نشانه‌های «تجدید حیات حماس» در باریکه غزه برغم ادامه حملات اسرائيل

ارتش اسرائيل
ارتش اسرائيل Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

با وجود حملات گسترده اسرائيل به نوار غزه، چهار ماه پس از آغاز جنگ حالا بار دیگر نشانه‌های تجدید حیات حماس در این باریکه مشاهده می‌شود.

آگهی

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی به این موضوع پرداخته و نوشته است که چهار نفر از ساکنان نوار غزه و یک مقام ارشد این گروه تایید کرده‌اند که حماس در مناطقی که اسرائيل یک ماه پیش بخش اعظم نیروهای خود را از آنجا خارج کرده بود مجددا ظاهر شده و تلاش می‌کنند بار دیگر کنترل اوضاع را به دست بگیرند. 

چهار تن از ساکنان شهر غزه به آسوشیتدپرس گفته‌اند که در روزهای اخیر، ماموران پلیس و همچنین ماموران لباس شخصی حماس در نزدیکی مقر پلیس و سایر ادارات دولتی، از جمله در نزدیکی بیمارستان شفا، بزرگ‌ترین بیمارستان منطقه، مستقر شدند. ساکنان گفتند که شاهد بازگشت کارمندان دولت و حملات هوایی بعدی اسرائیل در نزدیکی دفاتر موقت بودند.

یک مقام حماس که نخواست نامش فاش شود به آسوشیتدپرس گفت که بازگشت پلیس نشان دهنده تلاشی برای بازگرداندن نظم در شهر ویران شده پس از خروج اسرائیل از بخش‌هایی از نوار غزه است. این مقام گفت که رهبران حماس دستوراتی برای برقراری نظم در بخش‌هایی از شمال که نیروهای اسرائیلی از آنجا عقب‌نشینی کرده‌اند، صادر کرده‌اند. از جمله کمک به جلوگیری از غارت مغازه‌ها و خانه‌های رها شده که ساکنان آن پس از هشدارهای اسرائيل مجبور به فرار و رفتن به سمت جنوب غزه شدند. 

در طول حمله زمینی اسرائیل، بسیاری از خانه‌ها و ساختمان‌ها نیمه کاره رها شدند یا به انبوهی از آوار و گرد و غبار تبدیل شدند.

سعید عبدالبار، یکی از ساکنان شهر غزه، گفت که پسر عمویش از یک دفتر موقت حماس که برای توزیع ۲۰۰ دلار پرداختی بین کارمندان دولت، از جمله ماموران پلیس و کارکنان شهرداری، ایجاد شده بود، کمک مالی دریافت کرد.

حماس از زمان تسلط بر غزه در حدود ۱۷ سال پیش، با ایجاد یک بوروکراسی دولتی با ده‌ها هزار کارمند دولتی، از جمله معلمان و پلیس که جدا از شاخه نظامی مخفی این گروه عمل می‌کنند، این منطقه را اداره کرده است. 

پرداخت‌های جزئی دستمزد برای دست کم برخی از کارمندان دولت نشان می‌دهد که اسرائیل هیچ ضربه‌ای به حماس وارد نکرده، حتی با وجود اینکه ادعا می کند بیش از ۹ هزار مبارز حماس را کشته است.

احمد ابوحدروس، یکی از ساکنان شهر غزه، گفت که هواپیماهای جنگی اسرائیل در اوایل این هفته چندین بار از جمله روز شنبه به منطقه‌ای که دفتر موقت نیروهای حماس در آن واقع شده، حمله کردند. این حملات تقریبا یک ماه پس از آن صورت می‌گیرد که رهبران نظامی اسرائیل گفتند که ساختار فرماندهی گردان‌های حماس در شمال را متلاشی کرده‌اند، اما جنگجویان انفرادی به انجام حملات چریکی ادامه می‌دهند.

در همین حال، درگیری در جنوب غزه ادامه داشت. در تازه‌ترین دور حملات ارتش اسرائيل به خان یونس، هلال احمر اعلام کرده بر اثر شلیک بمب‌های دودزا توسط ارتش اسرائیل به سمت آوارگانی که به مقر هلال احمر فلسطین در شهر جنوبی خان یونس پناه داده بودند، دست کم ۱۱ نفر زخمی شدند. ارتش اسرائيل به مدت ۱۲ روز هلال احمر این منطقه را تحت محاصره قرار داده است. 

هلال احمر اعلام کرده در اثر تیراندازی ارتش اسرائيل به داخل این مرکز، تاکنون و در طول این ۱۲ روز ۴۳ نفر از جمله ۳ کارمند این نهاد جان خود را از دست داده و ۱۵۳ نفر دیگر هم زخمی شده‌اند. 

