوع مناقشه اسرائیل و فلسطینیان همچنین کاهش تولید نفت در چارچوب «اوپک پلاس» که روسیه یکی از اعضای آن است، بپردازد.

ولادیمیر پوتین از زمان آغاز جنگ اسرائیل و حماس، بارها از اسرائیل انتقاد و «فاجعه» انسانی در غزه را محکوم کرده و خواستار ایجاد کشور فلسطینی شده است.

او همچنین در جریان یکی از نشست‌های مجازی «گروه ۲۰» در اواخر ماه نوامبر، غرب را به دلیل محکوم کردن حمله روسیه به اوکراین و همزمان داشتن رفتاری متفاوت در قبال «قتل غیرنظامیان در فلسطین»، متهم به نشان دادن یک « خشم گزینشی» کرد.

ایران، چین، آسیای مرکزی

روسیه هفته گذشته در موضوع نفت اعلام کرد که قصد دارد به سیاست کاهش تولید خود دست‌کم تا پایان مارس ۲۰۲۴ میلادی با هدف «ثبات قیمت‌ها» ادامه دهد و با هماهنگی عربستان سعودی، کشورهای اصلی صادرکننده نفت را دور هم جمع کند.

کرملین اعلام نکرده است که آیا رئیس جمهوری روسیه قصد دارد در کنفرانس بین‌المللی «کوپ ۲۸» که هم اکنون در امارات برگزار می‌شود، شرکت کند یا خیر.

ولادیمیر پوتین پس از بازگشت از سفر خاورمیانه‌ای، روز پنج‌شنبه در روسیه با ابراهیم رئیسی دیدار خواهد کرد.

او پیش از این در ماه اکتبر نیز به چین رفته بود تا با متحد نزدیکش شی جین پینگ دیدار داشته باشد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سفر خاورمیانه‌ای پوتین و تغییرات تاکتیکی کی‌یف برای زمستان؛ جنگ اوکراین به کجا خواهد رسید؟

رئیسی برای دیدار با پوتین به مسکو می‌رود

بازداشت معاون وزیر دفاع روسیه، «اقدامی برای تضعیف سرگئی شویگو»؛ به فرمان پوتین یا نخبگان؟