پوتین «در جمع سربازانش» بار دیگر نامزد انتخابات شد؛ تصمیم رئيس جمهوری روسیه چه پیام‌هایی دارد؟

St. George Hall in the Grand Kremlin Palace
St. George Hall in the Grand Kremlin Palace Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ولادیمیر پوتین وقتی اعلام کرد که می‌خواهد یک بار دیگر برای انتخابات ریاست جمهوری روسیه نامزد شود، حتی به دوربین‌های تلویزیونی نگاه نمی‌کرد. این تصمیم به معنای حضور او برای دست‌کم ۶ سال دیگر در کرملین خواهد بود.

آگهی

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روز جمعه در مراسم اعطای نشان به سربازانی که در اوکراین جنگیده بودند، بگونه‌ای غیرمتعارف اعلام نامزدی کرد. 

بنا بر گزارش رویترز، در این مراسم که جمعی از کهنه‌سربازان روسیه نیز حضور داشتند، پس از نصب سنجاق‌های طلا روی یقه سربازانی که در اوکراین جنگیده بودند، برخی از مردان حاضر در مراسم و مادران کشته‌شدگان با عجله سراغ پوتین رفتند.

در این میان، آرتیوم ژوگا، سرهنگ دوم متولد اوکراین که در دوران اتحاد جماهیر شوروی پیشین برای روسیه جنگیده بود، از پوتین خواست دوباره نامزد شود و گفت: «شما رئيس جمهوری ما هستید و ما تیم شما هستیم. ما به شما نیاز داریم، روسیه به شما نیاز دارد.» 

پوتین نیز از او تشکر کرد و گفت: «من پشت نخواهم کرد. در زمان‌های مختلف افکار متفاوتی داشته‌ام اما اکنون زمان تصمیم‌گیری فرا رسیده است. من برای ریاست جمهوری نامزد خواهم شد.» 

اعلام کاندیداتوری پوتین در جمع گروهی از سربازان و کهنه‌سربازان روسی، می‌تواند نشانه‌ای از نحوه درک او از حکومتش به ما ارائه دهد. برخی از ناظران می‌گویند این رفتار پوتین حتی می‌تواند نکاتی را در مورد آینده جنگ اوکراین نشان دهد. 

سرگئي مارکوف، مشاور پیشین کرملین در این خصوص به رویترز می‌گوید: «پوتین به عنوان یک رهبر نظامی کشوری که در حال جنگ است، از مردمش می‌خواهد که به او رای دهند. این دقیقا همان چیزی است که انتخاب محل اعلام کاندیداتوری پوتین می‌گوید: به درخواست افسران، قهرمانان روسیه و قهرمانان جنگ در دونباس.» 

این تحلیلگر روسی در ادامه می‌افزاید: «حتی اینکه پوتین با درخواست ژوگا موافقت می‌کند که برای انتخابات نامزد شود، یعنی کسی که در دونتسک به دنیا آمده و پیش از تهاجم سال ۲۰۲۲ در گردان اسپارتا در کنار نیروهای تحت حمایت روسیه در شرق اوکراین جنگیده، نشان می‌دهد که او قصد دارد تمام منطقه دونباس را تصرف کند.» 

روسیه در حال حاضر کمی کمتر از یک پنجم اوکراین را تحت کنترل خود دارد؛ اما نیروهای روسیه منطقه دونباس شامل استان‌های دونتسک و لوهانسک را طور کامل کنترل نمی‌کنند. 

اوکراین می‌گوید تا زمانی که همه نیروهای دشمن را از خاک خود بیرون نکند آرام نمی‌گیرد؛ با این وجود تلا‌ش‌های اوکراینی‌ها از جمله ضدحملات آنها در تابستان نتوانست چندان کارساز باشد و مواضع روسیه همچنان مستحکم به نظر می‌رسند. 

یک نامزدی «کاملا خودجوش»

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، که در هفته‌های اخیر گفته بود بسیار امیدوار است پوتین نامزد شود، می‌گوید که اعلام نامزدی او کاملا خودجوش بوده و شایعات در خصوص صحنه‌سازی پیش از این اعلام را تکذیب می‌کند. 

او اضافه داد: «از او سوالی پرسیده شد و رئيس جمهور هم پاسخ داد. این کاملا خودجوش بود. پوتین به درخواست‌های قهرمانان کشور واکنش نشان داد؛ بنابراین بله این واکنش به درخواست مردم بود.» 

به گفته تحلیلگران سیاسی، نحوه اعلام این خبر، با اعتراف پوتین به بار مسئولیت، نشانه‌هایی در مورد دیدگاه کرملین در مورد سیاست داخلی نیز ارائه می دهد.

تاتیانا استانووایا، موسس شرکت مشاوره پولیتیک در این خصوص می‌گوید: «تصاویر تلویزیونی او را در چارچوبی قرار می‌دهد که می‌خواهد به مخاطب اینگونه القا کند که ما یک رئيس جمهوری متواضع داریم که به امور واقعی کشور مشغول است.» 

پوتین که در آخرین روز سال ۱۹۹۹ توسط بوریس یلتسین به ریاست جمهوری رسید، از زمان جوزف استالین، بیش از هر حاکم دیگری در روسیه، بر مسند ریاست جمهوری بوده و حتی دوره طولانی ۱۸ ساله لئونید برژنف را هم پشت سر گذاشته است. 

استانووایا می‌گوید: «پوتین با تأیید خواسته‌های سربازانی که در اوکراین می‌جنگند، تلاش می‌کند این باور را به مخاطب القا کند که رهبری او در زمانی که روسیه در بزرگترین رویارویی خود از زمان بحران موشکی کوبا با غرب رو به رو شده، کلیدی و اساسی است.» 

در داخل روسیه، پوتین خود را رهبری معرفی می‌کند که این کشور را از مارپیچ انحطاط فاجعه باری که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ رخ داد، نجات داده است. 

برخی از نظرسنجی‌ها حتی نشان می‌دهد که او از محبوبیت بالای ۸۰ درصد برخوردار است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

آگهی

اگرچه سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه نیز در مراسم اهدای مدال در سالن طلاکاری شده «ژئورگیفسکی» حضور داشت، اما پوتین نه در کنار مقام‌های ارشد خود که در محاصره سربازان خط مقدم قرار گرفت.

او در جمع آنها گفت: «امروز در زیر طاق‌های تالار ژئورگیفسکی کرملین که مظهر عظمت و شکوه نظامی روسیه است، قهرمانان میهن خود را گرامی می‌داریم. من متقاعد شده‌ام که قطعا با هم به تمام اهداف خود دست خواهیم یافت.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رویای شکستن رکورد استالین؛ پوتین در بازدید از اتاق بازسازی‌شده «دکمه بمب هسته‌ای» را نفشرد

پوتین یک فرد قاتل و شیطان‌پرست را پس از جنگیدن علیه اوکراین عفو کرد

دانش‌آموزان در دبیرستان‌های روسیه نحوه کار با پهپادهای انتحاری را آموزش می‌بینند