سفر خاورمیانه‌ای پوتین و تغییرات تاکتیکی کی‌یف برای زمستان؛ جنگ اوکراین به کجا خواهد رسید؟

شهر جنگ‌زده و متروک باهموت در زمستان گذشته به تاریخ ۱۳ فوریه ۲۰۲۳
شهر جنگ‌زده و متروک باهموت در زمستان گذشته به تاریخ ۱۳ فوریه ۲۰۲۳ Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در اوکراین،‌ پیش‌بینی‌های آب و هوایی برای زمستان امسال حاکی است که دما و میزان بارش مشابه سال گذشته خواهد بود. هوا کمی سرد، مرطوب و ابری است و زمین پر از گل و لای خواهد بود. همه این‌ موارد در برنامه‌ریزی طرفین درگیری و همچنین حمایت‌های نظامی و بشردوستانه سایر کشورها از اوکراین تاثیر خواهد گذاشت.

آگهی

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز سه شنبه در نشست مطبوعاتی خود از سفر نادر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به خاورمیانه در روز چهارشنبه خبر داد. به گفته وی، در سفره یک روزه پوتین به کشورهای عربستان سعودی و امارات عربی متحده، در مورد مسائل دوجانبه، نفت و روابط بین‌الملل گفتگو خواهد شد.

اگرچه کرملین موضوع اوکراین را در دستور کار دیدارهای پوتین مشخص نکرده است،‌ اما احتمالا یکی از مباحث خواهد بود. عربستان سعودی پیش‌تر سعی کرده بود خود را به عنوان یک میانجی در جنگ روسیه و اوکراین نشان دهد و حدود ۴۰ کشور را برای شرکت در کنفرانس صلح ماه اوت دعوت کرد. محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به تبادل موفقیت‌آمیز زندانیان در سال گذشته میلادی که شامل شهروندان آمریکایی و بریتانیایی بود نیز کمک کرد.

امارات عربی متحده نیز دقیقا یک سال پیش در آزادی بریتنی گراینر، ستارۀ بسکتبال زنان ایالات متحده آمریکایی توسط روسیه و تبادل زندانیان نقش داشت. خانم گراینر پس از آزادی از روسیه در فرودگاه ابوظبی تحویل داده شد.

پوتین از زمان آغاز تهاجم تمام عیار به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، فراتر از چین، ایران و کشورهای شوروی سابق سفر نکرده است.

این دیدارها در حالی برگزار می‌شود که نشانه‌هایی از کاهش حمایت‌های مادی ایالات متحده از اوکراین دیده می‌شود و کی‌یف تلاش می‌کند کمک‌های غرب را به سمت خود نگه کند. به همین منظور، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین قرار است روز سه شنبه برای سناتورهای آمریکا سخنرانی کند تا بر ضرورت حفظ حمایت مالی و نظامی آمریکا تاکید کند.

اکنون، در بحبوحه ابهاماتی که در خصوص دوام حمایت غرب از اوکراین وجود دارد و این مهم که مقامات اوکراینی اذعان می‌کنند که عملیات تهاجمی آن‌ها علیه روسیه امسال نتوانست به پیشرفت مهمی نائل شود، در روسیه گمانه‌زنی‌هایی درباره مذاکرات احتمالی صلح بوجود آمده است.

آخرین وضعیت از میدان نبرد؛ مسکو کشته شدن فرمانده ارشد نظامی خود را تایید کرد

مقامات اوکراینی روز سه‌شنبه اعلام کردند که ارتش اوکراین شب گذشته ۱۰ فروند از ۱۷ پهپاد تهاجمی روسیه را سرنگون کرده است. فرماندار منطقه لِه‌ویو در غرب اوکراین گفت که سه پهپاد به یک هدف زیرساختی نامشخص برخورد کردند، اما خسارات ناچیز بوده و تلفات جانی گزارش نشده است.

مقامات منطقه خارکیف در شرق اوکراین نیز اعلام کردند که چند هواپیماهای بدون سرنشین منازل شخصی و ساختمان‌های مسکونی در دو شهرک مختلف را مورد حمله قرار داده‌اند.

به گفته ارتش اوکراین، شش موشک اس-۳۰۰ نیز به سمت اهداف غیرنظامی در شرق دونتسک و جنوب خرسون شلیک شده است. روسیه بارها هدف قرار دادن غیرنظامیان در اوکراین را رد کرده است، اما در عین حال خاطرنشان ساخته که زیرساخت‌های انرژی در اوکراین همواره یک هدف نظامی قانونی محسوب می‌شوند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

وزارت دفاع روسیه همزمان اعلام کرد که سامانه‌های پدافند هوایی این کشور نیز شب گذشته در مجموع ۴۱ پهپاد پرتاب شده توسط اوکراین را منهدم یا رهگیری کردند. این وزارتخانه در بیانیه‌ای در کانال تلگرامی خود اعلام کرد که ۲۶ پهپاد بر فراز خاک روسیه منهدم شدند و ۱۵ فروند از آنها بر فراز دریای آزوف و شبه جزیره کریمه رهگیری شدند. این وزارتخانه مشخص نکرد که آیا این حمله خسارتی داشته است یا خیر.

پیش‌تر، فرماندار منطقه ورونژ روسیه روز دوشنبه خبر داده بود که ژنرال «ولادیمیر زاوادسکی»، معاون فرمانده سپاه چهاردهم ارتش روسیه در اوکراین «در یک پست جنگی» کشته شده است. 

وبسایت تحقیقی iStories آورده است که آقای زوادسکی هفتمین ژنرالی بود که مرگ او توسط روسیه تایید شده بود. به استناد این وبسایت، در مجموع ۱۲ افسر ارشد روس از زمان شروع جنگ کشته شدند.

تعییر موضع تهاجمی به رویکردی تدافعی‌تر

اوکراین روز دوشنبه اعلام کرد که پس از تجزیه و تحلیل توانایی‌های منابع روسیه و با توجه به نزدیک شدن به فصل سرد زمستان، تاکتیک‌های نظامی خود را از تهاجمی بودن به سمت تدافعی‌تر شدن تغییر می‌دهد.

میخائیلو پودولیاک، مشاور رئیس جمهوری اوکراین روز دوشنبه خاطرنشان کرد: «در خط مقدم و در شهرها، ما به سمت تاکتیک متفاوتی گام برخواهیم داشت [که آن شامل] دفاع مؤثر در مناطق خاص، ادامه عملیات تهاجمی در مناطق دیگر، عملیات ویژه راهبردی در شبه جزیره کریمه و در آب‌های دریای سیاه، و اصلاح سازوکار دفاع موشکی از زیرساخت‌های حیاتی می‌شود.»

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین هفته گذشته گفت که زمستان «در مجموع مرحله جدیدی از جنگ است» و دمای پایین، جنگ را بسیار دشوارتر می‌کند و دفاع از زیرساخت‌های انرژی حیاتی را در اولویت قرار می‌دهد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پوتین از سفر به عربستان و امارات به دنبال چیست؟

آمریکا تایید کرد پنهانی سامانه موشکی دوربرد پیشرفته به اوکراین داده است

زلنسکی خواستار شتاب در روند اجرایی شدن مصوبه کمک نظامی آمریکا به اوکراین شد