بایکار ترکیه کلنگ کارخانه پهپاد را در اوکراین زد و در عربستان می‌زند

پهپاد بیرق‌دار مدل TB3، استانبول ترکیه، ۲۰ آوریل ۲۰۲۳
پهپاد بیرق‌دار مدل TB3، استانبول ترکیه، ۲۰ آوریل ۲۰۲۳ Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مدیر اجرایی شرکت ترکیه‌ای بایکار روز چهارشنبه به خبرگزاری رویترز اعلام کرد که این شرکت دفاعی ساخت کارخانه‌ای با ظرفیت اشتغال ۵۰۰ نفر را در نزدیکی کی‌یف آغاز کرده و احتمالا پهپادهای رزمی ارتفاع متوسط با مدت پرواز بالا از مدل‌های TB2 یا TB3 را تولید خواهد کرد.

آگهی

این پهپادهای بیرقدار که ساخت کشور ترکیه هستند، پس از استفاده توسط ارتش اوکراین برای خنثی کردن حملات نیروهای روسی و انهدام خودروهای زرهی و سیستم‌های توپخانه‌ای روسی،در سطح جهانی شهرتی برای خود دست و پا کردند.

هالوک بیرقدار، مدیرعامل شرکت صنایع دفاعی بایکار اعلام کرد که قراردادهای صادراتی پهپاد TB2 را با ۳۰ کشور به امضا رسانده است. به گفته «موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم، SIPRI»، این کشورها شامل اوکراین، اتیوپی، لیبی و آذربایجان هستند.

آقای بیرقدار در حاشیه نمایشگاه جهانی دفاع در ریاض گفت: «کارخانه در حال تاسیس است... ما حدود ۱۲ ماه زمان نیاز داریم تا ساخت و ساز آن را به پایان برسانیم و سپس به سمت تجهیز ماشین آلات داخلی، تجهیزات و ساختار سازمانی آن خواهیم رفت.»

بیرقدار به این موضوع هم اشاره کرد که ظرفیت تولید این کارخانه مجموعا حدود ۱۲۰ دستگاه در سال خواهد بود، اما بر طبق گفته‌های وی هنوز مشخص نیست که تولید در کارخانه مستقر در اوکراین بر روی کدام مدل پهپاد (TB2 یا TB3) متمرکز شود.

پهپاد بیرق‌دار مدل تی بی ۲ ساخت ترکیه در حین تمرین رژه نظامی به مناسبت روز استقلال در کی‌یف اوکراین، ۲۰ اوت ۲۰۲۱
پهپاد بیرق‌دار مدل تی بی ۲ ساخت ترکیه در حین تمرین رژه نظامی به مناسبت روز استقلال در کی‌یف اوکراین، ۲۰ اوت ۲۰۲۱AP Photo

وی در پاسخ به این سوال که آیا مسائل امنیتی مربوط به درگیری های جاری باعث نگرانی او در مورد روند ساخت این کارخانه می شود، گفت که برنامه‌ها «به طور کامل در حال انجام هستند» و «هیچ چیز» نمی تواند آن‌ها را متوقف کند.

قرارداد پهپاد بیرقدار با عربستان

بیرقدار در ادامه گفت که درصورت قرار گرفتن برنامه‌های این شرکت در مسیر درست در دو سال آینده تولید در عربستان سعودی آغاز ‌می‌شود.

این اعلامیه پس از توافق ماه ژوئیه با عربستان سعودی برای فروش مدل بیرقدار آکینجی (Bayraktar Akinci)، نوع دیگری از پهپاد ساخت این شرکت صورت گرفت که بایکار آن را بزرگترین قرارداد دفاعی در تاریخ ترکیه توصیف کرد.

آقای بیرقدار این را هم افزود که این شرکت قصد دارد در سال جاری میلادی، تولید داخلی آکینجی را از میزان ۳۶ فروند در سال ۲۰۲۳ به دو برابر برساند. وی در ادامه عنوان کرد که تولید پهپاد TB2 بدون تغییر در تیراژ تولید، در همان تعداد ۲۳۰ دستگاه باقی خواهد ماند.

این شرکت همچنین قصد دارد «ده‌ها» فروند از مدل‌های جدید پهپادهای قزل‌الما و TB3 را نیز تولید کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آذربایجان خرید پهپاد‌های مسلح و دوربرد از ترکیه را تایید کرد؛ ویژگی‌های متفاوت آکینجی چیست؟

نتانیاهو طرح پیشنهادی حماس برای متارکه جنگ را «توهم» خواند

بودانوف، گزینه احتمالی وزارت دفاع اوکراین کیست و نقش او در حملات به عمق خاک روسیه چیست؟