صدایی تازه از یهودیان اروپا: اسرائيل زمانی امنیت خواهد داشت که فلسطینی‌ها هم در امنیت زندگی کنند

تحمع یهودی‌های حامی فلسطین
تحمع یهودی‌های حامی فلسطین Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«اسرائیل تنها زمانی از امنیت برخوردار خواهد شد که فلسطینیان بتوانند در آزادی و عزت زندگی کنند.» این را مارکو سخنگوی جریان «نعمود» می‌گوید؛ جنبشی از یهودیان بریتانیایی که با آنچه سیاست‌های «آپارتاید و اشغال» اسرائيل در غزه و کرانه باختری می‌خوانند، مخالف هستند.

آگهی

اما نعمود تنها نیست و در سراسر اروپا گروه‌های یهودی دیگری وجود دارند که برای حقوق فلسطینیان و همچنین اخیرا برای پایان دادن به جنگ در غزه تلاش می‌کنند. 

ویلند هوبان رئیس یکی از این گروه‌ها به نام «صدای یهودیان» که در آلمان حضور دارد در این خصوص به یورونیوز می‌گوید: «چنین یهودی‌های پیشرویی از همه طرف به حاشیه رانده می‌شوند. متاسفانه تلفیق بسیار شدیدی میان یهودیان و دولت اسرائيل وجود دارد. درک اینکه چطور ممکن است گروهی از یهودیان با اقدامات اسرائيل مخالفت کنند برای بسیاری از مردم دشوار است.»

هوبان می‌افزاید: «اما هیچ تناقض ذاتی بین یهودی بودن و حمایت از حقوق فلسطینی ها وجود ندارد.»

برچسب خائن به یهودیان ضدجنگ

این افراد بیش از همه از سوی یهودی‌ها مورد انتقاد و حمله قرار می‌گیرند. جایی که آنها را «خائن» می‌نامند. هوبان که متهم شده با دشمنان اسرائيل همدست است اشاره می‌کند که چطور مورد برچسب زنی یهودیان قرار گرفته. او همچنین در ادامه می‌افزاید: «ما را افراد بی‌هویت، خائن، احمق و همچنین یهودی‌های متنفر از خود می‌نامند. آنها نمی‌خواهند صدای ما شنیده شود چرا که روایت مورد پسند آنها را تایید نمی‌کنیم.» 

این افراد همچنین به صورت مکرر به بی‌احترامی به اجداد خود که از هولوکاست جان سالم به در برده‌اند، متهم می‌شوند. این در حالیست که مارکو می‌گوید دقیقا این تراژدی تاریخی دلیلی است که موجب می‌شود یهودیان از فلسطینی‌ها محافظت کنند. 

او به یورونیوز می‌گوید: «هولوکاست نباید دوباره برای کسی اتفاق بیفتد. به دلیل تجربه ظلم و رنج، ما باید با مظلومان همذات پنداری کنیم و از حقوق آنها دفاع کنیم، حال آن ظالم هر که باشد.»

در ماه دسامبر، آفریقای جنوبی پرونده ای را در دادگاه کیفری بین المللی تشکیل داد و اسرائيل را به «نسل‌کشی و جنایات جنگی» در غزه متهم کرد.» اتهامی که اسرائيل آنها را رد کرده است. 

این در حالیست که دو روز پس آغاز جنگ میان حماس و اسرائيل، یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائيل گفته بود که این کشور در غزه با «حیوانات» می‌جنگد. همچنین نسیم واتوری، سیاستمدار اسرائيلی از حزب حاکم لیکود، در حساب توییتری خود گفته بود که همه یک هدف مشترک دارند آن‌هم پاک کردن نوار غزه از روی کره زمین است.

«این جنگ مقدس نیست»

برای برخی از جمله مقام‌های اسرائیلی، فلسطینی و غربی - خشونت در غزه به عنوان یک جنگ مذهبی بین یهودیان و مسلمانان مطرح می شود اما، مارکو کاملا با آن مخالف است و کسانی را که این دیدگاه را مطرح می‌کنند، به تحریف واقعیت متهم می‌کند. 

