حمله به آخرین پناهگاه فلسطینیان نوار غزه؛ نتانیاهو دستور برنامه‌ریزی برای تخلیه شهر رفح را صادر کرد

حملات اسرائيل به نوار غزه
حملات اسرائيل به نوار غزه Copyright Ap photo
Copyright Ap photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل روز جمعه به ارتش این کشور دستور داد تا طرحی دوبخشی برای تخلیه غیرنظامیان فلسطینی از شهر پرازدحام رفح در جنوب باریکه غزه و همچنین شکست آخرین اعضای گروه فلسطینی حماس در آنجا طراحی کنند.

آگهی

دستور نتانیاهو در حالی اعلام می‌شود که انتقادها و فشارها بر اسرائیل به دلیل حمله زمینی به آخرین پناهگاه باقی‌مانده برای صدها هزار فلسطینی آواره و ساکن در شهر رفح، افزایش یافته است.

بر این اساس، دفتر بنیامین نتانیاهو در بیانیه خود مدعی شد که در حال حاضر چهار گردان حماس در رفح هستند و تا زمانی که آن‌ها در آنجا باشند اسرائیل نمی‌تواند به هدف اعلامی خود برای از بین بردن کامل گروه شبه نظامی حماس دست یابد. در این بیانیه آمده است که غیرنظامیان باید از منطقه جنگی تخلیه شوند.

بنابراین، نخست وزیر بنیامین نتانیاهو به ارتش اسرائیل و نهادهای امنیتی دستور داده است که طرح ترکیبی تخلیه جمعیت و انهدام این گردان‌ها را به کابینه ارائه کنند.

بایدن نسبت به «زیاده‌روی» اسرائیل هشدار داد

ساعاتی پس از آن که مقامات دولت بایدن و همچنین آژانس‌های امدادی نسبت به گسترش حملات زمینی اسرائیل به شهر رفح هشدار دادند، ارتش این اسرائیل اهدافی در این شهر جنوبی نوار غزه که بیش از ۱ میلیون آواره فلسطینی را از دیگر شهرها در خود پناه داده، را بمباران کرد.

در این حملات هوایی دو ساختمانی مسکونی در رفح مورد هدف قرار گرفت و دو مکان دیگر نیز در مرکز غزه بمباران شد. به گزارش آسوشیتدپرس در این حملات یک مهدکودک که به پناهگاه آوارگان فلسطینی تبدیل شده بمباران شد و دست‌کم ۲۲ نفر کشته شدند. 

پیش از این جو بایدن، رئيس جمهوری آمریکا در اظهاراتی کم‌سابقه ضمن انتقاد از رفتار اسرائيل عملیات نظامی این کشور در نوار غزه را بیش از حد و «زیاده روی» خوانده بود. این شدیدترین انتقاد ایالات متحده نسبت به عملکرد متحد نزدیک خود از زمان آغاز جنگ در نوار غزه است. وزارت بهداشت غزه، روز جمعه اعلام کرد که تعداد کلی قربانیان فلسطینی اکنون به ۲۸ هزار نفر نزدیک شده که حدود دو سوم آنها زن و کودک هستند. 

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

اعلام اسرائيل برای گسترش تهاجم زمینی به رفح واکنش‌ها در واشنگتن را نیز به همراه داشت. ودانت پاتل، سخنگوی وزارت امور خارجه، در این خصوص گفت: «ما هنوز هیچ مدرکی مبنی بر برنامه ریزی جدی برای چنین عملیاتی ندیده‌ایم. پیشبرد چنین تهاجمی در شرایط فعلی آن‌هم بدون برنامه ریزی و تدبیر در منطقه‌ای که پناهگاه یک میلیون نفر وجود دارد، فاجعه خواهد بود.»

همچنین جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت که حمله زمینی اسرائیل به رفح «چیزی نیست که ما از آن حمایت کنیم»

این اظهارات حاکی از تشدید اصطکاک ایالات متحده با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائيل است که در هفته‌های اخیر در سیر صعودی قرار داشته است. در همین حال آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده در ادامه سفرهای منطقه‌ای خود این هفته به اسرائيل رفته بود تا برای توافق آتش‌بس به این کشور فشار بیاورد. 

همزمان مقامات آژانس امداد نیز نسبت به احتمال حمله به رفح هشدار دادند. کاترین راسل، رئیس آژانس کودکان سازمان ملل متحد یونیسف گفت: «نیاز داریم که آخرین بیمارستان‌ها، سرپناه‌ها، بازارها و سیستم‌های آبی باقی‌مانده فعال بمانند. بدون آنها، گرسنگی و بیماری سر به فلک می کشد و جان کودکان بیشتری را می گیرد.» 

با توجه به اینکه جنگ اکنون در پنجمین ماه خود قرار دارد، نیروهای زمینی اسرائیل همچنان بر شهر خان یونس در شمال رفح متمرکز هستند، اما نتانیاهو بارها گفته است که رفح مقصد بعدی خواهد بود و این باعث ایجاد وحشت در میان صدها هزار آواره شده است.

برنامه جدید اسرائيل در حالی پی گرفته می‌شود که او ماه‌های قبل به فلسطینی‌ها هشدار داده بود به رفح بروند تا در امان بمانند. حالا اما پس از با خاک یکسان کردن مناطق شمالی و مرکزی نوار غزه، سربازان اسرائيلی به جنوب آمده و به رفح هم حمله می‌کنند. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

سخنان نتانیاهو همچنین مصر را نگران کرده است. قاهره تاکید کرده هرگونه عملیات زمینی در رفح یا جابه‌جایی گسترده در آن سوی مرز، پیمان صلح ۴۰ ساله این کشور با اسرائيل را تضعیف خواهد کرد. مرز بین نوار غزه و مصر که از گذرگاه رفح می‌گذرد مسدود است و در عین حال تنها نقطه ورودی کمک‌های بشردوستانه به آوارگان فلسطینی است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رویترز: مصر در اقدامی پیشگیرانه منطقه‌ای را برای اسکان فلسطینی‌های غزه در خاک خود آماده می‌کند

شکست مذاکرات قاهره؛ محمود عباس از حماس خواست «سریعا» با پیشنهاد توافق آتش‌بس در غزه موافقت کند

زندگی در میان مردگان، آوره‌های غزه به دنبال سرپناهی در گورستان