هشدارها درباره بروز فاجعه در صورت حمله زمینی اسرائیل به رفح؛ در حملات به غزه ۴۴ نفر کشته شدند

ساختمان ویران شده بر اثر بمباران اسرائیل در رفح
ساختمان ویران شده بر اثر بمباران اسرائیل در رفح Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ساعاتی پس از آن که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به ارتش برای انجام عملیات زمینی در منطقه پرجمعیت رفح در باریکه غزه و تخلیه آن دستور آماده‌باش داد، چند کشور خاورمیانه در مورد بروز «فاجعه» و پیامدهای ناگوار چنین تهاجمی هشدار دادند.

آگهی

اعلان نتانیاهو که شامل دستور تخلیه منطقه از غیرنظامیان هم بود، باعث وحشت شد. چند ساعت بعد از ابلاغ این دستور در روز شنبه ۱۰ فوریه (۲۱ بهمن)، بر اثر حمله هوایی اسرائیل به رفح، ۴۴ فلسطینی از جمله حدود ۱۲ کودک کشته شدند.

بیش از نیمی از جمعیت ۲.۳ میلیون نفری غزه از بیم حملات اسرائیل آواره شده و به رفح در نزدیکی مرز مصر رفته‌اند.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

هشدارهای بین‌المللی

سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر گفت هرگونه حمله زمینی اسرائیل به رفح «پیامدهای فاجعه‌بار» خواهد داشت و تاکید کرد که هدف اسرائیل این است که در نهایت فلسطینی‌ها را از سرزمین خود خارج کند.

مصر هشدار داده است که هرگونه جابجایی فلسطینیان به داخل مصر، معاهده صلح چهار دهه‌ای میان اسرائیل و مصر را تهدید می‌کند.

قطر، کشور دیگری که از میانجیگران کلیدی اسرائیلی‌ها و فلسطینیان در جنگ کنونی غزه به شمار می‌رود، نسبت به بروز «فاجعه» و عربستان سعودی نیز درباره «عواقب بسیار جدی» چنین حمله‌ای هشدار دادند.

این مسئله حتی به اصطکاک فزاینده‌ای میان نتانیاهو و ایالات متحده دامن زده است. مقامات آمریکا گفته‌اند حمله به رفح بدون برنامه‌ریزی برای غیرنظامیان منجر به فاجعه خواهد شد.

آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان در ایکس گفت: «مردم غزه نمی‌توانند در هوا ناپدید شوند» و افزود که حمله اسرائیل به رفح یک «فاجعه انسانی در حال شکل‌گیری» خواهد بود.

نتانیاهو پیش از این گفته بود که از بین بردن حماس با وانهادن چهار گردان باقیمانده این گروه در رفح غیرممکن است. او به‌رغم موج انتقادات گفته که مصمم به ادامه کار است. نتانیاهو در اظهاراتی تلویزیونی که شنبه در شبکه ان بی سی پخش شد، گفت: «کسانی که می‌گویند تحت هیچ شرایطی نباید وارد رفح شویم، اساساً می‌گویند جنگ را باید باخت، حماس را در آنجا نگه دارید.»

وقتی از نتانیاهو پرسیده شد که غیرنظامیان کجا باید بروند، گفت: «به مناطقی که ما در شمال رفح پاکسازی کرده‌ایم، مناطق زیادی در آنجا وجود دارد. ما در حال کار بر روی یک برنامه دقیق برای انجام این کار هستیم.»

شهروند فلسطینی که بر اثر حمله اسرائیل زخمی و در بیمارستانی در رفح بستری شده است
شهروند فلسطینی که بر اثر حمله اسرائیل زخمی و در بیمارستانی در رفح بستری شده استآسوشستدپرس

در بحبوحه نبرد زمینی که در خان یونس، در شمال رفح در جریان است، این شهر از معدود نقاطی است که از آن برای رساندن مواد غذایی و تجهیزات پزشکی که به شدت در غزه مورد نیاز است، استفاده می‌شود. اما اسرائیل تقریباً هر روز حملات هوایی را در رفح انجام داده است.

اشرف القدره، سخنگوی وزارت بهداشت تشکیلات خودگردان فلسطینی گفت که کارکنان بیمارستان‌‌ها به دلیل آتش‌باری شدید دیگر قادر به جابجایی بین ساختمان‌ها نیستند. وی گفت ۴۵۰ بیمار و ۱۰ هزار  آواره در بیمارستانی در رفح پناه گرفته‌اند.

ارتش اسرائیل گفته است که سربازان به داخل بیمارستان کاری ندارند، اما منطقه اطراف آن را «منطقه جنگی فعال» می‌دانند.

سازمان ملل می‌گوید شهر رفح که به طور معمول محل زندگی کمتر از ۳۰۰ هزار نفر است، اکنون میزبان ۱.۴ میلیون نفر دیگر است که از جنگ به جاهای دیگر گریخته‌اند و بنابراین این شهر «به شدت شلوغ» شده است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

حملات در مناطق دیگر غزه

در همین اثنا، حملات نظامی اسرائیل به نقاط دیگر باریکه غزه نیز ادامه یافت.

به گفته مقامات بیمارستان و خبرنگاران آسوشیتدپرس، حمله هوایی اسرائیل به شهر دیرالبلاح به کشته شدن ۵ نفر و زخمی شدن حدود ۱۰ نفر دیگر انجامید.

اسرائیل حماس را مسئول کشتار غیرنظامیان می‌داند زیرا از داخل مناطق غیرنظامی می‌جنگد، اما مقامات آمریکایی خواستار بررسی بیشتر در مورد این ادعا شده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بیانیه مشترک رهبران استرالیا، نیوزیلند و کانادا: اسرائيل به رفح حمله نکند، آتش‌بس فوری ضروری است

شکست مذاکرات قاهره؛ محمود عباس از حماس خواست «سریعا» با پیشنهاد توافق آتش‌بس در غزه موافقت کند

حماس: پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس را دریافت کردیم