کشته شدن بیش از ۲۰۰ فلسطینی در غزه طی ۲۴ ساعت؛ ایران هرگونه مشارکت در حملات دریای سرخ را رد کرد

تانک ارتش اسرائیل در باریکه غزه
تانک ارتش اسرائیل در باریکه غزه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ایران اتهامات اخیر آمریکا مبنی بر دست داشتن در حملات اخیر شورشیان حوثی یمن به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ را رد کرد.

آگهی

جنگ اسرائیل و حماس در حالی هفتاد و هشتمین روز خود را پشت سرگذاشت که بمباران غزه و عملیات زمینی ارتش اسرائیل در این بخش محاصره شده از سرزمین‌های فلسطینی همچنان ادامه یافت.

نهاد متولی بهداشت در تشکیلات تحت اداره حماس در غزه روز شنبه ۲۳ دسامبر ۲۰۲۳ شمار قربانیان حملات اسرائیل از هفت اکتبر گذشته تاکنون را ۲۰ هزار و ۲۵۸ نفر اعلام کرد.

آمار ارائه شده از سوی این نهاد همچنین از افزایش شمار مجروحان حملات اسرائیل به ۵۳ هزار نفر حکایت دارد و نشان می‌دهد که طی بیست و چهار ساعت گذشته دست کم ۲۰۱ آواره فلسطینی بر اثر بمباران‌ها و حملات نظامیان اسرائیلی جان باخته اند.

پس از تصویب قطعنامه سازمان ملل که در آن بر لزوم تسهیل کمک‌رسانی به غزه تاکید شده است، فلسطینی‌ها امیدوارند که کمک‌های بشردوستانه به این منطقه تحت محاصره افزایش یابد، اگر چه دامنه و وسعت امدادرسانی توصیه شده در متن قطعنامه شورای امنیت در عمل هنوز مشخص نشده است.

این در حالیست که تلاش‌های میانجی‌گرانه مصر و قطر به منظور دستیابی به یک آتش‌بس جدید که قطعنامه شورای امنیت نیز بر فراهم شدن شرایط لازم برای تحقق آن تاکید کرد، همچنان ادامه دارد.

این تلاش‌ها پیش‌تر در ماه گذشته میلادی منجر به وقفه‌‌های بشردوستانه متوالی، تبادل ۱۰۵ گروگان با ۲۴۰ اسیر فلسطینی و نیز ارسال کمک‌های بیشتر انسانی به غزه شده بود.

آنروا بر لزوم تسهیل امدادرسانی در غزه فارغ از مذاکرات سیاسی تاکید کرد

آژانس امدادرسان سازمان ملل به آوارگان فلسطینی (آنروا) روز شنبه خواستار «آتش‌بس بشردوستانه فوری» در غزه شد و در عین حال بر لزوم «جریان یافتن کمک‌ها» به این منطقه محاصره شده، به دور از هرگونه مانع و بدون توجه به مذاکرات سیاسی جاری، تاکید کرد.

سخنگوی آنروا در یک کنفرانس مطبوعاتی تصریح کرد: «بسیار غم انگیز است که سیاست مانع بقای ۲.۲ میلیون نفر در غزه شود.»

 آنروا همچنین با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) اعلام کرد که «نمی‌تواند همزمان با ادامه بمباران غزه توسط ارتش اسرائیل، کمک‌های قابل توجهی ارائه کند.»

ارتش اسرائیل از کشته شدن ۵ سرباز دیگر خود خبر داد

ارتش اسرائیل روز شنبه در بیانیه‌ای تایید کرد که پنج تن از نظامیان خود را در جریان درگیری‌های چهل و هشت ساعت گذشته در نوار غزه از دست داده است.

در این بیانیه آمده است که چهار سرباز اسرائیلی روز جمعه در جنوب نوار غزه و یک سرباز نیز روز شنبه در شمال این بخش از سرزمین‌های فلسطینی کشته شدند.

با توجه به آمار تازه تلفات ارتش اسرائیل، تعداد سربازان اسرائیلی که از آغاز عملیات زمینی ارتش به نوار غزه در ۲۷ اکتبر گذشته تاکنون کشته شدند به ۱۴۴ نفر رسید.

ایران هرگونه نقش در حملات حوثی‌ها در دریای سرخ را رد کرد

ایران اتهامات اخیر آمریکا مبنی بر دست داشتن در حملات اخیر شورشیان حوثی یمن به کشتی های تجاری در دریای سرخ را رد کرد.

خبرگزاری فرانسه با انتشار گزارشی در این خصوص به نقل از علی باقری، معاون وزیر امور خارجه ایران آورده است که «ابزارهای قدرت خود را دارد و وابسته‌دانستن این قدرت به ایران، فرافکنی غربی‌ها است.»

بنا به این گزارش، علی باقری این سخنان را در گفتگو با خبرگزاری مهر و در واکنش به «ادعای غرب» مبنی بر اینکه ایران اطلاعات مربوط به «محل استقرار ناوهای آمریکایی» را در اختیار حوثی‌ها قرار می‌دهد، ایراد کرده است.

شبه نظامیان حوثی در یمن پیش‌تر در حمایت از فلسطینی‌ها و محکومیت حملات مرگبار اسرائیل به غزه اعلام کرده بودند که منافع اسرائيل را در دریای سرخ هدف قرار می‌دهند.

حوثی‌های در همین راستا هفته‌های اخیر مدعی حملات متعددی علیه کشتی‌های تجاری مرتبط با اسرائیل در دریای سرخ شدند.

کاخ سفید روز جمعه ایران را به همدستی با حوثی‌ها در برنامه ریزی حملات اخیر در دریای سرخ از طریق «تجهیز نظامی» و ارائه «کمک های اطلاعاتی» متهم کرد.

آگهی

دستور تخلیه اردوگاه‌ها در غزه چند برابر شده است

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، یک میلیون و نهصد هزار سکنه غزه که حدود ۸۵ درصد جمعیت این سرزمین محاصره شده فلسطینی را تشکیل می‌دهند در پی حملات اخیر اسرائيل آواره شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ساکنان اردوگاه‌های فلسطینی همزمان با بمباران‌ها و حملات مکرر ارتش اسرائيل، با دستور‌های مکرر تخلیه سرپناه‌ها و مکان‌های اسکان خود مواجهند .

این در حالیست که به گفته مسئولان حماس، حمله ارتش اسرائیل به اردوگاه آوارگان نصیرات در شبانه روز گذشته حداقل ۱۸ کشته برجای گذاشته است.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پس از مرگبارترین شب جنگ، نخست وزیر اسرائیل با حضور در غزه وعده افزایش حملات را داد

نوای عود در میانه جنگ غزه؛ دختری برای کودکان آواره فلسطینی موسیقی می‌نوازد

از گورهای دسته‌جمعی کشف شده در غزه چه می‌دانیم؟