او می‌گوید: «فلسطینی ها علیه ستمگران  قیام کردند. اگر ستمگر آنها ژاپنی بود، آنها علیه ژاپنی ها قیام می کردند. پس ربطی به جنگ مذهبی ندارد.»

با این حال، این بدان معنا نیست که جنگ بین اسرائیل و حماس به نفرت مذهبی دامن نمی‌زند. هوبان، مدعی است که اقدامات دولت اسرائیل در غزه به یهودی ستیزی دامن می‌زند. 

او در این رابطه به یورونیوز می‌گوید: «هر زمان که خشونت از سوی اسرائیل تشدید می‌شود، حوادث ضدیهودی بیشتر می شود، زیرا متأسفانه بسیاری از مردم در طرف فلسطین واقعا اسرائیل را از یهودیت جدا نمی‌دانند.»

یهودی ستیزی در اروپا در بحبوحه خشونت های اخیر به سطوحی رسیده که در دهه های گذشته دیده نشده بود. در عین حال اسلام‌هراسی هم به سطح بسیار بالایی رسیده و اقدامات حماس بهانه‌ای شده تا اینکه بسیاری به مسلمانان حمله کنند. 

مارکو با اشاره به اینکه با تمام کسانی که عزیزان خود را در جریان حملات ۷ اکتبر حماس از دست دادند، همدردی می‌کند اما او تاکید دارد زمینه‌های این خشونت را باید در نظر گرفت.

 او در این خصوص می‌گوید: «فلسطینیان چندین دهه تحت اشغال و آپارتاید بوده اند. بله هفتم اکتبر ضایعه بزرگ برای یهودیان و یک رویداد بسیار غم انگیز بود اما این در خلاء اتفاق نیفتاد.ادامه ظلم به مردم فلسطین] امنیت اسرائیل را تأمین نمی‌کند، زیرا تمایل به انتقام و خشونت را تقویت می‌کند».

حتی قبل از شروع حمله نظامی اسرائیل به حماس، سال ۲۰۲۳ یکی از مرگبارترین سال های ثبت شده برای فلسطینیان در غزه و کرانه باختری اشغالی بود و حملات شهرک‌نشینان و همچنین اقدامات ارتش اسرائيل باعث کشته شدن تعداد قابل توجهی از شهروندان فلسطینی شده بود. 

گروه «صدای یهودی برای صلح» که یک مجموعه مستقر در ایالات متحده است می‌گوید در سال گذشته، تحت رهبری راستگراترین دولت تاریخ خود، ارتش و شهرک نشینان اسرائیل کمپین فزاینده ای را برای آوارگی، آزار و سرکوب خشونت آمیز علیه فلسطینی‌ها به راه انداخته‌اند. 

مارکو با این ادعا که «غرب در تمام کارهایی که اسرائیل در دهه‌های اخیر انجام داده است، شریک است»، می‌گوید نعمود می‌خواهد لندن به حمایت خود از جنگ این کشور پایان دهد. نقش مهمی که سازمان او در این فرآیند ایفا می‌کند، تغییر نگرش جامعه یهودی بریتانیا است که فشار قابل توجهی بر دولت برای حمایت از اسرائیل اعمال می‌کند.

آگهی

 مارکو ادعا می‌کند که در سالهای اخیر فضای بیشتری در جامعه یهودی اصلی برای نظراتی مانند او باز شده است. در همین حال، از زمانی که اسرائیل حمله خود به غزه را در پاسخ به حمله حماس آغاز کرد، اعضای نعمود و دنبال کنندگان آنلاین این گروه افزایش یافته است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

مارکو می‌گوید: «بسیاری از یهودیان پس از دیدن ویرانی‌های وحشتناکی که در نوار غزه مشاهده می‌شود، عقاید خود را تغییر می‌دهند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«علیا» در فرهنگ یهودیان صهیونیست چیست؟ چرا گرایش به مهاجرت به اسرائیل افزایش یافته است؟

سخنرانی بایدن از سوی حامیان فلسطینی‌ها با فریاد «آتش‌بس فوری در غزه» مختل شد

تاکتیک جنگی و سناریوهای ناهمگون اسرائیل برای امروز و فردای غزه؛ سرنوشت باریکه فلسطینی چه می‌شود؟