کرملین: اگر اروپایی‌ها به اوکراین نیرو اعزام کنند جنگ روسیه با غرب اجتناب‌ناپذیر خواهد بود

ارتش روسیه
ارتش روسیه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کرملین روز سه‌شنبه هشدار داد که اگر اعضای اروپایی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو نیروهای خود را برای جنگ در اوکراین بفرستند، درگیری بین روسیه و ائتلاف نظامی ناتو به رهبری آمریکا اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

آگهی

جنگ در اوکراین بدترین بحران را در روابط روسیه با غرب از زمان بحران موشکی کوبا در سال ۱۹۶۲ ایجاد کرده است. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه قبلا درباره خطرات رویارویی مستقیم بین ناتو و روسیه هشدار داده بود.

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه روز دوشنبه در اظهاراتی که واکنش‌های گسترده‌ای را به همراه داشت مدعی شد که برای شکست روسیه در جنگ اجرای هیچ طرحی از جمله اعزام نیروهای نظامی از سوی کشورهای اروپایی به اوکراین غیرممکن نیست. 

این اظهارات ماکرون با واکنش روسیه مواجه شد و دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در این رابطه گفت: «بحث درباره امکان اعزام نیروهای ویژه به اوکراین از کشورهای ناتو یک عنصر جدید بسیار مهم است.»

پسکوف در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد تبعات این اقدام گفت: «در آن صورت، ما باید نه در مورد احتمال، بلکه در مورد اجتناب ناپذیر بودن (یک درگیری مستقیم) صحبت کنیم.» سخنگوی کرملین همچنین در ادامه اضافه کرد که غرب باید از خود بپرسد که اجرای چنین سناریویی به نفع کشورها و مردم آنها خواهد بود یا خیر.

حتی صحبت از رویارویی روسیه و ناتو نشان دهنده جدی‌تر شدن تنش‌ها میان دو طرف است. ۳۲ سال پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی، غرب و شرق در یکی از جدی‌ترین تنش‌ها خود در دهه‌های اخیر با یکدیگر دست و پنجه نرم  می‌کنند. روسیه و ایالات متحده دارای بزرگترین زرادخانه سلاح‌های هسته‌ای در جهان هستند. جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا هشدار داده است که درگیری بین روسیه و ناتو می تواند جنگ جهانی سوم را آغاز کند.

پس از تهاجم روسیه در سال ۲۰۲۲ به اوکراین، رهبران غربی گفتند که به کی‌یف کمک خواهند کرد تا روسیه را شکست دهند اما این اتفاق پس از گذشت دو سال نیفتاده و همچنان این روسیه است که دست‌آوردهای بیشتری در این جنگ کسب کرده است. 

ضمن اینکه ضد حملات اوکراین در سال ۲۰۲۳ نتوانست تغییری در معادلات جنگ ایجاد کند و سربازان اوکراینی در عملیات‌های خود شکست خوردند. حال امانوئل ماکرون در اظهاراتی که کمتر کسی انتظارش را داشت می‌گوید هیچ گزینه‌ای نباید کنار گذاشته شود از جمله اعزام نیروی نظامی و هر کاری که لازم است برای شکست دادن روسیه صورت گیرد. 

این اظهارات ماکرون البته با واکنش‌های گسترده رو به رو شده است. در اروپا آلمان، اسپانیا، جمهوری چک و لهستان تاکید کرده‌اند که نه برنامه‌ای برای اعزام نیروی نظامی به اوکراین دارند و نه از این ایده استقبال می‌کنند. ینس استولتونبرگ، دبیرکل ناتو هم اظهار نظر مشابهی کرده است. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام کاخ سفید هم گزارش داده که ایالات متحده هیچ برنامه‌ای برای اعزام نیروی برای جنگ در اوکراین ندارد و همچنین برنامه‌ای برای اعزام نیروهای ناتو برای جنگ در این کشور وجود ندارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

طرح چابک‌سازی ارتش ایالات متحده؛ پنتاگون چگونه برای جنگ‌ با دشمنان پیشرفته‌تر آماده می‌شود؟

تانک مجهز به هوش مصنوعی؛ آلمان و فرانسه قرارداد تسلیحاتی چند میلیارد یورویی امضا کردند

تهدید پهپادهای شکارچی روسیه؛اوکراین تانک‌های۱۰ میلیون دلاری آبرامز آمریکا را از خط مقدم بیرون می‌کشد