هشدار دبیرکل سازمان ملل متحد: جهان روز به روز ناامن‌تر می شود

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل روز هشدار داد که درگیری‌های مرگبار جاری در نقاط مختلف سبب شده است تا جهان با سرعتی فزاینده به سوی ناامنی بیشتر حرکت کند.

آگهی

آقای گوترش روز دوشنبه طی سخنانی در افتتاحیه پنجاه و پنجمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد با اشاره به جنگ‌ها و درگیری‌های جاری در کشورها و مناطقی همچون کنگو، غزه، میانمار، اوکراین و سودان تاکید کرد که نیروهای درگیر در این مناقشات «چشمان خود را به روی قوانین بین‌المللی می‌بندند.»

دبیرکل سازمان ملل متحد در ادامه سخنان خود خواستار احترام بیشتر به حقوق بشر و برقراری صلح در سراسر جهان شد.

آقای گوترش سپس هشدار داد که جهان «روز به روز ناامن تر می شود.» او طی نطقی در حضور اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل تصریح کرد: «جهان ما با سرعتی سرسام آور در حال تغییر است. افزایش درگیری‌ها، رنج بی‌سابقه‌ای را به همراه دارد اما حقوق بشر همواره امری ثابت و پایدار است.»

دبیرکل سازمان ملل در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد که نقض و نادیده گرفتن حقوق بشر اشکال مختلفی دارد.

وی بار دیگر درخواست‌های همیشگی خود مبنی بر کاهش بدهی برخی از فقیرترین کشورهای جهان را تکرار کرد و خواستار اختصاص هزینه‌های بیشتر برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی شد.

آنتونیو گوترش از آنروا، آژانس کمک‌رسان سازمان ملل به آوارگان فلسطینی به عنوان «ستون فقرات» و محور اصلی تلاش‌های جاری در زمینه امداد رسانی به آوارگان در غزه نام برد؛ حال آنکه مقامات ارشد دولت اسرائیل خواستار برچیده شدن این نهاد شده‌اند.

ولکر ترک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز در همین راستا از «تلاش‌های صورت گرفته برای تضعیف مشروعیت و ماموریت سازمان ملل متحد و سازمان‌های وابسته به آن» انتقاد کرده است.

وی در این نشست با انتقاد از کارشکنی‌های صورت گرفته بر سر راه فعالیت نهاد‌های زیرمجموعه سازمان ملل متحد و حملات به این نهاد بین‌المللی گفت که سازمان ملل به سپر بلای شکست‌های سیاسی و هدفی برای تبلیغات فریبنده تبدل شده است.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد این رویکرد را بسیار مخرب برای خیر عمومی توصیف کرد و آنرا خیانتی بی رحمانه به شمار زیادی انسان خواند که زندگی‌ آنها به تلاش‌ها و فعالیت‌های سازمان ملل متحد وابسته است.

پنجاه و پنجمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در حالی از روز دوشنبه ۲۶ فوریه کار خود را آغاز می‌کند که جهان هم اکنون با بحران‌های حقوق بشری فراوانی روبرو است.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گوترش می‌گوید طالبان شرط‌هایی «غیرقابل قبول» برای شرکت در نشست دوحه تعیین کرده بود

تصاویری از وضعیت بحرانی غزه؛ فلسطینی‌ها در رفح برای یک وعده غذایی رایگان صف می‌کشند

ثبت شکایت از ابراهیم رئیسی در سوئیس با امضای طوماری علیه او در آستانه برگزاری مجمع جهانی پناهندگان