شمار کشته شدگان حادثه سقوط بهمن در افغانستان به ۲۵ نفر افزایش یافت

Pakistan Afghanistan Weather
Pakistan Afghanistan Weather Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جانان سایق، سخنگوی سازمان حوادث غیرمترقبه افغانستان اعلام کرد که شمار کشته شدگان سقوط بهمن و رانش زمین ناشی از بارش شدید برف در ولایت نورستان واقع در شرق این کشور به ۲۵ کشته و ۸ زخمی افزایش یافته است.

آگهی

افغانستان که از تغییرات آب و هوایی بسیار متاثر شده، با بارش سنگین برف مواجه است و در یکی از آخرین حوادث آب و هوایی دست‌کم ۲۵ نفر در پی سقوط بهمن در ولایت نورستان در شمال شرق این کشور جان باختند و ۸ نفر نیز زخمی شدند.

پیش از این در ابتدای روز دوشنبه جمیع الله هاشمی، رئیس اداره اطلاعات و فرهنگ ولایت نورستان شمار تلفات این حادثه را دست‌کم ۶ کشته و ۳۰ نفر مدفون زیر توده‌های برف و سنگ اعلام کرده بود.

او به خبرگزاری فرانسه گفته بود که بارش برف در این مناطق همچنان ادامه دارد و اگرچه گروه‌های امداد در راه هستند اما احتمالا تعداد کشته شدگان افزایش می‌یابد.

ریزش بهمن که عصر یکشنبه روی داد، روستای «نکره» در دره تاتین را ویران کرد و خانه‌ها را زیر توده‌های بزرگ برف و سنگ پوشاند. به گفته جمیع الله هاشمی، حدود ۲۰ خانه ویران شده یا به شدت آسیب دیده است.

مولوی محمدنبی عادل، رئیس فواید عامه این ولایت نیز گفت: «به دلیل ابر و تداوم بارندگی، هلیکوپتری در نورستان فرود نمی‌آید. برف یکی از راه‌های اصلی این ولایت را نیز مسدود و عملیات نجات را با مشکل مواجه کرده است.»

ولایت نورستان در مرز پاکستان و افغانستان واقع است و عمدتاً توسط جنگل‌ها و کوه‌های هندوکش پوشیده شده است.

مناطق کوهستانی شمال افغانستان هرساله صحنه ریزش بهمن هستند که به دلیل کمبود تجهیزات اورژانس نیز معمولا بسیار مرگبارند.

برف امسال در این کشور که در مناطق کوهستانی همواره با زمستان‌های بسیار سخت روبروست، بسیار دیرتر از معمول آغاز شد که نشانه جدیدی از تأثیرات گرمایش جهانی است.

امسال در کابل پایتخت افغنستان تا اواسط ماه ژانویه هیچ برفی نبارید که در مقایسه با سال‌های پیش از آن، یک ماه و نیم تاخیر در بارش برف را نشان می‌داد.

افغانستان یکی از فقیرترین کشورهای جهان است که در اثر چهار دهه جنگ و خون‌ریزی بشدت در مقابل بلایای طبیعی آسیب پذیر شده است.

بر اساس گزارش بانک جهانی، نیمی از جمعیت افغانستان زیر خط فقر زندگی می‌کنند و ۱۵ میلیون نفر در ناامنی غذایی هستند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فرو ریختن پل کلیدی در بالتیمور؛ جستجو برای پیدا کردن مفقودین حادثه ادامه دارد

تحقیقات رسمی اتحادیه اروپا علیه تیک‌تاک؛ اتهام: نقض قوانین حفاظت از کودکان

رانده شده و سرگردان در کوه‌ها؛ سفرهای طاقت‌فرسای مردم افغانستان برای زنده ماندن