پس از مرگبارترین شب جنگ، نخست وزیر اسرائیل با حضور در غزه وعده افزایش حملات را داد

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در نوار غزه
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در نوار غزه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آخرین تحولات جنگ حماس و اسرائیل را در روز دوشنبه ۴ دی ماه ۱۴۰۲ خورشیدی برابر با ۲۵ دسامبر ۲۰۲۳ میلادی در این صفحه دنبال کنید.

آگهی

شما می‌توانید اخبار روز گذشته مربوط به حمله اسرائيل به نوار غزه را در این صفحه دنبال کنید. 

اسرائیل: جسد ۵ گروگان را در تونل‌های حماس پیدا کردیم

ارتش اسرائیل روز یکشنبه اعلام کرد بقایای اجساد پنج گروگان اسرائیلی را که در زمان اسارت در دست گروه حماس کشته شده بودند، در یک شبکه تونل زیرزمینی در شمال نوار غزه پیدا کرده است.

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، به سوال درباره چگونگی مرگ این افراد پاسخ نداد و تنها با بیان اینکه تحقیقات در حال انجام است، گفت: «ما به خانواده‌ها اطلاع‌رسانی می‌کنیم و سپس بسته به اینکه آنها موافق باشند یا نه مردم را در جریان خواهیم گذاشت.»

این سه سرباز و دو غیرنظامی از جمله ۲۴۰ نفری بودند که توسط افراد مسلح حماس در جریان حمله ۷ اکتبر گروگان گرفته‌شده و به نوار غزه منتقل شده بودند.

حماس پیشتر گفته بود که تعدادی از گروگان‌ها در گلوله‌باران غزه توسط اسرائیل کشته شده‌اند. این گروه همچنین گروگان‌ها را تهدید به اعدام کرده است.

سربازان اسرائیلی در شبکه تونل‌های حماس
سربازان اسرائیلی در شبکه تونل‌های حماسعکس: آسوشیتد پرس

اولین پیام رهبر حماس در غزه پس از گذشت ۸۰ روز از جنگ غزه: «بیش از هزار نظامی اسرائيلی کشته شدند»

یحیی سنوار، رهبر شبه‌نظامیان حماس در غزه پس از گذشت ۸۰ روز از جنگ اسرآئیل و حماس، در نخستین پیام خود از آغاز درگیری‌ها مدعی کشته‌شدن بیش از هزار نظامی اسرائيلی به دست گردان‌های عزالدین قسام در نبرد زمینی شد.

یحیی سنوار در این پیام با طرح این ادعا که «ارتش اشغالگر خسارات سنگین  جانی و مالی متحمل شده است»، گفت: «گردان‌های قسام در جنگ زمینی حداقل پنج‌هزار سرباز و افسر اسرائیلی را هدف قرار داده‌اند، که یک سوم آنها کشته، یک سوم دیگر به شدت زخمی و باقی آن‌ها نیز به ناتوانی‌های دائمی دچار شدند.»

آقای سنوار همچنین مدعی شد که در این درگیری‌ها خسارات جزئی و کلی به ۷۵۰ دستگاه از تجهیزات نظامی اسرائيل وارد آمده است.

رهبر حماس با تاکید بر ادامه مبارزه این شبه‌نظامیان با ارتش اسرائیل گفت: «گردان‌های قسام هرگز تسلیم شرایط ارتش اشغالگر نخواهند شد»

یحیی سنوار، رهبر حماس در غزه
یحیی سنوار، رهبر حماس در غزهAdel Hana/Copyright 2022 The AP. All rights reserved.

پاپ فرانسیس: کودکان جنگ مسیحان کوچک امروز‌اند

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان روز دوشنبه در پیام کریسمس خود حملات اسرائیل به غزه را «درو کردن غیرنظامیان» خواند. او همچنین حملات هفتم اکتبر شبه‌نظامیان حماس به اسرائيل را «نفرت‌انگیز» دانست.

پاپ فرانسیس ۸۷ ساله در سخنرانی خود از بالکن کلیسای سن‌پیتر گفت: «چند بی‌گناه در جهان ما سلاخی می‌شود، در بطن مادرانشان، در اودیسه‌هایی که در ناامیدی روی می‌دهند و در جستجوی امید، در زندگی همه کودکانی که کودکیشان در جنگ ویران شده است. آن‌ها مسیحان کوچک امروزند.»

رهبر کاتولیک‌های جهان در سخنرانی خود با توجهی ویژه به «سرزمین مقدس» از جمله غزه گفت: «امیدوارم صلح میان اسرائیل و فلسطین که جنگ انسان‌ها را نابود می‌کند، پدیدار شود. من همه آن‌ها، به خصوص مسیحیان غزه و کل سرزمین مقدس را به آغوش می‌کشم.»

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان
پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهانGregorio Borgia/Copyright 2023 The AP. All rights reserved

حزب‌الله لبنان مسئولیت حمله به پایگاه نظامی بیت هلل اسرائيل را برعهده گرفت

شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان می‌گویند پایگاه نظامی بیت هلل اسرائيل درشرق کریات شمونا در نزدیکی مرز لبنان هدف قرار داده است. این شبه‌نظامیان می‌گویند «تلفات جانی تایید شده است.»

حزب‌الله همچنین گفت که سربازان اسرائيلی را در مجاورت سایت «بیکرات ریشا» هدف قرار داده است. 

هشت موشک از جنوب لبنان به سوی پایگاه‌های نظامی در مرز شمالی اسرائیل پرتاب شد. ارتش اسرائيل نیز در طول شب مواضع حزب‌الله را هدف حملات هوایی قرار داد. 

درگیری‌های حزب‌الله و اسرائيل
درگیری‌های حزب‌الله و اسرائيلMohammad Zaatari/Copyright 2023 The AP. All rights reserved.

تصاویر ارتش اسرائیل از شلیک کشتی‌های جنگی به باریکه غزه

ارتش اسرائیل روز دوشنبه اعلام کرد که «نیروهای زمینی، هوایی و دریایی در سراسر نوار غزه مشغول انجام نبرد و عملیات مشترک هستند» و نیروی دریایی این کشور «برخی اهداف تروریستی حماس را مورد هدف قرار داده است.»

ارتش اسرائیل همچنین مدعی است که «یک فرمانده حماس را در منطقه خان یونس هدف گرفته است» و در جریان عملیات خود در شمال و جنوب نوار غزه سلاح‌هایی را کشف کرده است.

آگهی

وزارت بهداشت غزه می‌گوید ارتش اسرائیلی «تفاوتی میان غیرنظامیان و حماس قائل نیست. چنانچه بیش از دو سوم از ۲۰ هزار فلسطینی کشته شده زن و کودک هستند.»

نیروهای حماس در حمله هفتم اکتبر حماس به جنوب اسرائیل ۱۲۰۰ نفر را کشتند و حدود ۲۴۰ نفر را به گروگان گرفتند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«سر الاغ مرده در قبرستان مسلمانان» حماس: شمار قربانیان حملات اسرائيل به ۲۱ هزار و ۳۲۰ نفر رسید

تصاویری از زادگاه عیسی مسیح در آستانه کریسمس؛ فضای متفاوت بیت‌اللحم زیر سایه جنگ غزه

کشته شدن بیش از ۲۰۰ فلسطینی در غزه طی ۲۴ ساعت؛ ایران هرگونه مشارکت در حملات دریای سرخ را رد کرد