گوترش می‌گوید طالبان شرط‌هایی «غیرقابل قبول» برای شرکت در نشست دوحه تعیین کرده بود

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد روز دوشنبه گفت که طالبان برای شرکت در نشست این سازمان در مورد افغانستان شرط‌های «غیرقابل قبولی» تعیین کرده بود.

آگهی

به گفته وی طالبان خواستار اخراج اعضای جامعه مدنی افغانستان از نشست دوحه، پایتخت قطر شده بود. دبیرکل سازمان ملل افزود که طالبان همچنین خواهان برخوردی بود که در حد به رسمیت شناختن رسمی این گروه به عنوان حکمرانان مشروع افغانستان محسوب می‌شد. 

طالبان در سال ۲۰۲۱ در پی خروج نظامیان آمریکایی و ناتو از افغانستان به قدرت بازگشت. با این حال تاکنون هیچ کدام از کشورهای جهان طالبان را به عنوان حکومت مشروع افغانستان به رسمیت نشناخته‌اند. سازمان ملل متحد نیز تاکید کرده که به رسمیت شناختن حکومت طالبان در حالی که زنان از حق کار و تحصیل محروم هستند غیرممکن است. 

نشست دو روزه سازمان ملل در مورد افغانستان در دوحه با حضور کشورهای عضو و نمایندگان ویژه کشورها در امور افغانستان برگزار شد. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

به گفته آنتونیو گوترش گفتگو با مقام‌های طالبان در مورد نتایج نشست دوحه می‌توانست مفید باشد اما شرایط این گروه برای شرکت در اجلاس «غیرقابل قبول» بود. 

مقام‌های طالبان تاکنون به اظهارات دبیرکل سازمان ملل در مورد عدم حضورشان در نشست دوحه واکنش نشان نداده‌اند. طالبان شرط‌ سازمان ملل و جامعه جهانی مبنی بر رفع محدودیت‌ها علیه دختران و زنان را با این استدلال که این مساله موضوعی داخلی محسوب می‌شود رد کرده است. 

مقام‌های طالبان همچنین با تعیین نماینده ویژه در امور افغانستان از سوی سازمان ملل مخالفت می‌کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سال تحصیلی افغانستان بدون حضور بیش از یک میلیون دختر آغاز شد

هشدار دبیرکل سازمان ملل متحد: جهان روز به روز ناامن‌تر می شود

سازمان ملل متحد: کشت خشخاش در افغانستان از زمان ممنوعیت طالبان ۹۵٪ کاهش یافته است