ارتش اسرائیل از منطقه بیمارستان شفا در غزه خارج شد

سربازان اسرائیلی در محوطه بیمارستان شفا
سربازان اسرائیلی در محوطه بیمارستان شفا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ارتش اسرائیل روز دوشنبه ۱ آوریل (۱۳ فروردین) اعلام کرد که حدود دو هفته پس از آغاز عملیات بزرگ نظامی خود در منطقه مجتمع بیمارستانی شفا، تانک‌ها و خودروهای زرهی‌اش را از این ناحیه خارج کرده است.

آگهی

در بیانیه ارتش اسرائیل آمده است: «نیروها فعالیت عملیاتی خود را در منطقه بیمارستان شفا به پایان رساندند و منطقه بیمارستان را ترک کردند».

خبرگزاری فرانسه و شاهدان عینی پیشتر در صبح یکشنبه خروج تانک‌ها و خودروهای ارتش اسرائیل زیر پوشش آتش توپخانه و حملات هوایی را گزارش کرده بودند.

وزارت بهداشت حماس در غزه نیز از عقب‌نشینی نیروهای اسرائیلی از این منطقه خبر داده بود. این وزارتخانه گفته بود که «ده‌ها جسد» در این مجتمع بیمارستانی پیدا شده است. 

ارتش اسرائیل که جنگجویان حماس را به مخفی شدن در بیمارستان‌ها متهم می‌کند، در ۱۸ مارس عملیاتی را در محدوده بیمارستان شفا و با هدف «پاکسازی شبه‌نظامیان حماس از این مجتمع بیمارستانی» آغاز کرد.

پیش از این ارتش اسرائیل گفته بود که «حدود ۲۰۰ تن از شبه‌نظامیان» در درگیری‌ها در منطقه بیمارستان شفا و اطراف آن کشته شده‌اند. حماس فعالیت نظامی خود در این بیمارستان و سایر مراکز بهداشتی را رد می‌کند.

در بیانیه حماس آمده است ارتش اسرائیل «پس از آتش زدن ساختمان‌های مجتمع و از کار انداختن کامل آن از مجتمع پزشکی شفا خارج شد.»

روزگذشته تدروس آدهانوم، رئیس سازمان جهانی بهداشت، گفته بود که از زمان آغاز عملیات اسرائیل «۲۱ بیمار» در بیمارستان شفا جان خود را از دست داده‌اند. به گفته وی، ۱۰۷ بیمار در این بیمارستان بستری هستند که از آنها ۴ کودک و ۲۸ بیمار در وضعیت وخیم قرار دارند.

ارتش اسرائیل پیش از این نیز با متهم کردن حماس به استفاده از این بیمارستان به عنوان مرکز فرماندهی نظامی، عملیات مشابهی را در ماه نوامبر در محدوده بیمارستان شفا انجام داده بود.

در آن مقطع زمانی ارتش اسرائیل اعلام کرده بود که تسلیحات و سایر تجهیزات نظامی پنهان‌شده‌ای را در این منطقه پیدا کرده است. ادعاهایی که حماس آن را رد کرده است.

تصویر منتشره توسط وزارت دفاع اسرائیل از تسلیحات منسوب به جنگجویان حماس در بیمارستان شفا
تصویر منتشره توسط وزارت دفاع اسرائیل از تسلیحات منسوب به جنگجویان حماس در بیمارستان شفاآسوشیتد پرس

عقب‌نشینی اسرائیل از منطقه بیمارستان شفا در حالی انجام می‌گیرد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این کشور، از حمله قریب‌الوقوع به رفح در نوار غزه خبر داده است. همزمان مذاکرات آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها که با میانجیگری شماری از کشورهای از جمله قطر، مصر و ایالات متحده انجام می‌شد بی‌نتیجه باقی مانده است.

اسامه حمدان، یکی از مقامات حماس روز یکشنبه در این باره گفت: «هنوز بحث دور جدیدی از مذاکرات مطرح نیست.»

بنیامین نتانیاهو حماس را متهم کرده است که موضع خود را در خصوص آتش‌بس «سخت‌تر» کرده است، در حالی که به گفته او، اسرائیل «انعطاف‌پذیری از خود نشان داده است».

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

جنگ در باریکه غزه زمانی آغاز شد که گروه فلسطینی حماس در تاریخ هفتم اکتبر (۱۵ مهرماه) حمله بی‌سابقه‌ای را در دورن خاک اسرائیل آغاز کرد و حدود ۱۱۶۰ نفر را در اسرائیل کشت که اکثر آن‌ها غیرنظامی بودند.

گروه حماس همچنین در جریان حمله هفتم اکتبر خود حدود ۲۵۰ شهروند اسرائیلی و تبعه خارجی را گروگان گرفت که ده‌ها نفر از آن‌ها در جریان آتش‌بس یک هفته‌ای در ماه نوامبر آزاد شدند. مقامات اسرائیلی معتقدند که هنوز حدود ۱۳۰ گروگان دیگر در غزه باقی مانده‌اند.

در مقابل اسرائیل با وعده نابودی حماس، حمله زمینی بی‌امانی را در نوار غزه آغاز کرد که در جریان آن به گفته تشکیلات بهداشتی حماس دستکم ۳۱ هزار و ۶۴۵ نفر کشته شدند که بیشتر آنها زن و کودک بودند.

ارتش اسرائیل روز دوشنبه اعلام کرد که از ۷ اکتبر بدین سو ۶۰۰ سربازش (شامل ۲۵۶ نفر در نوار غزه) جان خود را از دست داده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انتقاد جو بایدن از اسرائیل در پی حمله به کاروان «آشپزخانه مرکزی جهانی»

واشنگتن پست: دولت آمریکا با تحویل صدها بمب و جنگنده به اسرائیل موافقت کرد

آیا اونروا به حماس برای حمله ۷ اکتبر به اسرائیل کمک کرده بود؟