کرملین: پوتین به آمریکا برای پایان دادن به جنگ اوکراین «چراغ سبز» نشان نداده است

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کاخ ریاست جمهوری روسیه روز جمعه در واکنش به انتشار خبرهایی مبنی بر «چراغ سبز» غیرمستقیم ولادیمیر پوتین به آمریکا برای آمادگی جهت پایان دادن به جنگ در اوکراین را کذب خواند.

آگهی

درگزارش‌‌هایی که پیش‌تر توسط برخی رسانه‌ها از جمله بلومبرگ منتشر شد، آمده بود که ولادیمیر پوتین آماده خاتمه دادن به جنگ در اوکراین و کنار گذاشتن مطالبات کلیدی خود نسبت به این کشور است و برای این منظور دست خود را به سوی آمریکا دراز کرده و به صورت غیرمستقیم سیگنال‌هایی را برای مقامات آمریکایی فرستاده است.

کرملین اما روز جمعه به انتشار این خبرها واکنش نشان داد و هرگونه گمانه زنی در خصوص اعلام آمادگی رئیس جمهوری روسیه برای گفتگوهای احتمالی با آمریکایی‌ها بر سر پایان دادهن به جنگ اوکراین را رد کرد.

در گزارش بلومبرگ به صراحت اعلام شده بود که ولادیمیر پوتین در حال «بررسی شرایط» به منظور سنجش آمادگی واشنگتن برای شرکت در مذاکراتی با موضوع یاد شده است و از طریق کانال‌های غیرمستقیم با ایالات متحده مرتبط شده است.

این روزنامه به نقل از دو تن از نزدیکان کرملین در گزارش خود آورده بود که ولادیمیر پوتین حتی «برای نادیده گرفتن تاکید قبلی مسکو بر وضعیت بی طرف اوکراین و در نهایت عقب نشینی احتمالی نسبت به عضویت نهایی این کشور در ناتو که «تهدید» ناشی از آن همواره از سوی کرملین به عنوان توجیه اصلی تهاجم نظامی به اوکراین مطرح می‌شود، آمادگی دارد.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در خصوص این ماجرا و به طور ویژه در باره این موضوع که آیا مسکو واقعاً آماده است از خواسته‌های خود در مورد بی طرفی اوکراین و عضویت این کشو در ناتو بگذرد؟ پاسخ منفی داد.

وی گزارش‌های منتشر شده در این خصوص را اشتباه خواند و تاکید کرد موضوعات مطرح شده «به هیچ وجه با واقعیت مطابقت ندارد.»

مسکو در حالی گزارش‌ بلومبرگ را تکذیب می‌کند که به گفته سخنگوی کرملین، ولادیمیر پوتین پیش‌تر بارها برای گفتگو بر سر جنگ اوکراین اعلام آمادگی کرده است.

دمیتری پسکوف در این خصوص به بلومبرگ گفته است که کشورش مصمم به دستیابی به اهداف تعیین شده خود است و ترجیح می‌دهید که از راه دیپلماسی به این اهداف برسد.

وی در عین حال تاکید کرده است که اگر راه دیپلماسی بسته باشد، تهاجم نظامی روسیه به اوکراین تا زمان تحقق اهداف مد‌نظر ادامه خواهد یافت.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا نیز در گفتگو با بلومبرگ بر بی‌اطلاعی واشنگتن نسبت به هرگونه تغییر موضع مسکو نسبت به اوکراین و تداوم جنگ در این کشور تاکید کرده است.

از سوی دیگر برخی کشورهای اروپایی از جمله آلمان و بریتانیا احتمال تشدید تهدیدهای مسکو و حمله روسیه به کشورهای عضو ناتو در صورت پیروزی پوتین در جنگ را مطرح کرده‌اند.

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی از همین رو اعلام کرده است که خود را برای برپایی بزرگترین رزمایش ده‌های اخیر آماده کرده است.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رویترز به نقل از منابع روسی: آمریکا پیشنهاد پوتین برای آتش‌بس در اوکراین را رد کرده است

تصاویر تازه‌ هواپیمای حامل اسرای اوکراین که سقوط کرد؛ پوتین: به عمد یا به اشتباه، اوکراینی‌ها زدند

دانش‌آموزان در دبیرستان‌های روسیه نحوه کار با پهپادهای انتحاری را آموزش می‌بینند