وزیر خارجه جدید اسرائیل: ما در متن جنگ جهانی سوم علیه ایران و اسلام رادیکال هستیم

بنیامین نتانیاهو در کنار اسرائیل کاتز در جلسه کابینه در سال ۲۰۱۹
بنیامین نتانیاهو در کنار اسرائیل کاتز در جلسه کابینه در سال ۲۰۱۹ Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یسرائیل کاتس، در اولین روز کاری خود به عنوان وزیر خارجه جدید اسرائیل هشدار داد که اسرائیل «در متن جنگ جهانی سوم» قرار دارد و در خط مقدم این جنگ است. او افزود: «این دفعه شبیه جنگ جهانی اول یا جنگ جهانی دوم نیست، بلکه این بار ما در کنار بقیه هستیم.»

آگهی

یسرائیل کاتس، وزیر تازه منصوب شده امور خارجه در اسرائیل روز سه‌شنبه در اولین روز کاری خود گفت که جنگ جهانی سوم علیه باورهای اسلامی افراطی و خطرناکی که ایران آن‌ها را زنده نگه می‌دارد، آغاز شده است.

آقای کاتس که پیش‌تر نیز در سال ۲۰۲۰ میلادی به مدت یک سال این پست را در اختیار داشت، در مراسم معارفه خود در وزارت خارجه اسرائیل گفت: «ما در متن جنگ جهانی سوم علیه اسلام رادیکال به رهبری ایران هستیم؛ یک تفکر رادیکال که در اروپا نیز ریشه دوانده است.»

او خاطرنشان کرد که دفعه قبل در بحبوحه همه‌گیری کووید-۱۹ وزیر خارجه اسرائیل بوده و این بار در وسط جنگ بازگشته است؛ جنگی گه به گفته او نه فقط علیه حماس، بلکه علیه یک ایدئولوژی رادیکال و خشن است.

کاتس در سخنان خود مدعی شد که اسرائیل در جبهه جنگی قرار دارد که کشورهای عربی میانه‌رو را نیز علیه ایران قرار داده است.

او جمهوری اسلامی را مسئول حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل دانست و افزود که حمله حماس با هدف خنثی کردن تکمیل طرح صلح عربستان سعودی با این دولت یهودی بوده است.

او گفت: «ما در وسط رویای رسیدن به صلح منطقه‌ای قرار داشتیم و به همین دلیل بود که ایران این کار را کرد».

استفاده از اهرم فشار جهانی برای اولویت اصلی اسرائیل

یسرائیل کاتس که بر اساس توافقی از پیش برنامه‌ریزی شده برای چرخش وزرای کابینه جایگزین «الی کوهن» شده، وعده داد که اسرائیل به هدف خود برای سرنگونی حماس خواهد رسید. 

آقای کاتس آزادی بقیه ۱۲۹ گروگانی که در حمله حماس در روز هفتم اکتبر ربوده شده بودند را هدف اصلی خود اعلام کرد و گفت: «برای تحقق این هدف، ما از اهرم فشارهای جهانی استفاده خواهیم کرد».

او حتی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نگرانی اصلی خود را موضوع «گروگان‌ها. گروگان‌ها و گروگان‌ها» برشمرد.

اولویت‌های دوم و سوم کدامند؟

او گفت که حفظ مشروعیت دیپلماتیک اسرائیل برای مبارزه با حماس و حزب‌الله لبنان اولویت دوم این وزارتخانه خواهد بود و هدف سوم، اعمال فشار دیپلماتیک از طریق اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل برای عقب‌نشینی حزب‌الله از مرزهای شمالی اسرائیل است.

در کنار این اولویت‌های سه گانه، آقای کاتس بر لزوم توقف تهدید ناشی از تلاش‌های ایران برای تولید تسلیحات هسته‌ای و جلوگیری از استفاده ایران از گروه‌های نیابتی از جمله حوثی‌ها برای حمله به اسرائیل اشاره کرد.

شبکه ریلی در منطقه و مسیر دریایی برای غزه

کاتس گفت که در عین حال مصمم به پیشبرد صلح منطقه‌ای است و طرحی را که از سال ۲۰۱۸ آغاز کرده بود، از دفتر کار قبلی خود در وزارت انرژی و زیرساخت اسرائیل با خود آورده است که در واقع یک خط ریلی منطقه‌ای است که اسرائیل را به دیگر مناطق متصل می‌کند.

با توجه به اینکه اسرائیل دیگر نمی‌خواهد کالاها و خدمات آب و برق غزه را تامین کند، کاتس یادآور شد که در جایگاه قبلی خود، یک مسیر دریایی برای محموله‌های غزه برنامه‌ریزی کرده بود که تحقق آن در شرایط فعلی اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

کارنامه وزارت خارجه اسرائیل در یک سال گذشته

الی کوهن،‌ وزیر امور خارجه وقت اسرائیل در جلسه شورای امنیت سازمان ملل به تاریخ ۲۴ اکتبر ۲۰۲۳
الی کوهن،‌ وزیر امور خارجه وقت اسرائیل در جلسه شورای امنیت سازمان ملل به تاریخ ۲۴ اکتبر ۲۰۲۳آسوشیتدپرس

قبل از سخنرانی آقای کاتس، الی کوهن که در سال گذشته به عنوان وزیر خارجه اسرائیل خدمت کرده بود، خلاصه‌ای از کارهای خود در این مدت را بیان کرد.

کوهن در تشریح وقایع سه ماه اخیر گفت که اسرائیل بیش از آنچه تصور می‌کرد مورد حمایت واقع شد. پس از حمله هفتم اکتبر، ۳۰ نفر از رهبران و وزرای خارجه جهان به منظور نشان دادن همبستگی، به اسرائیل سفر کردند. او گفت که تعداد کشورهای غربی که خواستار آتش‌بس دائمی هستند به تعداد انگشتان دست هم نرسید.

کوهن نیز شخصا پنج هیات دیپلماتیک و برخی از بستگان گروگان‌ها را در سفرهایی به اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد همچنین به مقر کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در ژنو همراهی کرد.

آقای کوهن افزود که در این مدت او دو بحران دیپلماتیک با کشورهای متحد لهستان و صربستان را حل و فصل کرده و بر افتتاح سفارتخانه‌های اسرائیل در آذربایجان (اولین مورد در یک کشور مسلمان شیعه) و ترکمنستان (در ده کیلومتری مرز ایران) نظارت داشته است.

در دورانی که کوهن وزیر خارجه بود، عمان موافقت کرد که به هواپیماهای اسرائیلی اجازه پرواز بر فراز حریم هوایی خود را بدهد؛ هرچند دو کشور هنوز روابط دیپلماتیک با یکدیگر ندارند. 

آگهی

اسرائیل همچنین با امارات عربی متحده توافقنامه تجارت آزاد امضا کرد و کوهن به سودان سفر کرد تا به تکمیل توافق عادی‌سازی روابط با اسرائیل کمک کند. 

علاوه بر این‌ها، او عالی‌ترین مقام اسرائیلی است که بعد از حمله روسیه به اوکراین، به کی‌یف سفر کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هلال احمر فلسطینی از حمله اسرائیل به یک بیمارستان در جنوب غزه خبر داد

نصرالله خطاب به شهرک‌نشینان اسرائیلی: شما نخستین کسانی هستید که بهای جنگ در لبنان را می‌پردازید

جروزالم پست: نیروهای حزب الله لبنان از مرز این کشور با اسرائیل عقب نشینی کردند