جوروزالم پست: اگر اسرائیل در جنگ غزه بر حماس پیروز می‌شود پس چرا راکت‌ها از آسمان می‌ریزند؟

ارتش اسرائيل
ارتش اسرائيل Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

عملیات نظامی اسرائيل در غزه در بیش از یکصد روز گذشته بیش از ۲۴ هزار کشته در این باریکه بر جا گذاشته و مقام‌های ارشد اسرائيلی به آنچه پیروزی خود می‌نامند می‌بالند اما برخی تردید دارند تل‌آویو توانسته به موفقیت‌هایی که تبلیغ می‌کند دست یافته است.

آگهی

رسانه اسرائيلی «جوروزالم پست» در گزارشی تحلیلی به این موضوع پرداخته و می‌نویسد: «برای مردم اسرائيل خیلی زود است که در جنگ با حماس اعلام پیروزی کنند یا حتی باور کنند که پیروزی در دسترس است. با این حال، علیرغم شمار بالای تلفات ارتش اسرائیل و ناکامی در تامین آزادی ۱۳۶ گروگان باقی مانده در غزه، اظهارات قوی و قاطعانه رهبران ما به عنوان مرهمی بر آگاهی عمومی اسرائیل عمل کرده است.»

یکی از دلایلی که نشان می‌دهد مردم اسرائيل تصور می‌کنند که پیروزی نزدیک و در دسترس است نتایج موسسه «سیاست مردمی یهود» است که اخیرا منتشر شده. بر این اساس از هر ۱۰ اسرائيلی نزدیک به هشت نفر (۷۸ درصد) معتقدند که اسرائيل در جنگ پیروز خواهد شد. 

همچنین در پاسخ به این پرسش که اسرائيل چگونه به پیروزی می‌رسد ۳۸ درصد پاسخ داده‌اند که غزه دیگر تحت کنترل حماس نباشد و ۲۵ درصد دیگر هم گفته‌اند که ساکنان مناطق مرزی با بازگشت به خانه احساس امنیت کنند. همچنین ۱۴ درصد هم گفته‌اند در صورتی این احساس را خواهند کرد که گروگان‌ها به خانه باز گردند.  

مقاومت حماس

در حالی که عکس‌های هوایی از نوار غزه و گزارش‌های رسانه‌های خارجی نشان می‌دهد که اسرائیل دست‌کم ۷۰ درصد از ساختمان‌ها و زیرساخت‌های غزه را آسیب رسانده یا ویران کرده، حماس و رهبران ارشد آن همچنان در زیر زمین زنده هستند.

علاوه بر این، علیرغم عملیات‌های گسترده اسرائيل به نظر می‌رسد که جنگجویان و شهروندان فلسطینی همچنان روحیه خود را از دست نداده‌اند و آنها هنوز قدرت نظامی کافی برای پرتاب موشک به اسرائيل را دارند. ضمن اینکه حماس به جنگ تسلیم‌ناپذیر خود ادامه می‌دهد و این در تلفات روزانه سربازان مشهود است. 

بر اساس گزارش‌های ارتش اسرائیل، حماس از نظر شخصیت‌های کلیدی نظامی، تلفات محدودی را تجربه کرده است، به طوری که تنها سه رهبر ارشد نظامی از ۱۴ نفر، دو فرمانده تیپ و ۱۹ فرمانده گردان کشته شده‌اند. ارتش اسرائیل در اوایل این هفته گفت که ارتش روزانه حدود ۱۰ تا ۲۰« تروریست» را می‌کشد که در نتیجه از ۷ اکتبر تقریبا ۹ هزار جنگجوی فلسطینی کشته شده‌اند.

به نوشته «جوروزالم پست» این رقم در تضاد با مجموع تلفات جانی بیش از ۲۴ هزار نفر در این منطقه است که توسط وزارت بهداشت تحت کنترل حماس در غزه گزارش شده است.

ابوعبیده، سخنگوی گردان‌های عزالدین قسام حماس، اوایل هفته جاری مدعی شد: «اعلام دستاوردهای موهوم دشمن در مورد موشک‌ها و تونل‌ها برای ما مایه تمسخر است و روزی می‌رسد ثابت می‌کنیم که همگی دروغ بوده است.»

دوراهی گروگان‌ها

همچنان تعداد نامشخصی از اسرائيلی‌ها در دست حماس گروگان هستند هرچند گفته می‌شود ۲۲ نفر از آنها در این مدت کشته شده و جسد آنها در دست حماس است. با ویدیوهای منتشر شده از اسرائيلی‌هایی که در دست حماس گروگان هستند اینطور به تصویر کشیده شده که جان این افراد در خطر است هرچند ممکن است این سیاست بخشی از جنگ روانی حماس باشد.

ابوعبیده در بیانیه یکشنبه خود گفت: «در هفته های گذشته سرنوشت بسیاری از زندانیان نامعلوم بوده است. به احتمال زیاد، بسیاری از اسرا کشته شده‌اند و مسئولیت سرنوشت آنها بر عهده دشمن [اسرائیل] است.»

