آمریکا: خواهان جنگ نیابتی با ایران یا یمن نیستیم؛ اردوغان: می‌خواهند دریای سرخ را «دریای خون» کنند

تنش نظامی در دریای سرخ
تنش نظامی در دریای سرخ Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کاخ سفید روز جمعه ۱۲ ژانویه اعلام کرد که آمریکا خواهان جنگ با یمن نیست، اما در انجام اقدامات بیشتر تردید نخواهد کرد.

آگهی

جان کربی،‌ سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در پاسخ به سؤال خبرنگاران گفت: «هر کاری که رئیس‌جمهوری آمریکا انجام داده است برای جلوگیری از تشدید درگیری از جمله حملات شب گذشته بوده است.

جو بایدن، رئیس جمهویر آمریکا هم در آخرین اظهارات خود در خصوص حوادث اخیر در دریای سرخ و حمله کشورش به به مواضع حوثی‌ها گفت که به باور او ایران به دنبال جنگ با آمریکا نیست و واشنگتن هم به فکر جنگ نیابتی با ایران نیست.

 بایدن همزمان گفت آمریکا تا زمانی که حملات و تهدیدات حوثی‌ها در دریای سرخ ادامه داشته باشد آمریکا به آنها پاسخ خواهد داد. 

آمریکا صبح جمعه اعلام کرد که نیروهای نظامی این کشور و متحدانش بیش از ۶۰ نقطه را در ۱۶ مکان مورد استفاده حوثی‌ها در یمن که تجت حمایت ایران هستند، هدف قرار داده‌اند.

آقای کربی در ادامه گفت که کشورش هنوز در حال «ارزیابی آسیب‌های وارده به اهداف و میزان کاهش توانایی حوثی‌ها» در اثر حملات بامداد جمعه است.

اردوغان آمریکا و بریتانیا را به تلاش برای تبدیل دریای سرخ به «دریای خون» متهم کرد

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه روز جمعه ۱۲ ژانویه با متهم کردن آمریکا و بریتانیا به «استفاده نامتناسب از زور» در حمله به مواضع حوثی‌های یمن، گفت که این دو کشور درتلاشند تا دریای سرخ را به «دریای خون» تبدیل کنند.

آنکارا پیش از این حملات موشکی حوثی‌ها به عربستان سعودی را محکوم کرده بود. ترکیه به طور کلی از دولت به رسمیت شناخته شده از طرف جامعه بین‌الملل در یمن که با حوثی‌ها می‌جنگد، حمایت می‌کند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

آقای اردوغان با بیان اینکه آنکارا از چندین منبع مختلف شنیده است که حوثی‌ها «پاسخ دفاعی بسیار موفقی» به حملات بامداد جمعه آمریکا و بریتانیا داده‌اند، گفت که ایران نیز همزمان با تحولات اخیر، در حال بررسی راه‌هایی است تا از خود در برابر آنچه که در حال رخ دادن است، دفاع کند.

حوثی‌ها به کشتی حامل نفت روسیه موشک شلیک کردند

هم‌زمان با تشدید تنش‌ها در دریای سرخ، مرکز عملیات تجارت دریایی بریتانیا اعلام کرد که شبه‌نظامیان حوثی روز جمعه بخ یک کشتی حامل نفت روسیه در این گذرگاه آبی « به اشتباه» موشک شلیک کردند.

بنا به این گزارش، موشک شلیک‌شده در حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ متری نفتکش یاد شده در دریای سرخ فرود آمد.

بنا به گزارش رویترز، این دومین حمله «اشتباه» حوثی‌ها به کشتی‌های حامل نفت روسیه است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آیا بایدن با بمباران یمن قانون اساسی آمریکا را نقض کرد؟ سناریوهای آینده برای مقابله با حوثی‌ها چیست؟

ایران خدمه کشتی توقیف شده مرتبط با اسرائیل را آزاد می‌کند

علم چگونه معمای «مثلث برمودا» را حل کرد؟