واکنش‌ها به حملات موشکی سپاه پاسداران به کردستان عراق و سوریه؛ بغداد سفیرش را از ایران فراخواند

محل اصابت موشک سپاه پاسداران در اربیل، اقلیم کردستان عراق
محل اصابت موشک سپاه پاسداران در اربیل، اقلیم کردستان عراق Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

در پی حملات موشکی سپاه پاسداران به بخش‌هایی از خاک عراق و سوریه، دولت بغداد به شدت این حملات را محکوم کرده و حکومت اقلیم کردستان نیز خواستار واکنش بین‌المللی شده است.

آگهی

دوشنبه شب ۱۵ ژانویه (۲۵ دی) سپاه پاسداران با انتشار سه بیانیه جداگانه از حمله موشکی به اهدافی در عراق و سوریه خبر داد. به گفته سپاه، هدف یکی از این حملات «مقر موساد» در منطقه نیمه خودمختار کردستان در اربیل عراق و همچنین «داعش» در سوریه بوده است.

در واکنش به این حملات وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که این وزارتخانه، «نصیر عبدالمحسن» سفیر عراق در تهران را فراخوانده است.

این وزارتخانه اضافه کرده است که هدف از این فراخوانی، «رایزنی و مشورت در پی حملات اخیر ایران به اربیل» بوده است. وزارت خارجه عراق همچنین روز سه‌شنبه ابوالفضل عزیزی کاردار ایران در بغداد را برای اعتراض در خصوص همین موضوع احضار کرده است.

به گفته خبرگزاری رسمی عراق در این جلسه یادداشت اعتراضی دولت این کشور، که در آن حملات شب گذشته به شدت محکوم شده است، به کاردار ایران تسلیم شده است.

وزارت خارجه عراق همچنین در بیانیه‌ای «تجاوز» ایران به اربیل را که منجر به تلفات غیرنظامی در مناطق مسکونی شد، محکوم کرد. در این بیانیه آمده است که دولت عراق تمامی اقدامات قانونی، از جمله شکایت بردن به شورای امنیت سازمان ملل متحد، را انجام خواهد داد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزیر امور خارجه ایران، در واکنش گفته است که تهران به حاکمیت و تمامیت ارضی دیگر کشورها احترام می‌گذارد اما در عین حال از «حق مشروع و قانونی خود برای برخورد بازدارنده با منابع تهدید کننده امنیت ملی و نیز دفاع از امنیت شهروندان خود و تنبیه جنایتکاران» استفاده می‌کند.

آقای کنعانی اضافه کرد که «دشمن با محاسبات غلط خود» دست به عمل زده که در پاسخ جمهوری اسلامی «با توان بالای اطلاعاتی خود و در یک عملیات دقیق و هدفمند، مقرهای جنایتکاران را شناسایی و با استفاده از پرتابه‌های دقیق و نقطه‌زن آنها را هدف قرار داده است.»

حمله موشکی سپاه پاسداران به عراق و سوریه
حمله موشکی سپاه پاسداران به عراق و سوریهعکس: خبرگزاری تسنیم

از سوی دیگر وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای حملات به یک منطقه مسکونی در نزدیکی کنسولگری خود در اربیل را محکوم کرد و آنها را «غیرمسئولانه» خواند. همزمان مقامات آمریکایی گفته‌اند که هیچ تاسیسات متعلق به ایالات متحده هدف قرار نگرفته و تلفاتی به نیروهای این کشور وارد نشده است.

آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، گفت: «ما موشک‌هایی را که به شمال عراق و شمال سوریه اصابت کرد، ردیابی کرده‌ایم. هیچ پرسنل یا تأسیسات آمریکایی هدف قرار نگرفته‌اند.»

وی اضافه کرد: «ما به ارزیابی وضعیت ادامه خواهیم داد، اما نشانه‌های اولیه حاکی از آن است که این یک مجموعه حملات غیرمسئولانه و نادقیق بوده است. ایالات متحده از حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی عراق حمایت می‌کند.»

واکنش مقامات اقلیم کردستان عراق

شورای امنیت اقلیم کردستان با انتشار بیانیه‌ای حمله به اربیل را «جنایت» توصیف کرد و گفت در آن دستکم چهار غیرنظامی کشته و شش نفر زخمی شده‌اند.

دفتر مسرور بارزانی، نخست‌وزیر کردستان عراق، نیز حمله به اربیل را «جنایت علیه مردم کرد» خواند و خواستار واکنش بین‌المللی شد.

آقای بارزانی در پستی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) با ابراز همدردی با آسیب‌دیدگان این حمله نوشت: «من این حمله بزدلانه به مردم اقلیم کردستان را به شدیدترین وجه محکوم می‌کنم و از دولت فدرال بغداد می‌خواهم که موضعی اصولی در برابر نقض آشکار حاکمیت عراق و اقلیم کردستان اتخاذ کند.»

وی اضافه کرد: «من همچنین از شرکای خودمان در جامعه بین‌المللی می‌خواهم که در برابر حملات مکرر علیه مردم کردستان سکوت نکنند. در چند روز آینده، ما با شرکای خود در جامعه بین‌المللی برای توقف این حملات وحشیانه علیه مردم بیگناهمان کار خواهیم کرد.»

آقای بارزانی در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد در داووس، ادعاهای ایران مبنی بر وجود «مقرهای جاسوسی اسرائیل» در اقلیم کردستان عراق را بی‌اساس دانست و گفت الان وقتش نبود که نیروهای آمریکایی از عراق خارج شوند.

بارزانی به خبرنگاران گفت: «چیز عجیب این است که ما ربطی به این درگیری نداریم. نمی‌دانیم چرا ایران علیه غیرنظامیان کردستان به‌ویژه در اربیل انتقام می گیرد.»