اسرائیل تاکنون تنها یک گروگان را نجات داده است. افراد دیگری نیز در جریان تبادل گروگان و اسرا از غزه آزاد شدند. از آن زمان، حماس اقدامات خود را به سطوحی رسانده است که اسرائیل آن را غیرقابل قبول می‌داند.

برخی معتقدند که اسرائيل باید برای آزادی گروگان‌های باقی‌مانده تاکتیک‌های خود را تغییر دهد. این در حالیست که گالانت وزیر دفاع اسرائيل همچنان از ادامه فشار نظامی بر نوار غزه حمایت می‌کند. به همین دلیل هنوز مشخص نیست که سرنوشت این افراد چه خواهد شد. در نتیجه چشم‌انداز روشنی هم از آزادی گروگان‌ها وجود ندارد. 

تشدید تنش‌ با لبنان و در دریای سرخ

در حالی که اسرائیل غزه را مورد حمله قرار می‌دهد، تهدیدات در مرز شمالی توسط حزب الله و در دریای سرخ توسط حوثی‌ها افزایش می‌یابد.

این هفته یک موشک حزب‌الله یک مادر و پسر اسرائيلی را کشت و ده‌ها هزار نفر هم از ساکنان مرزی از خانه‌های خود خارج شده و آواره شده‌اند. 

در دریا، حوثی‌ها گفته‌اند تا زمانی که حملات به غزه متوقف نشود، کشتی‌ها همچنان هدف قرار خواهند گرفت. یحیی سریع، سخنگوی ارتش یمن روز سه‌شنبه در این خصوص گفت: «تا زمان توقف تجاوز و رفع محاصره مردم ثابت قدم فلسطین در نوار غزه، به جلوگیری از دریانوردی اسرائیل یا آنهایی که با اسرائیل دشمن در ارتباط هستند، در دریای سرخ و دریای عرب، ادامه می‌دهیم.»

وضعیت در کرانه باختری رود اردن نیز ناپایدار است، به طوری که ارتش اسرائیل در سطح بی‌سابقه‌ای از زمان شروع جنگ در غزه فعال شده است و احساسات عمومی مردم محلی به شکل فزاینده‌ای حکایت از حمایت از حماس دارد. 

 ارتش اسرائیل در بیانیه ای در آخر هفته قبل گفت: «در مناطقی از کرانه باختری ما به فعالیت‌های شبانه‌روزی خود ادامه می‌دهیم. ما در طول جنگ شمار بی‌سابقه‌ای از فعالیت‌های تهاجمی را انجام دادیم و تروریست‌هایی را دستگیر کردیم که برخی از آنها برای انجام حملات تروریستی در راه بودند.»

از ۷ اکتبر، ارتش اسرائیل نزدیک به ۲ هزار و ۷۰۰ فلسطینی تحت تعقیب را در کرانه باختری دستگیر کرده است که به گفته این نهاد اسرائيلی بیش از هزار و ۳۰۰ نفر از آنها وابسته به حماس هستند.

آگهی

یکی از اعضای کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین در مصاحبه با الجزیره، وضعیت کرانه باختری را با غزه یکسان دانست و گفت: «اسرائیل که در طول بیش از ۱۰۰ روز جنگ در نوار غزه قتل عام کرد همچنان به حملات خود ادامه می‌دهد.» 

واکنش‌های جهانی

روزنامه اسرائیلی در ادامه می‌نویسد که افکار جهانی به طور گسترده‌ای حملات اسرائیل در نوار غزه را محکوم می‌کند و اعتراضات گسترده‌ای در خیابان‌ها و شهرها در محکومیت این عملیات ارتش اسرائيل در جریان است. 

 علاوه بر این، اسرائیل مجبور است در دادگاه بین المللی دادگستری در برابر اتهامات آفریقای جنوبی مبنی بر نسل کشی فلسطینیان نیز از خود دفاع کند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

«جوروزالم پست» در پایان این گونه نتیجه می‌گیرد که نابود کردن ساختمان‌ها، تخریب تونل‌ها و کشتن «اعراب تروریست» در نوار غزه نشانه‌های کوتاه مدت از درگیری در میدان نبردی است که اهداف نهایی آن ناشناخته و احتمالا دست نیافتنی است. اگر اسرائیل درصدد تحقق ماموریتی است که وعده آن را در ۷ اکتبر داد، پس مردم نیز سزاوار این هستند تا رهبرانشان یک جدول زمانی دقیق و تصویری جامع و درست از آنچه می‌بایست انتظارشان را داشته باشند، به آنان ارائه دهند.

آگهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نیروهای آمریکا در کدام کشورهای منطقه خاورمیانه حضور دارند؟

ارتش اسرائیل از کشته شدن ۲۴ سرباز خود در یک روز در غزه خبر داد

عربستان بدون فلسطین اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد؛ خانواده‌های گروگان‌های اسرائیلی وارد کنست شدند