رهبران لیبی با تشکیل یک دولت یکپارچه جدید موافقت کردند

Egypt Arab League Libya
Egypt Arab League Libya Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سه رهبر کلیدی لیبی روز یکشنبه اعلام کردند که در مورد «ضرورت» تشکیل یک دولت یکپارچه توافق کرده‌اند تا بر برگزاری انتخاباتی که مدت طولانی است به تعویق افتاده، نظارت کند.

آگهی

این سه رهبر عبارتند از محمد منفی (رئیس شورای ریاست جمهوری)، محمد تکالا (رئیس شورای عالی دولتی) که هر دو در طرابلس مستقر هستند و عقيله صالح، رئیس مجلس نمایندگان در بنغازی.

آنها در بیانیه مشترکی از هیأت سازمان ملل در لیبی و جامعه بین‌المللی خواستند از پیشنهادات آنها با هدف پایان دادن به اختلافات و درگیری‌ها حمایت کنند.

این سه نفر به دعوت احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب، در مقر این اتحادیه در قاهره با یکدیگر دیدار کردند.

آنها در پایان گفتگوها اعلام کردند که با تشکیل یک کمیته فنی برای «بررسی موضوعات بحث برانگیز» موافقت کرده‌اند.

محمد منفی پس از برگزاری این نشست به رسانه‌ها گفت: «ما معتقدیم اقداماتی که امروز روی آنها توافق شد، شروع بسیار مهمی است. آنها اقداماتی هستند که با دیدگاههای مردم لیبی برای برگزاری انتخابات مطابقت دارند.»

محمد منفی در زمان استقرار دولت وحدت ملی (GNU) به رهبری عبدالحمید الدبیبه، نخست‌وزیر و از طریق یک روند تحت حمایت سازمان ملل در سال ۲۰۲۱ میلادی بر سر کار آمد.

با این وجود پارلمان دیگر مشروعیت این دولت را به رسمیت نمی‌شناسد و الدبیبه نیز تاکید کرده که بدون برگزاری انتخابات سراسری، قدرت را به دولت جدید واگذار نمی‌کند.

انتخابات مجلس نمایندگان لیبی نیز در سال ۲۰۱۴ میلادی برگزار شد و «شورای عالی دولتی» به عنوان بخشی از یک توافق سیاسی در سال ۲۰۱۵ تشکیل شد.

همه بازیگران سیاسی اصلی لیبی خواستار برگزاری انتخابات شده‌اند؛ با این وجود بسیاری از شهروندان این کشور شک دارند که آنها به نتایج انتخاباتی پایبند باشند که ممکن است خودشان را از قدرت حذف کند.

لیبی از زمان قیام سال ۲۰۱۱ میلادی علیه حکومت معمر قذافى، کمتر زمانی در صلح و آرامش بوده است. 

قدرت سیاسی در این کشور سرانجام در سال ۲۰۱۴ میلادی تقسیم شد و دولت‌های رقیب در دو منطقه جداگانه در شرق و غرب لیبی حکومت می‌کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هیات لیبیایی مذاکرات خود را با مقام‌های لبنان درباره موسی صدر و هانیبال قذافی از سرگرفت

نجلا منقوش به ترکیه گریخت؛ ضرب مرگبار دیدار تاریخی وزرای خارجه اسرائیل و لیبی بر عادی‌سازی روابط

درخواست لیبی از لبنان برای آزادی پسر قذافی؛ آیا سرنوشت موسی صدر با هانیبال ارتباط دارد؟