وزیر خارجه آمریکا: تشکیل کشور فلسطین بهترین راه منزوی‌‌ کردن ایران، حزب‌الله و حوثی‌هاست

آنتونی بیلنکن وزیر امور خارجه آمریکا پیش از ترک قاهره در پایان سفر خاورمیانه خود
آنتونی بیلنکن وزیر امور خارجه آمریکا پیش از ترک قاهره در پایان سفر خاورمیانه خود Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه ۱۱ ژانویه در پایان سفر خاورمیانه خود، تشکیل کشور مستقل فلسطین را بهترین راه برای منزوی کردن و به حاشیه راندن ایران و نیروهای نیابتی‌اش خواند.

آگهی

وی پس از گفت و گو با عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر، در قاهره پیش از سوار شدن به هواپیمای خود در جمع خبرنگاران در جمع‌بندی‌اش از این سفر گفت: «رسیدن ایمن کمک‌های بشردوستانه به غزه، تلاش برای نجات گروگان‌ها و جلوگیری از گسترش درگیری در خاورمیانه، و همچنین حمایت از غیرنظامیان در غزه از جمله اهم محورهای دنبال شده در این سفر بود.»

او همچنین تاکید کرد که در کنار اسرائیل خواهیم ایستاد تا اطمینان حاصل شود، هفتم اکتبر دیگری برای این کشور رقم نخواهد خورد.

وزیر خارجه آمریکا همچنین به نقش ایران و پروکسی‌هایش در غیرپایدار کردن شرایط در خاورمیانه اشاره کرد و گفت: «یا باید مسیر همگرایی و عادی سازی روابط با کشورهای منطقه را پیش ببریم یا اینکه شاهد تروریسم، نیهیلیسم، ویرانی‌های به بار نشسته توسط حماس، حوثی‌ها و حزب‌الله باشیم که همگی تحت حمایت ایران هستند.»

به گفته این مقام ارشد دستگاه دیپلماسی آمریکا « اگر راه اول را دنبال کنید، اگر عادی‌سازی روابط میان کشورهای منطقه عملی شود، اگر اسرائیل را وارد میدان کنید، اگر تعهدات امنیتی لازم را ایجاد کرده و در مسیر تشکیل کشور فلسطینی حرکت کنید، این بهترین راه برای منزوی کردن و به حاشیه راندن ایران و نیروهای نیابتی‌اش خواهد بود. نیروهایی که برای ما و تقریبا همه افراد دیگر در منطقه دردسرساز شده‌اند.»

او تاکید کرد: «به باور من این چشم انداز برای بسیاری از رهبرانی که ما در منطقه با آنها صحبت کردیم بسیار روشن است. اما باز هم باید تاکید کنیم که اتخاذ بسیاری از تصمیم‌های دشوار مستلزم کار و تلاش طاقت‌فرساست. اما مسیری رو به پیش در جلوی ماست و بنا داریم با دیپلماسی آمریکایی در هفته‌ها و ماه‌های آینده آن را پیش ببریم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حمله‌ به حوثی‌ها با پیامدهایی غیرمنتظره؛ آيا آمریکا و بریتانیا به رویارویی با ایران نزدیکتر شدند؟

کاخ سفید: روسیه به دنبال تهیه موشک بالستیک از ایران است

تجمع ایرانیان در شهرهای مختلف جهان برای اعتراض به حکم اعدام توماج صالحی