نگاهی به کابینه جدید فرانسه؛ در باره استفان سژورنه، وزیر خارجه چه می‌دانیم؟

استفان سژورنه، وزیر امور خارجه جدی فرانسه سمت چپ، و کاترین کولونا، وزیر امور خارجه مستعفی سمت راست
استفان سژورنه، وزیر امور خارجه جدی فرانسه سمت چپ، و کاترین کولونا، وزیر امور خارجه مستعفی سمت راست Copyright AP
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

امانوئل ماکرون، رئیس‌ جمهوری فرانسه پس از انتصاب گابریل اتل ۳۴ ساله به عنوان نخست وزیر این کشور اسامی وزرای دولت جدید را اعلام کرد. وزرای جدید از سوی نخست وزیر به رئیس‌جمهور پیشنهاد شده‌اند.

آگهی

کاخ الیزه از تغییر وزیر امور خارجه، فرهنگ و کار خبر داد و اعلام کرد وزرای کشور، دارایی و دفاع در سمت خود ابقا شدند.

از جمله تغییرات در کابینه جدید انتصاب «استفان سژورنه» به عنوان وزیر خارجه جدید فرانسه است. آقای سژورنه ۳۸ ساله که عضو پارلمان اروپاست جای کاترین کولونا در راس دیپلماسی این کشور را گرفت. مراسم معارفه صبح جمعه ۱۲ ژانویه برگزار شد.

او از سال ۲۰۱۴ زمانی که ماکرون هنوز ریاست دولت را برعهده نگرفته بود و در سمت وزیر اقتصاد قرار داشت به او پیوست و اواخر سال ۲۰۲۰ تا اکتبر ۲۰۲۱ به عنوان مشاور رئیس‌ جمهوری فرانسه در کنار او بود.

علاوه براین او دبیرکل حزب «رنسانس» است، حزبی که چند سال‌ پیش به مرکزیت امانوئل ماکرون تاسیس شد.

آقای سژورنه که از نزدیکان آقای ماکرون است پیش‌تر  شریک زندگی گابریل اتل، نخست وزیر فعلی فرانسه بوده است. گفته می‌شود این دو سیاستمدار همجنسگرای فرانسوی از یکدیگر جدا شده‌اند و حالا دیگر شریک زندگی یکدیگر نیستند. 

وزیر فرهنگ

یکی از نکات قابل توجه در کابینه جدید آقای ماکرون، انتصاب رشیده داتی ۵۸ ساله به عنوان وزیر فرهنگ است. خانم داتی از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ در دوران ریاست جمهوری نیکولا سارکوزی وزیر دادگستری بود. او همچنین عضو حزب راست‌گرای جمهوری‌خواه و شهردار منطقه هفتم پاریس است.

خانم داتی  در ژوئیه ۲۰۲۱ به «فساد مالی توسط شخصی که دارای منصب عمومی است» و همچنین «سواستفاده از قدرت» از طریق مشاوره دادن به آقای گون از سال ۲۰۱۰ تا سال ۲۰۱۲ و زمانی که نماینده پارلمان اروپا بود، متهم شده است.  او اما همان زمان تمام اتهامات را رد کرد.

وزیر کار

کاترین وترن، وزیر امور زنان راستگرا در زمان ریاست جمهوری ژاک شیراک نیز به سمت وزارت کار منصوب شده است. آقای ماکرون پیشتر نیز سعی داشت او را وارد کابینه خود اما با مخالفت اطرافیانش روبه‌رو شد.

خانم وترن یکی از گزینه‌های آقای ماکرون برای نخست وزیری این کشور بود اما اطرافیان رئیس جمهور با انتصاب وی مخالفت کردند. به خصوص برای مواضع گذشته او علیه ازدواج همجنسگرایان. امانوئل ماکرون در نهایت تسلیم شد و این الیزابت بورن بود که این سمت را به دست آورد.

وزیر ورزش و آموزش

رئیس جمهوری فرانسه همچنین املی اودئا کاسترا، قهرمان پیشین تنیس و وزیر ورزش کنونی فرانسه را وزیر وزارت خانه‌ای جدید که از ادغام وزارتخانه ورزش و وزارتخانه آموزش و جوانان تشکیل شده است، منصوب کرد.

او از زمان انتصابش در مه ۲۰۲۲ در حال آماده سازی محل بازی‌های المپیک و پارالمپیک پاریس بوده است. هرچند او در بخش ورزش وزارتخانه خوب عمل می‌کند اما به نظر می‌رسد که تجربه چندانی در بخش آموزش نداشته باشد و منتقدانش می‌گویند این بخش در وزارتخانه به حال خود رها شده است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

پریسکا تیونوت نیز به عنوان سخنگوی جدید دولت فرانسه منصوب شده است. او پیش از پیوستن به حزب رنسانس در سال ۲۰۲۰ در سیاست نبوده است. 

ژرار دارمنن، وزیر کشور، برونو لومر، وزیر اقتصاد و دارایی و سباستین لوکورنو، وزیر دفاع نیز در سمت خود ابقا شدند.

با تغییرات جدید در کابینه دولت فرانسه به نظر می‌رسد دولت «میانه‌رو» امانوئل ماکرون اکنون بیش از پیش به جناح راست متمایل شده باشد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ماکرون، گابریل اتل ۳۴ ساله را به‌عنوان نخست‌ وزیر جدید فرانسه معرفی کرد

در گرماگرم افزایش تنش‌ها در خاورمیانه، فرانسه امنیت شب تحویل سال نوی المپیکی را تشدید می‌کند

تانک مجهز به هوش مصنوعی؛ آلمان و فرانسه قرارداد تسلیحاتی چند میلیارد یورویی امضا کردند