بیانیه مشترک رهبران استرالیا، نیوزیلند و کانادا: اسرائيل به رفح حمله نکند، آتش‌بس فوری ضروری است

حملات اسرائيل به نوار غزه
حملات اسرائيل به نوار غزه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رهبران سه کشور کانادا، استرالیا و نیوزیلند در بیانیه‌ای مشترک ضمن مخالفت با عملیات نظامی اسرائيل در رفح خواستار برقراری آتش بس فوری بشردوستانه در نوار غزه شدند.

آگهی

در بیانیه‌ای که نخست وزیران این سه کشور منتشر کردند آمده است: «ما به شدت نگران نشانه‌هایی هستیم که اسرائیل در حال برنامه ریزی برای حمله زمینی به رفح است. ما قویا معتقدیم که عملیات نظامی در رفح فاجعه بار خواهد بود و برقراری آتش‌بس فوری بشردوستانه امری ضروری است.» 

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائيل روز چهارشنبه اعلام کرده بود که اسرائيل برای نابودی حماس به رفح که آخرین پناهگاه آوارگان فلسطینی در جنوب نوار غزه است حمله خواهد کرد. این در حالی‌است که مخالفت‌های بین‌المللی با این برنامه دولت اسرائيل روز به روز در حال افزایش است. 

از زمان آغاز حمله اسرائيل به نوار غزه، دولت نتانیاهو فلسطینی‌ها را تهدید کرده که به سمت جنوب نوار غزه حرکت کنند و حالا پس از آنکه به کل نوار غزه حمله کرده، به سمت جنوب این باریکه و رفح حرکت کرده است. 

در بیانیه سه کشور همچنین از اسرائيل خواسته شده که این حمله را انجام ندهد با این حال اعلام شده که هرگونه آتش بس نمی تواند «یک طرفه» باشد و حماس باید خلع سلاح شود و در عین حال باید همه گروگان‌های باقی‌مانده را آزاد کند.

سه رهبر کانادا، استرالیا و نیوزیلند در این نامه همچنین به حکم دیوان بین‌المللی دادگستری در مورد پرونده نسل‌کشی اسرائيل در نوار غزه اشاره کردند که این کشور را ملزم به حفاظت از جان غیرنظامیان و ارائه خدمات اولیه و کمک‌های بشردوستانه ضروری کرده است. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در بخش دیگری از این بیانیه مشترک آمده است: «حدود یک و نیم میلیون نفر فلسطینی از جمله شهروندان ما، به جنوب باریکه غزه پناه برده‌اند. یک عملیات نظامی دیگر اقدامی ویرانگر خواهد بود و ما از دولت اسرائیل می‌خواهیم که این مسیر را طی نکند چرا که غیرنظامیان دیگر هیچ جایی برای پناه گرفتن ندارند.»

با وجود افزایش فشارهای بین‌المللی علیه اسرائيل، مقام‌های این کشور همچنان تاکید دارند که به حمله برنامه‌ریزی شده و گسترده خود در رفح پایبند هستند تا به گفته آنها مسیر برای نابودی گروه حماس فراهم شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بایدن می‌گوید اسرائیل در صورت مبادله گروگان‌ها آماده توقف جنگ طی ماه رمضان است

حملات ارتش اسرائيل به رفح؛ خانه‌های فلسطینی‌ها با خاک یکسان شد

هشدارها درباره بروز فاجعه در صورت حمله زمینی اسرائیل به رفح؛ در حملات به غزه ۴۴ نفر کشته شدند