توقف موقت اعطای کمک‌های مالی آمریکا به آژانس امدادرسانی سازمان ملل برای فلسطینیان ممکن است دائمی شود

کمک‌های سازمان ملل به فلسطینی‌ها
کمک‌های سازمان ملل به فلسطینی‌ها Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

علی‌رغم اصرار دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا بر ضرورت ادامه کمک‌های بشردوستانه‌ به غزه، این کشور احتمالا کمک‌های خود را به آژانس امدادرسانی سازمان ملل برای فلسطینیان (اونروا)، به طور دائم قطع خواهد کرد.

آگهی

ایالات متحده به همراه بیش از دوازده کشور دیگر، پس از اتهام اسرائیل مبنی بر مشارکت ۱۲ نفر از ۱۳ هزار کارمند اونروا در غزه در حمله‌ مرگبار هفتم اکتبر حماس، در ژانویه کمک مالی خود به این سازمان را به حالت تعلیق درآوردند.

سازمان ملل متحد تحقیقاتی را در مورد این ادعاها آغاز کرده و اونروا نیز پس از دریافت اطلاعاتی از اسرائیل، برخی از کارکنان خود را اخراج کرده است.

ایالات متحده که بزرگترین کمک کننده‌ مالی به اونروا با اهدای سالانه‌ ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار است  اعلام کرده قبل از بررسی مجدد پرداخت کمک مالی، منتظر نتایج تحقیقات و اقدامات اصلاحی این سازمان می‌ماند.

در صورت لغو توقف کمک‌ها، تنها حدود ۳۰۰ هزار دلار (باقیمانده بودجه اختصاص‌یافته) به اونروا اختصاص خواهد یافت  و هرگونه کمک مالی بیشتر نیاز به تأیید کنگره دارد.

مخالفت دوحزبی در کنگره با تأمین مالی اونروا، از سرگیری کمک‌های منظم آمریکا به این سازمان را در آینده‌ای نزدیک با تردید رو به رو می‌کند. البته کشورهایی مانند سوئد و کانادا اعلام کرده‌اند که کمک‌های خود را از سر خواهند گرفت.

لایحه بودجه‌ الحاقی در کنگره آمریکا که شامل کمک‌های نظامی به اسرائیل و اوکراین است و از حمایت دولت بایدن برخوردار است، در صورت تصویب، مانع دریافت کمک مالی اونروا خواهد شد. متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه  ضمن اذعان به «نقش حیاتی» اونروا در توزیع کمک‌های امدادی در غزه که به دلیل حملات پنج ماهه‌ اخیر اسرائیل در آستانه‌ی قحطی قرار گرفته، اعلام کرده‌: «ما باید برای این واقعیت برنامه‌ریزی کنیم که کنگره ممکن است این توقف کمک‌ها را دائمی کند.»

واشنگتن به دنبال همکاری با سازمان‌های بشردوستانه مستقر در غزه، مانند یونیسف و برنامه جهانی غذا (WFP) برای ادامه‌ امدادرسانی است. با این حال، مقام‌های آمریکایی اذعان دارند که جایگزین کردن اونروا کار ساده‌ای نیست. میلر در این خصوص گفت: «سازمان‌های دیگری هم اکنون در حال توزیع بخشی از کمک‌ها در غزه هستند، اما نقش اصلی اونروا به لطف سابقه طولانی کار، شبکه‌های توزیع و پیشینه‌شان در غزه، همچنان بی‌همتا است.»

برخی از دموکرات‌های سنا، از جمله سناتور کریس وان هولن، به همراه برخی از اعضای لیبرال مجلس نمایندگان، با ممنوعیت نامحدود تأمین مالی اونروا مخالفت کرده‌اند.

با این حال، هرگونه بودجه جدید به حمایت حداقل برخی از جمهوری‌خواهان که اکثریت مجلس نمایندگان را در اختیار دارند، نیاز خواهد داشت. در همین حال بسیاری از جمهوری‌خواهان مخالفت خود را با اونروا ابراز کرده‌اند.

برایان مست، عضو جمهوری‌خواه و رئیس کمیته فرعی نظارت و پاسخگویی روابط خارجه مجلس نمایندگان، در بیانیه‌ای گفت: «اونروا یک نهاد نمایشی است؛ این سازمان در حالی که زیرساخت‌هایی را برای حمایت از حماس ایجاد می‌کند، خود را به عنوان یک مجموعه امدادرسانی جا می‌زند. این نهاد به معنای واقعی کلمه، مالیات‌دهندگان آمریکایی را به سمت تروریسم سوق می‌دهد.»

اونروا در سال ۱۹۴۹ پس از جنگ تأسیس اسرائیل و آوارگی و اخراج ۷۰۰ هزار فلسطینی، با قطعنامه‌ی مجمع عمومی سازمان ملل متحد تأسیس شد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

این سازمان امروزه به طور مستقیم ۳۰ هزار فلسطینی را استخدام می‌کند و به نیازهای مدنی و بشردوستانه‌ی ۵.۹ میلیون نفر از نوادگان آن آوارگان در نوار غزه، کرانه‌ی باختری و اردوگاه‌های وسیع در کشورهای عربی همسایه رسیدگی می‌کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رئیس امور بشردوستانه اتحادیه اروپا: اسرائیل مدرکی برای حمایت از ادعاهایش علیه اونروا ارائه نکرده است

توقف صدور ویزا برای کارمندان نهاد‌های بشردوستانه؛اسرائیل امدادرسانی به فلسطینیان غزه را بغرنج‌تر کرد

فهرست رو به رشد کشورهای تعلیق‌کننده کمک به آژانس کمک‌رسانی سازمان ملل به فلسطینیان؛ اونروا چیست؟