دادگاه واشنگتن ترامپ را در پرونده مداخله در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا فاقد مصونیت دانست

Trump Lawsuit
Trump Lawsuit Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دادگاه تجدید نظر فدرال در واشنگتن روز سه‌شنبه با صدور حکمی اعلام کرد که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در پرونده مداخله در نتایج انتخابات سال ۲۰۲۰ این کشور مصونیت ندارد و می‌تواند تحت پیگرد قانونی قرار بگیرد.

آگهی

این حکم، ادعاهایی را رد می‌کند که بارها از سوی رئیس‌ جمهوری پیشین ایالات متحده مطرح شده و گفته است که از هر نوع پیگیرد قانونی در موضوع پرونده‌های مرتبط با وقایع روی داده در جریان انتخابات سال ۲۰۲۰ میلادی مصون است.

این دومین بار در چند ماه اخیر است که قضات دادگاه‌های آمریکا استدلال‌های مطرح شده در موضوع مصونیت آقای ترامپ را رد می‌کنند و معتقدند که او همچنان ممکن است به دلیل اقداماتی که در زمان حضور در کاخ سفید و در آستانه ۶ ژانویه ۲۰۲۱ انجام داده، تحت پیگرد قانونی قرار بگیرد.

هواداران دونالد ترامپ در ۶ ژانویه سال ۲۰۲۱ میلادی در اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری که جو بایدن را پیروز اعلام می‌کرد، به ساختمان کنگره آمریکا یورش بردند.

دادگاه افزود که احتمال تعقیب قضایی ترامپ تنها برای یک دوره محدود متنفی است، یعنی همان زمانی که دادگاه در حال بررسی استدلال‌های مطرح شده از سوی او و وکلایش است.

البته همین حکم زمینه را برای تجدیدنظرخواهی‌های دوباره رئیس جمهوری پیشین آمریکا فراهم می‌کند، درخواست‌های تجدیدنظری که می‌تواند تا کشاندن پرونده به دیوان عالی ایالات متحده ادامه داشته باشد و به این ترتیب ترامپ در اجرای روند عدالت تاخیرهای بیشتری بوجود آورد.

بازی حقوقی ترامپ با دستگاه قضایی ایالات متحده در حالی ادامه دارد که جک اسمیت، دادستان و بازرس ویژه پرونده‌های ترامپ امیدوار است که او در سال جاری محاکمه شود. در مقابل دونالد ترامپ سعی دارد که این محاکمات را تا پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ماه نوامبر به تعویق بیندازد.

اگر آقای ترامپ در انتخابات پیش‌رو جو بایدن را شکست دهد، آنگاه احتمالاً می‌تواند از موقعیت خود به عنوان رئیس قوه مجریه استفاده کند و به دادستان کل دستور دهد تا پرونده‌های فدرال را رد کند و یا حتی برای خود عفو بخواهد.

قضات دادگاه فدرال همچنین قویا مقابل ادعاهای ترامپ در موضوع اختیاراتش در واکنش به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ میلادی ایستادند و افزودند که بنا بر ادعاهای ترامپ «رئیس‌جمهور دارای اختیارات نامحدود برای ارتکاب جنایاتی است که بنیادی‌ترین رکن قدرت اجرایی یعنی به رسمیت شناختن و اجرای نتایج انتخابات را خنثی می‌کند».

آنها در حکم صادر شده نوشتند: «ما نمی‌توانیم ادعای ظاهری او مبنی بر اینکه رئیس قوه مجریه حق دارد حقوق شهروندان را برای رای دادن و شمارش آرای آنها نقض کند، تأیید کنیم.»

قضات این پرونده فلورانس پان و میشل چایلدز(منصوب شده از سوی جو بایدن) و کارن لی کرافت هندرسون (منصوب شده توسط رئیس جمهور جورج دبلیو بوش) بودند و در ماه گذشته جلسات مفصلی را با وکلای ترامپ برای رد فرضیات افراطی او در موضوع مصونیت برگزار کردند.

ترامپ علاوه بر این پرونده، درگیر سه پرونده کیفری دیگر نیز هست؛ از جمله در رابطه با اتهاماتی که در فلوریدا علیه او به علت نگهداری غیرقانونی اسناد طبقه‌بندی شده در املاک خود مطرح شده است.

دادگاه ایالتی در جورجیا نیز به اتهام طرح شده علیه او، مبنی بر توطئه برای براندازی انتخابات آن ایالت در سال ۲۰۲۰ رسیدگی خواهد کرد و در نیویورک نیز آقای ترامپ در موضوع پرداخت پول به استورمی دانیلز، بازیگر فیلم‌های پورن متهم شده است. 

با این وجود او همچنان ارتکاب هرگونه تخلفی را رد می‌کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محاکمه ترامپ در نیویورک ۲۰ روز پس از «سه‌شنبه بزرگ» انتخابات مقدماتی آغاز می‌شود

همه چیز درباره بسته کمک‌های ۹۵ میلیارد دلاری سنای آمریکا؛ سهم اسرائيل و اوکراین چقدر خواهد بود؟

«قانون مهسا» در سنای آمریکا تصویب شد؛ بایدن: این لایحه را به قانون تبدیل می‌کنم