صد روزگی جنگ اسرائیل و حماس به شهادت آمار و ارقام

نوار غزه
نوار غزه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جنگ اسرائیل و حماس با گذشت ۱۰۰ روز به طولانی‌ترین، خونین‌ترین و مخرب‌ترین نبرد دو دشمن دیرینه بدل شده است.

آگهی

جرقه جنگ در ۷ اکتبر زده شد، زمانی که حماس یک حمله مرگبار را در خاک اسرائیل انجام داد. از آن زمان، اسرائیل بی‌امان نوار غزه را با حملات هوایی و تهاجم زمینی تحت حمله قرار داده است که افزون بر تلفات انسانی، ویرانی بی‌سابقه‌ای به بار آورده است.

ناظران سازمان ملل می‌گویند که این جنگ باعث آواره شدن اکثریت قریب به اتفاق فلسطینی‌های ساکن در غزه شده و بیش از نیمی از بیمارستان‌های غزه را به تعطیلی کشانده و به تشدید کمبود مواد غذایی دامن زده است.

هر چند ارتش اسرائیل اعلام کرده که عملیات خود را در شمال نوار غزه کاهش داده اما در جنوب، جایی که می‌گوید رهبران حماس پنهان شده‌اند، با قدرت کامل به پیش می‌رود. در همین حال، از زمان وقوع این جنگ تقریبا هر روز درگیری‌هایی بین شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان و ارتش اسرائیل وجود داشته است.

ارقام مرگ و میرهای ناشی از این جنگ که توسط مقام‌های بهداشتی غزه، ارتش اسرائیل و همچنین ناظران بین‌المللی و گروه‌های امدادی اعلام شده، حاکی از کشته شدن در مجموع ۲۵ هزار و ۵۱۵ نفر است که ۱۲۰۰ نفر آنها اسرائیلی و ۲۴ هزار و ۳۱۵ نفر آنها نیز فلسطینی‌ هستند. 

مقام‌های فلسطینی بدون ارائه آمار تفکیک شده از شمار غیرنظامیان کشته شده، مدعی هستند که زنان و کودکان زیر سن قانونی دو سوم کشته‌شدگان را تشکیل می‌دهند.

در میان غیرنظامیانِ قربانی شده، ۷۹۰ غیرنظامی اسرائیلی در پی حمله ۷ اکتبر حماس کشته شده‌اند، ۱۴۸ تن از کارکنان سازمان ملل، ۳۳۷ نفر از کارکنان بخش بهداشت و درمان غزه و ۸۲ خبرنگار جان خود را از دست داده‌اند.

تعداد سربازان اسرائیلی کشته شده در حمله ۷ اکتبر، ۳۱۴ نفر گزارش شده و تعداد سربازان اسرائیلی کشته شده در حمله زمینی به غزه هم ۱۸۷ نفر اعلام شده است. ۹ سرباز اسرائیلی هم در جبهه شمالی جان خود را از دست داده و ۲۹ نفر از آنها نیز به دلیل حوادث و خطاهای مرسوم جنگ کشته شده‌اند. 

اسرائیل همچنین مدعی است که تا کنون ۸ هزار نفر از شبه‌نظامیان فلسطینی را کشته است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که ۶۴ هزار و ۵ فلسطینی نیز طی ۱۰۰ روز گذشته مجروح شده‌اند که ۶۰ هزار و پنج نفر آنها در غزه و ۴ هزار نفر آنها هم در کرانه باختری زخمی شده‌اند.

در مقابل، شمار مجروحان غیرنظامی از سوی اسرائیل ۱۲ هزار و ۴۱۵ نفر اعلام شده است. در عین حال، هزار و ۸۵ سرباز اسرائیلی در حمله زمینی به غزه و دو هزار ۴۹۶ تن دیگر از آنها در پی حمله ۷ اکتبر مجروح شده‌اند. 

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید 

افزون بر تلفات انسانی، این جنگ که تاکنون اسرائیل ۱۴ هزار فروند موشک در آن شلیک کرده، موجب ویرانی ۴۵ تا ۵۶ درصد از ساختمان‌های غزه شده است. در این میان ۱۴۲ مسجد، ۳ کلیسا، ۱۲۱ دستگاه آمبولانس صدمه دیده‌اند. 

۵۷۶ هزار و ۶۰۰ نفر معادل ۲۶ درصد جمعیت غزه با معضل گرسنگی رو به رو شده‌اند و ۶۲۵ هزار دانش‌آموز فلسطینی نیز از تحصیل بازمانده‌اند. 

تعداد آوارگان فلسطینی به ۱.۸ میلیون نفر (۸۵ درصد از جمعیت غزه) رسیده و در مقابل، ۲۴۹ هزار و ۲۶۳ اسرائیلی (۲.۶ درصد از جمعیت) هم از حاشیه مرزهای شمالی و جنوبی این کشور نقل مکان کرده‌اند. 

حماس در جریان حمله ۷ اکتبر به اسرائیل حدود ۲۵۳ نفر را به گروگان گرفت که تا کنون ۱۲۱ تن از آنها آزاد شده و ۳۳ گروگان هم کشته شده‌اند. اسرائیل هم در جریان وقفه یک هفته‌ای جنگ ۲۴۰ اسیر فلسطینی را آزاد کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جان کری از سمت خود در دولت بایدن کناره‌گیری می‌کند؛ دلایل وزیرخارجه آمریکا در زمان توافق برجام چیست؟

جروزالم پست: نیروهای حزب الله لبنان از مرز این کشور با اسرائیل عقب نشینی کردند

حماس: پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس را دریافت کردیم