ارتش اسرائيل بدون توجه به انتقادات این نهاد امدادرسان مبنی بر کمبود سوخت و برق کافی برای کمک کردن به زخمی‌ها به حملات خود ادامه داده و مدعی شده که این مرکز به اندازه کافی سوخت و برق دارد. مقام‌های ارتش اسرائيل همچنین اضافه کرده اند که عملیات در خان یونس برای چند روز ادامه خواهد داشت. 

در پی دو حمله هوایی جداگانه شب گذشته اسرائيلی‌ها به جنوب شهر رفح، در مرز مصر و غزه دست‌کم ۱۷ نفر از جمله زنان و کودکان کشته شدند.  اولین حمله به یک ساختمان مسکونی در شرق رفح اصابت کرد و حداقل ۱۳ نفر که شامل چهار زن و سه کودک بودند، کشته شدند. دومین حمله به خانه ای در منطقه جنینا در رفح صورت گرفت که آنجا هم حداقل دو مرد و دو زن جان خود را از دست دادند. 

وزارت بهداشت غزه روز شنبه اعلام کرد که در پی حملات اسرائيل، ۱۰۷ نفر در ۲۴ ساعت گذشته کشته شده‌اند و مجموع قربانیان جنگ به بیش از ۲۷ هزار و ۲۰۰ نفر رسیده است. همچنین تعداد زخمی‌ها نیز حدود ۶۶ هزار نفر تخمین زده می‌شود. 

حملات ارتش اسرائيل بخش‌های وسیعی از منطقه کوچک ساحلی را با خاک یکسان کرده و ۸۵ درصد ساکنین نیز آواره شده‌اند. بیش از نیمی از جمعیت دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر غزه در رفح و مناطق اطراف آن پناه گرفته‌اند. این افراد عموما پس از هشدارهای اسرائيل از شمال این باریکه به رفح و جنوب پناه آورده‌اند اما حالا اسرائيل حملات خود را در این منطقه ادامه می‌دهد. 

وزیر دفاع اسرائیل در اوایل هفته هشدار داد که اسرائیل ممکن است پس از تمرکز بر خان یونس، بزرگترین شهر در جنوب غزه، نبرد خود را به رفح نیز گسترش دهد. این اظهارات نگرانی سازمان‌های امدادرسان و مقام‌های بین‌المللی را به همراه داشته است چرا که در صورت اعزام نیرو به رفح، یک نقطه کلیدی برای ارسال کمک‌های خیریه از مصر به مردم جنگ زده غزه مورد آسیب قرار می‌گیرد و این روند به صورت کلی مختل خواهد شد. 

اسرائيل که از ابتدای جنگ مدعی شده همه تلاش خود را برای نابودی حماس به کار می‌بندد هنوز نتوانسته در این امر به توفیق دست یابد و به نظر هم می‌رسد برای پاسخ دادن به این ناکامی به حملات کور خود به مناطق مختلف مسکونی فلسطینی‌ها ادامه می‌دهد. رسانه‌ها در درون اسرائيل نتانیاهو را به باد انتقاد گرفته‌ و تاکید کرده‌اند که برخلاف آنچه او و کابینه جنگی‌اش مدعی است، اسرائيل نتوانسته به حماس ضربه‌ای وارد کند و رهبران و مقام‌های ارشد این گروه در نوار غزه در سلامت هستند و این تنها مردم غیرنظامی هستند که هر روز جان خود را از دست می‌دهند. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

همچنان گروهی از افرادی که حماس روز ۷ اکتبر به گروگان گرفت در اختیار این گروه فلسطینی است و مذاکرات برای برقراری آتش‌بس و آزادی این گروگان‌ها با موافقت اسرائيل مواجه نشده است. با وجود تلاش‌های منطقه‌ای از جمله مصر و قطر و همچنین اقدامات بین‌المللی که از سوی آمریکا و متحدین اسرائيل انجام شده، نتانیاهو همچنان با پذیرش آتش‌بس موافقت نکرده و حتی طرفین بر سر یک توقف موقت در جنگ نیز با یکدیگر به توافق نرسیده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سفیر ایران در سازمان ملل: ارتباط ما با گروه مقاومت در خاورمیانه را می‌توان با ناتو مقایسه کرد

چرا حیات سیاسی نتانیاهو به جنگ غزه و حتی گسترش آن در منطقه گره خورده است؟

پای آلمان هم بر سر «نسل‌کشی» در نوار غزه به دیوان بین‌المللی دادگستری کشیده شد