مسرور بارزانی حملات سپاه پاسداران را محکوم کرده است

بارزانی در پاسخ به سوالی درباره درخواست‌های اخیر عراق برای خروج ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا از این کشور، گفت: «آمریکا به دعوت دولت عراق در عراق حضور دارد و ماموریت آنها مبارزه با تروریسم است.»

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

آگهی

همزمان استفان هیچنز، سفیر بریتانیا در عراق، نیز حملات موشکی سپاه پاسداران به اربیل را ناقض حاکمیت و امنیت عراق و اقلیم کردستان خواند و آنها را محکوم کرد.

وی در پستی در شبکه‌ی اجتماعی ایکس نوشت: «اقدام تجاوزکارانه ایران علیه اربیل، نقض حاکمیت و تمامیت ارضی عراق را محکوم می‌کنم و با ابراز عمیق‌ترین همدردی‌های خود نسبت به خانواده‌های قربانیان این حملات، حمایت خود را از اقلیم کردستان در این شرایط خطیر اعلام می‌کنم.»

سفیر بریتانیا در عراق حمله موشکی به اقلیم کردستان را محکوم کرده است

سپاه پاسداران در بیانیه شماره ۳ خود گفته بود در پاسخ به «شرارت‌های اخیر رژیم صهیونیستی در به شهادت رساندن فرماندهان سپاه و جبهه مقاومت»، «مقرهای جاسوسی اسرائیل» در اقلیم کردستان عراق را هدف حمله موشک‌های بالستیک خود قرار داده است.

این در حالی است که منابع امنیتی و پزشکی عراق می‌گویند «پیشرو دیزایی»، تاجر میلیونر کُرد و چند تن از اعضای خانواده‌اش در پی اصابت حداقل یک موشک به خانه‌شان کشته شده‌اند. آقای دیزایی که به طیف حاکم بارزانی نزدیک بود، صاحب مشاغلی بود که پروژه‌های عمده املاک و مستغلات در کردستان را در دست دارند.

به گفته منابع امنیتی علاوه بر خانه وی، یک موشک به خانه یک مقام ارشد اطلاعاتی کرد و یک موشک دیگر نیز به مرکز اطلاعات اقلیم کردستان اصابت کرده و فعالیت فرودگاه اربیل نیز متوقف شد.

آگهی

ایران در گذشته نیز حملاتی را در شمال کردستان عراق انجام داده و گفته بود این منطقه به عنوان محل سازمان‌دهی گروه‌های جدایی‌طلب ایرانی و همچنین عوامل اسرائیل استفاده می‌شود.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

روایت یک شاهد عینی ساکن در روستایی در نزدیکی اربیل

حبیب هارون، شاهد عینی و ساکن روستای ملاعمر می‌گوید: «با خیال راحت و آرام در خانه‌مان نشسته بودیم. ناگهان حوالی ساعت ۱۱.۱۰ دقیقه شب صدای انفجار مهیبی به گوش رسید که باعث شد شیشه در تمام پنجره‌های این خانه بشکنند. بنابراین، من بیرون آمدم و دو موشک دیگر دیگر به خانه مقابل ما اصابت کرد. یک خانواده در آنجا زندگی می‌کردند فکر کنم بسیاری از آنها در این حمله کشته شدند. مرد صاحب خانه به همراه همسر و فرزندانش به شهادت رسیدند. تقریبا شش موشک به منطقه اصابت کرد و پهپادها در منطقه پرواز کردند. این چیزی است که من به چشم دیدم.»

او همچنین در روایت آنچه در شب گذشته روی داد افزود: «ما چند خانواده عرب داریم که ساکن اینجا هستند. آنها با من تماس گرفتند و از من خواستند که یک دکتر پیدا کنم و برای آنها بفرستم، چرا که چند زن به دلیل شکسته شدن شیشه‌های خانه زخمی شده بودند.می‌خواهم بگویم مردم روستایی ساکن اینجا هستند و اغلب خانواده‌اند. ما با کسی مشکلی نداریم، حتی اینجا کلانتری هم در روستا نداریم، هیچ نیروی پلیسی در ملاعمر وجود ندارد. نمی دانم چرا با ما چنین کردند.» 

سپاه پاسداران در بیانیه شماره ۲ خود همچنین آورده است که در پاسخ به حملات راسک و کرمان «محل‌های تجمع فرماندهان و عناصر اصلی مرتبط با عملیات‌های تروریستی اخیر‌؛ به ویژه داعش، در سرزمین های اشغالی سوریه» را منهدم کرده است.

آگهی

سپاه پاسداران مشخص نکرده است به طور دقیق چه مناطقی در سوریه را هدف قرار داده است.

در اوایل ماه جاری، داعش مسئولیت دو انفجار در حاشیه مراسم چهارمین سالگرد قاسم سلیمانی در شهر کرمان در جنوب شرقی ایران را بر عهده گرفت. در این انفجارها نزدیک به یکصد نفر کشته و تعداد زیادی زخمی شدند.

در حمله مسلحانه روز ۲۴ آذر به یک پاسگاه پلیس در شهر راسک استان سیستان و بلوچستان ایران نیز ۱۲ مامور پلیس ایران کشته شدند. گروه جیش‌العدل مسئولیت این حمله را برعهده گرفته بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تظاهرات مخالفان اسد در سیزدهمین سالگرد قیام؛ چهار کشور غربی: جنگ در سوریه تمام نشده است

حمله هوایی اسرائيل به جنوب دمشق؛ گزارش‌ها از هدف قرار گرفتن مرکز وابسته به سپاه در سوریه

تهران بیانیه قدرت‌های اروپایی در محکومیت پرتاب موشک ماهواره‌بر «قائم۱۰۰» را «مداخله‌جویانه» خواند