نتانیاهو طرح پیشنهادی حماس برای متارکه جنگ را «توهم» خواند

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل هنگام یک جلسه توجیهی امنیتی با فرماندهان و سربازان در شمال نوار غزه، دسامبر ۲۰۲۳
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل هنگام یک جلسه توجیهی امنیتی با فرماندهان و سربازان در شمال نوار غزه، دسامبر ۲۰۲۳ Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نشانه‌هایی وجود دارد که ایالات متحده پیشنهاد حماس را مثبت می‌بیند، اما نتانیاهو متعهد شده است تا زمانی که اسرائیل یک بار برای همیشه حماس را نابود نکند، این کارزار را متوقف نکند.

آگهی

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در اظهاراتی که در نوع خود دافع تلاش‌های دیپلماتیک برای توقف جنگ در نوار غزه محسوب می‌شود، روز چهارشنبه ‌اعلام کرد که طرح حماس برای متارکه جنگ و تبادل گروگان‌ها را نمی‌پذیرد و خواسته‌های این گروه را «متوهمانه» خواند.

نتانیاهو در این رابطه گفت: «ما به هیچ چیز متعهد نیستیم. ما به هیچ یک از خواسته‌های متوهمانه حماس، تروریست‌هایی که دستشان به خون است متعهد نیستیم.»

نتانیاهو این را هم گفت که هدف اسرائیل رسیدن به «پیروزی کامل» است و این کشور به «کمتر از آن»‌ راضی نمی‌شود.

پاسخ نتانیاهو ضربه‌ای به تلاش‌های آنتونی بلینکن برای دستیابی به آتش‌بس در نوار غزه است. با این حال، نخست‌وزیر اسرائیل احتمال مذاکرات در آینده را رد نکرد.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

گروه فلسطینی حماس، یک توافق سه مرحله‌ای برای متارکه موقت جنگ پیشنهاد کرده بود که هر مرحله از آن ۴۵ روز طول می کشد و در برگیرنده آزادی تدریجی گروگان‌های حماس در ازای آزادی زندانیان فلسطینی در اسرائیل و همچنین آغاز یک طرح عظیم بشردوستانه و بازسازی در نوار غزه است.

برخلاف خواسته های قبلی، حماس در طرح پیشنهادی جدید خود خواستار پایان فوری جنگ نیست. در این سند آمده است که مذاکرات بعدی برای آتش‌بس دائمی در طول مدت زمان متارکه جنگ انجام خواهد شد و گروگان‌های باقی‌مانده تنها زمانی آزاد می‌شوند که توافق نهایی برای پایان دادن به جنگ حاصل شود.

توافق متارکه جنگ در سه عبارت

بر اساس پیشنهاد حماس، مرحله اول شامل آزادی گروگان‌ها در غزه از جمله زنان و کودکان زیر ۱۹ سال به شرط عدم عضویت در ارتش اسرائیل و همچنین افراد مسن و بیماران در ازای آزادی همه زندانیان زن، نوجوان، بیمار و سالخورده فلسطینی به علاوه ۵۰۰ زندانی مورد نظر حماس از جمله زندانیان حبس ابد و محکومین جنایات سنگین می‌شود.

این پیش‌نویس شامل تشدید کمک‌های بشردوستانه، انتقال نیروهای اسرائیلی به خارج از مناطق پرجمعیت، «وقفه موقت» در عملیات نظامی و عملیات تجسسی هوایی، شروع بازسازی، و اجازه دادن به سازمان ملل و آژانس‌های تابعه آن برای ارائه خدمات بشردوستانه و ایجاد اردوگاه می‌شود.

مرحله دوم شامل آزادی گروگان‌های مرد باقی مانده و خروج نیروهای اسرائیلی از «تمامی مرزهای نوار غزه» می‌شود.

هدف مرحله سوم نیز تبادل اجساد و بقایای کشته شدگان هر دو طرف خواهد بود. این طرح تصریح می‌کند که تمامی گذرگاه‌ها از نوار غزه برای از سرگیری تجارت باز شود و مردم بتوانند بدون مانع حرکت کنند.

پیشنهاد حماس در پاسخ به طرح آتش‌بسی است که هفته گذشته با میانجی‌گری قطر و مصر پیشنهاد شده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بایکار ترکیه کلنگ کارخانه پهپاد را در اوکراین زد و در عربستان می‌زند

ماکرون حمله هفت اکتبر حماس را «بزرگترین کشتار یهودیان در قرن حاضر» خواند

بودانوف، گزینه احتمالی وزارت دفاع اوکراین کیست و نقش او در حملات به عمق خاک روسیه چیست؟