«علیا» در فرهنگ یهودیان صهیونیست چیست؟ چرا گرایش به مهاجرت به اسرائیل افزایش یافته است؟

مهاجرت یهودیان صهیونیست به اسرائیل
مهاجرت یهودیان صهیونیست به اسرائیل Copyright Canva/AP Photo
Copyright Canva/AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

علیا از جمله واژه‌هایی است که طی ماه‌های گذشته همزمان با جنگ بین اسرائیل و گروه حماس در نوار غزه بیش از پیش در بحث‌های مرتبط با این مناقشه مطرح می‌شود.

آگهی

انجام علیا یکی از اصول اساسی صهیونیسم محسوب می‌شود. صهیونیسم که از قرن ۱۹ میلادی به عنوان جنبشی برای برپایی کشور اسرائیل در منطقه فلسطینی مطرح شد بر لزوم تشکیل کشوری در منطقه‌ای که یهودیان آن را به طور سنتی سرزمین خود می‌دانند تاکید می‌کند. 

صهیونیسم پس از تشکیل کشور اسرائیل به عنوان یک ایدئولوژی که از توسعه این کشور و محافظت از آن حمایت می‌کند شناخته شد. واژه صهیونیسم به تپه‌ای به نام «صهیون» در بیت‌المقدس (اورشلیم) اشاره دارد که نماد قوم یهود در نظر گرفته می‌شود. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

«علیا»؛ امکان مهاجرت به اسرائیل با دریافت تابعیت

تپه صهیون در بیت‌المقدس
تپه صهیون در بیت‌المقدسCanva

یهودیان صهیونیست انجام «علیا» یا مهاجرت به کشور اسرائیل را «اقدامی صعودی» به سمت بیت‌المقدس می‌دانند. در مقابل مهاجرت بالعکس از اسرائیل به خارج از این کشور «اقدامی نزولی» به شمار می‌رود. 

اسرائیل در همان سال‌های ابتدایی تشکیل خود قانونی را به تصویب رساند که براساس آن همه یهودیان در سراسر جهان به همراه فرزندان و نوادگان خود اجازه و امکان مهاجرت به اسرائیل و دریافت تابعیت این کشور را دارند. 

«علیا» در فرهنگ یهودیان صهیونیست به مهاجرت یهودیان از سراسر جهان به کشور اسرائیل گفته می‌شود. قوم یهود در تاریخ خود اغلب به دلیل مناقشه‌های مختلف در تبعید و خارج از سرزمین‌های فلسطینی و اسرائیل کنونی به سر برده است. آنها در تبعید بارها تجربه اذیت و آزار و جابجایی اجباری را داشتند. بیش از ۹۹ درصد یهودیان در پایان قرن نوزدهم خارج از منطقه فلسطینی و اسرائیل کنونی زندگی می‌کردند. 

در آن زمان تنها بین دو تا پنج درصد ساکنان سرزمین‌های فلسطینی را یهودیان تشکیل می‌دادند. این در حالی است که در سال ۲۰۱۴ حدود ۴۲ درصد از یهودیان سراسر جهان در اسرائیل به سر می‌بردند. 

چرا مهاجرت به اسرائیل رو به افزایش است؟

«علیا» یا مهاجرت یهودیان به اسرائیل
«علیا» یا مهاجرت یهودیان به اسرائیلAP Photo

بسیاری از یهودیانی که اعتقادات سخت مذهبی دارند بر این باور هستند که «علیا» بازگشت به سرزمین موعود و عمل به وعده‌ای است که در متون مقدس مطرح شده است. 

موج عمل به «علیا» در میان یهودیان صهیونیست از سال ۱۸۸۲ میلادی آغاز شد و پس از جنگ جهانی دوم با تشکیل کشور اسرائیل ادامه یافت. به عنوان مثال حدود یک سوم یهودیان ایران پس از تشکیل اسرائیل به این کشور مهاجرت کردند. مهاجرت یهودیان از ایران به اسرائیل طی دهه‌های بعد به ویژه پس از انقلاب اسلامی به رهبری آیت‌اللله خمینی ادامه یافت. 

در دولت اسرائیل وزارتخانه‌ای برای امور «علیا» و ادغام مهاجران در جامعه اسرائیل وجود دارد. آمار مهاجرت به اسرائیل طی ماه‌های گذشته پس از حمله حماس به این کشور در روز هفت اکتبر و آغاز جنگ غزه افزایش یافته است. 

به گفته مقام‌های اسرائیل درخواست برای انجام «علیا» و مهاجرت به اسرائیل از کشورهای غربی به طور خاص طی ماه‌های گذشته افزایش یافته است. مقام‌های اسرائیل از موج یهودستیزی در کشورهای غربی به عنوان عامل افزایش درخواست‌ها برای مهاجرت به این کشور یاد می‌کنند. 

به گفته مقام‌های اسرائیل درخواست‌ها برای مهاجرت به طور خاص از فرانسه، کانادا، آمریکاو بریتانیا افزایش یافته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

از توافق احتمالی حماس با اسرائیل و شرایط آن چه می‌دانیم؟

صدایی تازه از یهودیان اروپا: اسرائيل زمانی امنیت خواهد داشت که فلسطینی‌ها هم در امنیت زندگی کنند

راستی‌آزمایی روایت کتاب مقدس یهودیان؛ رد میدان مغناطیسی زمین در آجر باستانی راز ۳۰۰۰ ساله را فاش کرد