زندگی در میان مردگان، آوره‌های غزه به دنبال سرپناهی در گورستان

آوار ساختمان های تخریب شده در عملیات زمینی ارتش اسرائیل در نوار غزه از جنوب اسرائیل
آوار ساختمان های تخریب شده در عملیات زمینی ارتش اسرائیل در نوار غزه از جنوب اسرائیل Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

فلسطینی‌های زیادی به دنبال حمله نظامی اسرائیل به غزه، آواره شده‌اند و حالا با برپا کردن چادرهایی در میان سنگ قبرهای گورستانی در رفح، آخرین مکان نسبتا امن این منطقه، سرپناهی برای خود ساخته‌اند.

آگهی

محمود عامر یکی از کسانی است که با خانواده‌‌اش به امید در امان ماندن از بمباران‌‌ اسرائیل در میان گورها و تلی از خاک چادر زده‌ است.

عامر که با ۱۱ عضو خانواده از جمله فرزندان و نوه‌ها از اردوگاه آوارگان الشاطی در شمال غزه آواره شده است، می‌گوید: «این بهتر از زندگی در مناطق مسکونی است که خانه‌ها روی سرمان فرو می‌ریزند. مردگان در آسایش هستند اما ما زنده‌ها شرایط بسیار سختی را پشت سر می‌گذاریم. نه آب است، نه کمک‌های مناسب وارد می‌شود، وضعیت بسیار بد است.»

بیش از نیمی از جمعیت ۲.۳ میلیون نفری غزه در حال حاضر در رفح، نزدیک مرز با مصر آواره شده‌اند. اسرائیل تهدید کرده است که پس از پایان نبرد در خان یونس در شمال، با تانک به این منطقه حمله خواهد کرد و از مردم خواست آن جا را تخلیه کنند.

همزمان آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در تازه‌ترین تلاش‌ها برای برقراری آتش‌بس در غزه و پایین آوردن تنش‌های گسترده‌تر در خاورمیانه به قاهره سفر کرده است. آقای بلینکن نیز در همین راستا سفری به عربستان سعودی انجام داده بود . او قرار است پس از این به تل‌آویو و سرزمین‌های فلسطینی نیز سفر کند.

از سوی دیگر صلیب سرخ اعلام کرده است که حدود ۸ هزار آواره از یک بیمارستان محاصره شده در شهر خان یونس، جایی که به آن پناه برده بودند، تخلیه شده‌اند.

توماسو دلا لونگا، سخنگوی صلیب سرخ و جمعیت هلال احمر (IFRC) به خبرنگاران در ژنو گفت: «وضعیت انسانی در نوار غزه فراتر از فاجعه است.»

او گفت که بیمارستان العمال که توسط هلال احمر سرزمین‌های فلسطینی (PRCS) اداره می‌شود، به دنبال محاصره طولانی مدت توسط نیروهای اسرائیلی تا حد زیادی تخلیه شده است.

صلیب سرخ همچنین افزود که حدود ۱۰۰ بیمار از جمله افراد مسن، مجروح و معلول با بخشی از کارمندان و داوطلبان در آنجا باقی مانده‌اند.

بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت غزه که توسط حماس اداره می‌شود از زمان حمله ۷ اکتبر تاکنون دست کم ۲۷ هزار و ۵۸۵ نفر در حملات اسرائیل به غزه کشته و نزدیک به ۶۷ هزار نفر نیز زخمی شده‌اند.

به گفته آن‌ها طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۲۷ فلسطینی کشته و ۱۴۳ نفر دیگر نیز زخمی شدند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

مقامات اسرائیلی هم می‌گویند که حدود هزار و۱۴۰ نفر در حملات ۷ اکتبر حماس در جنوب اسرائیل کشته شدند. بر اساس این آمار، شبه نظامیان حماس در جریان این حمله حدود ۲۵۰ گروگان را گرفتند که ۱۳۲ نفر از آن‌ها هنوز در غزه هستند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حمله به آخرین پناهگاه فلسطینیان نوار غزه؛ نتانیاهو دستور برنامه‌ریزی برای تخلیه شهر رفح را صادر کرد

چرا آژانس کمک‌رسانی سازمان ملل به فلسطینی‌ها به یکی از موضوع‌های محوری جنگ غزه تبدیل شده است؟

حماس: پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس را دریافت کردیم