جان کری از سمت خود در دولت بایدن کناره‌گیری می‌کند؛ دلایل وزیرخارجه آمریکا در زمان توافق برجام چیست؟

جان کری در حال مکالمه با رای دهندگان در کارزار جو بایدن در انتخابات آمریکا. تاریخ عکس: ۱۹ فوریه ۲۰۲۰
جان کری در حال مکالمه با رای دهندگان در کارزار جو بایدن در انتخابات آمریکا. تاریخ عکس: ۱۹ فوریه ۲۰۲۰ Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رسانه‌های آمریکایی روز شنبه گزارش دادند که جان کری، نماینده ویژه رئیس‌جمهوری ایالات متحده در امور تغییرات اقلیمی از سمت خود کناره‌گیری خواهد کرد تا برای انتخاب مجدد جو بایدن در انتخابات آتی ریاست جمهوری کار کند.

آگهی

جان کری، وزیر سابق امور خارجه ایالات متحده و سناتور اسبق این کشور، سه سال گذشته خدمت خود را صرف ارتباط با سایر کشورها برای افزایش تعهدات در مورد تغییرات آب و هوایی کرده است.

چندین رسانه آمریکایی به نقل از مقامات مطلع گزارش داده‌اند که آقای کری ۸۰ ساله قصد دارد تا اقدامات مثبت رئیس جمهوری آمریکا در مسیر مبارزه با گرمایش کره زمین را به اطلاع عموم برساند و از این طریق به کارزار انتخاباتی جو بایدن کمک کند.

به گفته این مقامات، آقای کری قصد خود برای کناره‌گیری را روز چهارشنبه به بایدن اطلاع داده و کارکنان کاخ سفید نیز روز شنبه از این تصمیم مطلع شدند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

آقای کری به غیر از رهبری هیات ایالات متحده در سه اجلاس آب و هوایی سازمان ملل متحد، به طور موثر نیز با کشور چین وارد تعامل شد، هرچند که سایر روابط دیپلماتیک بین واشنگتون و پکن همچنان دارای پیچیدگی‌های خاص خود بود. 

کشور ایالات متحده و کشور چین در مجموع بزرگترین آلاینده‌های جهان هستند که ۴۱ درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای را به خود اختصاص می‌دهند.

ایالات متحده و چین به نشانه همبستگی با یکدیگر به برگزاری نشست اخیر آب و هوایی کوپ۲۸ در دبی کمک کردند. در این نشست، مذاکره‌کنندگان برای شروع گذار از سوخت‌های فسیلی همچون نفت، گاز و زغال سنگ، توافقنامه‌ای تاریخی هرچند ضعیف، امضا کردند.

یک ماه پیش از امضای این توافقنامه، جان کری از همتای چینی خود «شی ژنهوا» در کالیفرنیا استقبال کرده بود، و دو کشور در همانجا بر سر طرح کلی اقدامات اقلیمی که تا حدی مبنایی برای توافق نزدیک به ۲۰۰ کشور بود، به توافق رسیدند.

از قضا، خبر کناره گیری جان کری یک روز پس از اعلام بازنشستگی آقای «شی ژنهوا» به دلایل بیماری منتشر شد.

دیدار جان کری با همتای چینی خود در اجلاس کوپ ۲۸ در دبی
دیدار جان کری با همتای چینی خود در اجلاس کوپ ۲۸ در دبیآسوشیتدپرس

اولین اقدام بایدن در زمینه سیاست‌های اقلیمی چه بود؟

یکی از اولین اقدامات بایدن در مقام ریاست جمهوری پس از تحلیف خود در تاریخ ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱، پیوستن مجدد به توافقنامه آب و هوایی پاریس بود که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا از آن خارج شده بود.

بر اساس قرارداد آب و هوایی پاریس در سال ۲۰۱۵، کشورها متعهد شدند که گرمایش زمین را به «خیلی کمتر از» ۲ درجه سانتیگراد و ترجیحا تا آستانه امن‌تر ۱.۵ درجه سانتیگراد محدود کنند.

به گفته ناظران آب و هوایی اتحادیه اروپا، سال ۲۰۲۳ گرمترین سال ثبت شده در تاریخ ثبت شده جهان بود.

به گزارش وبسایت خبری «آکسیوس» که اولین بار این خبر را گزارش کرد، آقای کری که خود زمانی نامزد حزب دموکرات‌ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بود، در ماه‌های آینده رسما از سمت خود کناره‌گیری خواهد کرد.

کاخ سفید و دفتر کری هنوز در این مورد اظهار نظر نکرده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

صد روزگی جنگ اسرائیل و حماس به شهادت آمار و ارقام

تداوم اعتراض‌ها به جنگ غزه در دانشگاه‌های آمریکا؛ پلیس ۱۰۰ نفر را در بوستون دستگیر کرد

تشدید اعتراض حامیان فلسطین در مراکز آموزش عالی آمریکا؛ دانشگاه کلمبیا از ضرب‌الاجل خود عقب‌ نشست