رئیس امور بشردوستانه اتحادیه اروپا: اسرائیل مدرکی برای حمایت از ادعاهایش علیه اونروا ارائه نکرده است

توزیع کمک‌های اونروا در غزه
توزیع کمک‌های اونروا در غزه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک مقام ارشد کمک‌های بشردوستانه اتحادیه اروپا روز پنجشنبه ۱۴ مارس (۲۴ اسفند) گفت اسرائیل هیچگونه مدرکی را برای اثبات اتهاماتش علیه کارکنان آژانس پناهندگان فلسطینی سازمان ملل متحد (اونروا) در غزه ارائه نکرده است.

آگهی

از زمانی که اسرائیل ده‌ها تن از کارکنان اونروا را به دست داشتن در حملات ۷ اکتبر حماس متهم کرده است، این سازمان که به آوارگان فلسطینی در غزه و سراسر منطقه خدمات ارائه می‌کند دچار بحران شده است.

اتهامات وارده از سوی اسرائیل باعث شده تا ایالات متحده، بزرگترین کمک کننده مالی به این سازمان، و شمار دیگری از کشورها و نهادها کمک‌های مالی خودشان را به اونروا متوقف کنند و آینده این آژانس وابسته به سازمان ملل متحد در هاله‌ای از ابهام قرار گیرد.

رئیس اونروا در اوایل این ماه با ابراز خوش‌بینی محتاطانه‌ای گفت که برخی از اهداکنندگان کمک به زودی بازخواهند گشت، هرچند مقامات آمریکایی می‌گویند که توقف بودجه واشنگتن ممکن است به دلیل مخالفت در کنگره دائمی شود.

ایالات متحده سالانه‌ تا ۴۰۰ میلیون دلار به اونروا اهدا می‌کند، ولی در صورت دائمی شدن توقف کمک‌ها تنها حدود ۳۰۰ هزار دلار به اونروا اختصاص خواهد یافت و هرگونه کمک مالی بیشتر نیاز به تأیید کنگره پیدا خواهد کرد.

كميسيون اجرايي اتحاديه اروپا بعد از ايالات متحده يكي از کمک‌کنندگان اصلی به اونروا به شمار می‌رود. این سازمان در اول مارس اعلام کرد که ۵۰ میلیون یورو به آژانس خواهد پرداخت، اما برای رسیدگی به اتهامات اسرائیل پرداخت ۳۲ میلیون یورو را معلق خواهد کرد.

یانتس لنارچیچ، رئیس کمک‌های بشردوستانه و مدیریت بحران در کمیسیون اروپا، گفت که نه به او، نه (طبق اطلاعاتش) به هیچ‌کس دیگری در کمیسیون اروپا و نه به هیچ کشور کمک‌رسان دیگری شواهدی از سوی اسرائیل ارائه نشده است.

او به خبرنگاران گفت: «حتی اگر این ادعاها در نهایت صحت داشته باشند، به این معنا نیست که اونروا در این قضیه عاملیت داشته است.»

به گفته آقای لنارچیچ، در آن صورت افراد پاسخگو خواهند بود و نه سازمان و این آژانس «غیرقابل جایگزین» با پاکسازی این افراد به فعالیت خود ادامه خواهد داد چرا که اونروا «زیرساخت‌ها، انبارها، پناهگاه‌ها و ظرفیت‌های لجستیکی بی‌نظیری» دارد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

این مقام ارشد اتحایه اروپا اضافه کرد: «اونروا به درستی، به سرعت و به گونه‌ای موثر واکنش نشان داده و اقدامات متعددی را انجام داده است. تحقیقات و بازنگری‌ها در حال انجام است. ما تاکنون از همه اینها راضی هستیم.»

اونروا در سال ۱۹۴۹ پس از جنگ تأسیس اسرائیل و آوارگی و اخراج ۷۰۰ هزار فلسطینی، با قطعنامه‌ی مجمع عمومی سازمان ملل متحد تأسیس شد.

این سازمان امروزه به طور مستقیم ۳۰ هزار فلسطینی را تحت استخدام دارد و به نیازهای مدنی و بشردوستانه‌ی ۵.۹ میلیون نفر از آوارگان در نوار غزه، کرانه‌ی باختری و اردوگاه‌های بزرگ در کشورهای عربی همسایه رسیدگی می‌کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آیا اونروا به حماس برای حمله ۷ اکتبر به اسرائیل کمک کرده بود؟

توقف موقت اعطای کمک‌های مالی آمریکا به آژانس امدادرسانی سازمان ملل برای فلسطینیان ممکن است دائمی شود

چرا آژانس کمک‌رسانی سازمان ملل به فلسطینی‌ها به یکی از موضوع‌های محوری جنگ غزه تبدیل شده است؟