ده‌ها چهره هنری «موج نفرت» شکل گرفته علیه ژرار دوپاردیو را محکوم کردند

Depardieu
Depardieu Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حدود ۶۰ بازیگر فرانسوی و دیگر شخصیت‌های سرشناس، «لینچ» ژرار دوپاردیو، اسطوره سینمای این کشور را که با اتهام‌های تجاوز و آزار جنسی روبروست و به تازگی نیز فیلمی از او در حال بیان سخنانی جنسیت‌زده منتشر شده، محکوم کردند.

آگهی

در نامه‌ای سرگشاده که به امضای چهره‌هایی همچون شارلوت رمپلینگ، بازیگر بریتانیایی، کارلا برونی، بانوی اول پیشین فرانسه، مدل و خواننده و کارول بوکه، شریک زندگی پیشین دوپاردیو رسیده، آنها این ستاره مشهور سینمای فرانسه را قربانی «موجی از نفرت» دانسته‌اند.

در این نامه که در اواخر دوشنبه ۲۵ دسامبر یعنی «روز کریسمس» در روزنامه فرانسوی فیگارو منتشر شد، آمده است: «ژرار دوپاردیو را می‌توان برترین بازیگر این کشور دانست. او اگر غول سینما نبود، مانند دیگران می‌توانست از این اصل که تا زمانی که جرم اثبات نشده فرض بر بی‌گناهی است، بهره ببرد.»

ژرار دوپاردیو که تا کنون در بیش از ۲۰۰ فیلم و سریال تلویزیونی ایفای نقش کرده، در سال ۲۰۲۰ میلادی به تجاوز جنسی متهم شد و بیش از ده‌ها زن نیز او را به آزار جنسی متهم کردند.

در روزهای اخیر و در حالی که هنوز هیچ دادگاهی علیه او حکمی صادر نکرده، خیلی‌ها سعی کردند تا از او فاصله بگیرند و در چنین شرایطی، امضاکنندگان این نامه اعلام کردند که «دیگر نمی‌توانیم در برابر لینچی که او با آن مواجه است، سکوت کنیم.»

در این نامه آمده است: «وقتی مردم این گونه به ژرار دوپاردیو حمله می‌کنند، به هنر حمله می‌کنند. فرانسه بسیار مدیون اوست. سینما و تئاتر نمی‌توانست بدون شخصیت منحصر به فرد و خارق‌العاده او کار کند. هیچکس نمی‌تواند اثر کار او را در روزگار ما پاک کند.»

در واکنش به انتشار این نامه، ژرار دوپاردیو که به زودی ۷۵ ساله می‌شود «شجاعت» امضاکنندگان را ستود و در تماسی تلفنی با شبکه رادیوی «آر تی ال» فرانسه، این کار چهره‌های برجسته دنیای هنر را «زیبا» خواند.

او همچنین اعتراف کرد که این نامه را قبل از انتشار به او نشان داده بودند؛ با این وجود تاکید کرد که او خواستار انتشار آن نشده بود و افزود که تعدادی از چهره‌ها از امضای آن خودداری کردند.

انتشار این نامه، خشم بسیاری از مدافعان حقوق زنان را نیز برانگیخت. از جمله ساندرین روسو، قانونگذار و فمینیست فرانسوی در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: «آیا تجاوز به عنف بخشی از "کاری" است که توسط یک هنرمند تولید می‌شود؟»

لوران بویت، بنیانگذار«پروانه‌ها» (Les Papillons) سازمانی که با خشونت علیه کودکان مبارزه می‌کند نیز این نامه را یک «بی‌نزاکتی» خواند و اعلام کرد که این سازمان یکی از امضا کنندگان نامه یعنی پیِر ریشار، کارگردان و بازیگر فرانسوی را که سفیر این سازمان بوده، از این مقام کنار می‌گذارد.

او همچنین افزود که «ما همیشه در کنار قربانیان هستیم و خواهیم بود».

دیگر اعتراض‌ها و حمایت‌ها

موج جدید اعتراضات به رفتار ژرار دوپاردیو پس از آن آغاز شد که در اوایل ماه جاری میلادی، شبکه خبری «فرانس۲» مستندی از او مربوط به سفرش به کره شمالی در سال ۲۰۱۸ میلادی را پخش کرد که در جریان آن، ژرار دوپاردیو بارها در حضور یک مترجم زن، اظهارنظرهای جنسی صریحی بیان می‌کند و حتی دختر کوچکی که سوار بر اسب است نیز از گزند سخنان جنسی او در امان نمی‌ماند.

در واکنش به این موج خشم، چند تن از اعضای خانواده ژرار دوپاردیو از جمله دخترش «ژولی دوپاردیو» که او نیز بازیگر است، در نامۀ دیگری که یکشنبه ۱۷ دسامبر در هفته نامه «لو ژورنال دو دیمانش» فرانسه منتشر شد، اعلام کردند: «البته که ما نیز اغلب از سخنان ژرار شوکه می‌شویم. اما او که پدر یا پدربزرگ یا عموی ماست، اکنون هدف یک توطئه‌ بی‌سابقه قرار گرفته است.»

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه نیز هفته گذشته از دوپاردیو تا حدودی حمایت کرد و او را «مایه افتخار فرانسه» خواند؛ اقدامی که اعتراض فعالان حقوق بشر را در پی داشت و آنها موضع رئیس جمهور فرانسه را «توهین» به تمام زنانی دانستند که از خشونت جنسی رنج می‌برند.

در میان سیاستمداران نیز برخی همچون فرانسوا اولاند، رئیس جمهور سابق فرانسه به اظهارنظرهای ماکرون به‌تندی واکنش نشان دادند.

واکنش‌ها در حمایت یا نکوهش دوپاردیو در حالی در فرانسه دیده می‌شود که پیش از این نیز او رسوایی‌های متعددی را پشت سر گذاشته است و رفتارهایی مانند دعوا کردن‌های دوپاردیو، رانندگی در حالت مستی و ادرار کردنش در راهروی هواپیما خبرساز شده است.

ژرار دوپاردیو از ستایشگران ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه است و تابعیت روسی دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دفاع جنجالی ماکرون از ژرار دوپاردیو متهم به تجاوز و آزار جنسی؛ مجسمه بازیگر شهیر فرانسه برچیده شد

اتهام تجاوز و آزار جنسی؛ خانواده ژرار دوپاردیو «توطئه‌» طرح شده علیه این بازیگر را محکوم کردند

توهین ژرار دوپاردیو به خبرنگاران در جشن دریافت مدال افتخار شهر بروکسل