ماکرون حمله هفت اکتبر حماس را «بزرگترین کشتار یهودیان در قرن حاضر» خواند

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه
امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در سخنرانی خود در مراسم یادبود قربانیان فرانسوی حمله حماس به اسرائیل، در محل بنای باستانی انوالید پاریس گفت کشورش هنوز «سوگوار» است.

آگهی

وی روز چهارشنبه هفتم فوریه (۱۸ بهمن)، یعنی درست چهار ماه پس از حمله خونبار حماس، ضمن ادای احترام به قربانیان آن حمله گفت: «ما ۶۸ میلیون فرانسوی در سوگ هستیم».

در حمله روز ۷ اکتبر شبه‌نظامیان حماس از نوار غزه به درون خاک اسرائیل دست کم ۲۶۰ شهروند از جمله ۴۲ غیرنظامی با ملیت فرانسوی کشته شدند.

رئیس جمهوری فرانسه با اشاره به جوان بودن بیشتر کشته شدگان اظهار داشت: «ما می‌اندیشیم به این که در سن آنها چگونه بودیم و به این که آنها دیگر هرگز نخواند بود.»

بزرگترین کشتار یهودستیزانه قرن

ماکرون سپس از سه فرانسوی به نام اوحد، اوفر و اوریون نام برد که هنوز در دست حماس در اسیر هستند و یادآوری کرد که فرانسه به تلاش برای آزادی آنها ادامه می‌دهد.

او حملات ۷ اکتبر را «بزرگترین کشتار یهودستیزانه قرن» حاضر توصیف کرد و با یادآوری حملات تروریستی سال‌های اخیر در فرانسه گفت: «قلب ما با ضرباهنگ باتاکلان، نیس و استراسبورگ فشرده شده است» و هشدار داد: «کسانی که از روی نفرت می‌کشند، در برابرشان عشق قد علم می‌کند.»

در حالی که همچنان درگیری بین اسرائیل و حماس ادامه دارد و نوار غزه با یک بحران انسانی بی‌پیشینه مواجه است، امانوئل ماکرون قول داد که «برای امنیت همه در خاورمیانه تلاش کند» و افزود که «ارزش جان همه برابر است».

رئیس جمهوری فرانسه همچنین هشدار داد که مبادا «روح انتقام‌جویی» در برابر این کشتار بیدار شود.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در مراسم یادبود قربانیان فرانسوی حمله هفت اکتبر حماس، به جز رئیس جمهوری، شخصیت‌های سیاسی دیگری از جمله گابریل آتال، نخست وزیر، فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری پیشین، ادوار فیلیپ و الیزابت بورن، نخست وزیران پیشین و مارین لوپن، رهبر حزب راست افراطی «اجتماع ملی»، همچنین خانواده‌های قربانیان و نمایندگان مجامع مذهبی فرانسه حضور داشتند.

فرانسه با این استدلال که علاقه‌ای به گسترش دامنه درگیری در منطقه ندارد، تاکنون از حضور در ائتلاف نیروهای آمریکایی و بریتانیایی درگیر در نبرد با حوثی‌ها خودداری کرده است.

شورشیان حوثی تحت حمایت ایران چندین هفته است که به خوانخواهی فلسطینیان ساکن غزه به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ حمله می‌کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نتانیاهو طرح پیشنهادی حماس برای متارکه جنگ را «توهم» خواند

راهپیمایی ضد یهودستیزی در فرانسه؛ نماد «وحدت» یا جلوه‌ای از «دو دستگی» بر سر جنگ غزه

ستاره‌های داوود بر در و دیوار پاریس؛ دادستان‌های فرانسه: دست خارجی در میان است