پیش‌بینی تغییر سیاست اسرائیل؛ «گذرگاه دیگری برای ورود کمک‌های انسانی به غزه بازگشایی می‌شود»

گذرگاه کرم ابوسالم
گذرگاه کرم ابوسالم Copyright Adel Hana/Copyright 2018 The AP. All rights reserved.
Copyright Adel Hana/Copyright 2018 The AP. All rights reserved.
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

به گزارش اکسیوس به نقل از مقامات ارشد اسرائیلی، به نظر می‌سد که تل‌آویو تحت فشار فزاینده ایالات متحده احتمالا به زودی گذرگاه مرزی «کرم ابوسالم» میان اسرائيل و غزه را با هدف گسیل کامیون‌های کمک‌های بشر دوستانه به این باریکه بازگشایی کند.

آگهی

بازگشایی این گذرگاه نشان‌دهنده تغییری چشمگیر در سیاست اسرائیل خواهد بود. دولت راست‌گرای افراطی این کشور از حمله ۷ اکتبر حماس تاکنون تاکنون از ورود هرگونه کمکی از قلمروی خود به غزه جلوگیری کرده است و در عوض کمک‌ها از گذرگاه رفح و از مرز مصر با غزه وارد این باریکه شده است.

ایالات متحده اسرائیل را برای بازگشایی گذرگاه «کرم ابوسالم» تحت فشار گذاشته است. این گذرگاه قادر است روزانه بیش از ۳۰۰ کامیون کمک‌های بشردوستانه را به نوار غزه گسیل دهد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در گفتگو با سی‌ان‌ان گفت: «رفح قادر نیست به اندازه کافی کمک‌های لازم را به فلسطینی‌های به این منطقه برساند. زیرا با افزایش تعداد آوارگان نیاز به کمک‌ها نیز افزایش می‌یابد.»

آقای سالیوان همچنین با اشاره به لزوم استفاده از ظرفیت گذرگاه «کرم ابوسالم» افزود: «به صورت اضطراری نیاز است از این گذرگاه در جهت توزیع غذا، آب، دارو و اقلام ضروری بین غیرنظامیان فلسطینی استفاده شود.»

انتظار می‌رود که سالیوان روز پنجشنبه برای دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و دیگر مقامات ارشد اسرئيل وارد این کشور شود. به گفته مقامات اسرائيلی، بازگشایی گذرگاه «کرم ابوسالم» یکی از درخواست‌های اصلی ایالات متحده پیش از سفر سالیوان است.

بنابر اظهارات یک مقام ارشد اسرائيلی، کابینه جنگ این کشور در حال بررسی درخواست ایالات متحده مبنی بر بازگشایی این گذرگاه است، با این حال هنوز تصمیمی از این بابت اتخاذ نشده است.

دیگر مقام ارشد اسرائیلی گفت که اسرائیل پی‌برده است که گذرگاه رفح قادر به برطرف‌ کردن نیازهای بشردوستانه مردم غزه نیست و احتمالا تصمیم بر بازگشایی گذرگاه «کرم ابوسالم» به زودی عملی خواهد شد. او همچنین افزود: «گذرگاه رفح موثر نیست. کامیون‌ها گیر می‌کنند. نیاز واقعی وجود دارد و ما نمی‌خواهیم مردم به دلیل بحران انسانی بمیرند.»

این مقام اسرائیلی با اشاره به عزم تل‌آویو بر قطع ارتباط با غزه پس از جنگ گفت که در حال حاضر هیچ گزینه دیگری بجز اجازه دادن به ورود کمک‌ها از طریق اسرائيل وجود ندارد.

مقامات اسرائیلی تاکید کردند که بازگشایی گذرگاه «کرم ابوسالم» همچنین به دلیل عزم اسرائیل بر حفظ حمایت آمریکا در رابطه با عملیات زمینی در غزه است.

به گزارش دفتر کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد، از ماه گذشته و پس از ازسر گرفته شدن ورود کامیون‌های کمک‌های بشردوستانه به غزه، روزانه ۱۰۰ کامیون وارد این باریکه شده‌اند. این تعداد بسیار بیش از ۵۰۰ کامیون کمکی است که قبل از حملات هفت اکتبر وارد این منطقه می‌شد.

این نهاد همچنین افزود که شرایط انسانی در غزه پس از پایان آتش‌بس هفت روزه میان حماس و اسرائیل به صورت چشمگیری بدتر شده است.

اسرائیل روز دوشنبه اعلام کرد که به دستگاه‌های اسکن در گذرگاه «کرم ابوسالم» اجازه می‌دهد تعداد بیشتری از کامیون‌ها را برای عبور از بازرسی‌های امنیتی اسکن کنند تا ورود آن‌ها از گذرگاه رفح به نوار غزه تسهیل شود.

منابع بیشتر • Axios

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اتحادیه اروپا «خشونت شهرک‌نشین‌های اسرائیلی» علیه فلسطینیان را محکوم کرد

زمزمه صدور حکم جلب برای نتانیاهو؛ رسانه‌های اسرائیل: تلاش برای مقابله با دیوان لاهه در جریان است

حماس: پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس را دریافت کردیم