اعتراض همسر یک سرباز در ستاد انتخاباتی پوتین: شوهرم را به خانه برگردانید

Maria Andreyeva
Maria Andreyeva Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

همسر یک سرباز روس روز شنبه در ستاد انتخاباتی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، در اقدامی که در این کشور بسیار نادر است، خواستار برگرداندن شوهرش از جبهه‌های جنگ با اوکراین شد. سخنان احساسی او در حالی بیان شد که در روسیه انتقاد آشکار از جنگ ممنوع است.

آگهی

او که ماریا آندریوا نام داشت، خطاب به کارمندان کمپین انتخاباتی پوتین گفت: «ولادیمیر پوتین حکمی صادر کرده است که شوهرم باید در اوکراین باشد. می‌خواهم بدانم او چه زمانی حکمی صادر خواهد کرد که بگوید شوهرم باید در خانه باشد.»

او سپس در پاسخ به یکی از کارکنان کمپین انتخاباتی پوتین که گفت «سربازان روسی در اوکراین از سرزمین مادری دفاع می‌کنند و باید برای آنها دعا کرد» افزود: «و بعد چه؟ وزارت دفاع پولش را تمام کرده و حالا باید همه چیز را تا آخرین لحظه زندگی از مردانمان بگیرد؟ بطوریکه وقتی به خانه نزد ما برمی‌گردند کاملا از پا افتاده باشند؟»

ماریا آندریوا اینگونه ادامه داد: «می‌خواهید یک موجود از کار افتاده به من برگردانید؟ چه چیزی را پس خواهم گرفت؟ مردی بدون پا، بدون دست، یک مرد بیمار؟ نمی‌دانی آنجا چه خبر است؟»

این سخنان در جریان بازدید گروه کوچکی از نمایندگان انجمن «راه خانه» از ستاد انتخاباتی ولادیمیر پوتین بیان شد. این انجمن توسط گروهی از همسران سربازان روس تشکیل شده که خواستار بازگشت شوهرانشان از جبهه‌های اوکراین هستند.

سخنان ماریا آندریوا نشان‌دهنده عمق خشم و ناامیدی است که در میان خانواده‌های برخی از سربازان روس وجود دارد؛ آنهم در حالی که جنگ روسیه علیه اوکراین بدون اینکه پایانی بتوان برای آن متصور شد، همچنان ادامه دارد.

ولادیمیر پوتین در سپتامبر ۲۰۲۲ میلادی ۳۰۰ هزار نیروی ذخیره را بگونه‌ای اجباری بسیج و روانه جبهه‌های جنگ کرد. البته او بعدها گفت که نیازی به تکرار چنین اقدامی نیست زیرا اکنون صدها هزار نفر دیگر «داوطلبانه» خواستار رفتن به جبهه‌ها هستند.

ماریا آندریوا می‌گوید مقامات روسیه هیچ فوریتی را برای رسیدگی به نگرانی‌های همسران سربازان در نظر نگرفته‌اند و به همین دلیل آنها باید مبارزاتشان برای بازگرداندن همسرانشان را افزایش دهند.

او به خبرنگاران گفت که دختر نوپایش به دلیل نبود پدرش، دچار مشکل در گفتار شده و افزود: «تمام مشکلات خانواده من فقط با یک چیز حل می‌شود؛ با برگشتن شوهرم. زیرا وقتی پدرش در خانه است، او یک کودک کاملاً متفاوت خواهد بود.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دادگاه عالی روسیه ممنوعیت نامزدی رقیب پوتین را تایید کرد

پوپولیست‌های «ضد اروپایی» در مسیر دستیابی به دستاوردهای بزرگ در انتخابات اتحادیه اروپا هستند

روز آخر رای‌گیری در روسیه زیر سایه حملات پهپادی اوکراین و حرکت اعتراضی مخالفان پوتین