شاخص صلح جهانی؛ ایرانی‌ها تا چه حد در مقایسه با دیگر کشورها در امنیت و آرامش هستند؟

شاخص جهانی صلح
شاخص جهانی صلح Copyright Canva
Copyright Canva
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

موسسه «اقتصاد و صلح» در حالی برای هفدهمین سال جدولی از وضعیت شاخص جهانی صلح تهیه کرده که افغانستان در میان ۱۶۳ کشور جهان ناامن‌ترین کشور معرفی شده است.

آگهی

کشورهایی که در این فهرست قرار دارند ۹۹.۷ درصد جمعیت کل جهان را نمایندگی می‌کنند. برای تعیین امتیاز کشورها از ۲۳ معیار کیفی و کمی استفاده شده است.

در جدول وضعیت شاخص جهانی سال ۲۰۲۳ کشور اروپایی ایسلند بار دیگر به عنوان امن‌ترین کشور جهان معرفی شده است. ایسلند از سال ۲۰۰۸ میلادی تاکنون این جایگاه را در اختیار دارد.

در مقابل افغانستان برای هشتمین سال پیاپی به عنوان ناامن‌ترین کشور جهان معرفی شده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

پس از ایسلند دیگر کشورهایی که صلح و امنیت بالایی دارند نیز اغلب اروپایی هستند. دانمارک، ایرلند، نیوزیلند و اتریش پس از ایسلند در جایگاه‌های بعدی جدول شاخص صلح جهانی قرار دارند.

از سوی دیگر پس از افغانستان کشورهای یمن، سوریه، سودان جنوبی و جمهوری دموکراتیک کنگو به عنوان ناامن‌ترین کشورهای جهان معرفی شده‌اند. به این ترتیب در حالی که امن‌ترین کشورها اغلب اروپایی هستند ناامن‌ترین کشورها نیز در منطقه خاورمیانه یا قاره آفریقا قرار دارند.

کشورهای اوکراین و روسیه که وارد سومین سال جنگ با یکدیگر شده‌اند به ترتیب اولین و پنجمین میزان سقوط در جدول شاخص جهانی صلح را تجربه کرده‌اند. از دیگر کشورهایی که جایگاه آنها در این جدول افت کرده است می‌توان به هائیتی، مالی و اسرائیل اشاره کرد.

در مقابل کشور لیبی برای دومین سال پیاپی جایگاه نخست را از نظر سطح ارتقاء در جدول شاخص جهانی صلح داشته است.

ایران در کجای جدول قرار دارد؟

ایران در میان ۱۶۳ کشور جهان به طور مشترک با ترکیه در جایگاه ۱۴۷ قرار گرفته است. 

کشورهای کره شمالی، اتیوپی، عراق، سودان، سومالی، اوکراین، روسیه، سوریه، یمن و افغانستان از جمله کشورهایی هستند که ساکنان آنها صلح و امنیت کمتری را از ایرانیان تجربه می‌کنند. در مقابل ساکنان کشورهای پاکستان، میانمار، ونزوئلا، لیبی، لبنان، هائیتی، عربستان، مصر و اوگاندا از نظر صلح و امنیت وضعیتی بهتر از ایرانی‌ها دارند.

نرگس محمدی، مدافع حقوق بشر ایرانی در سال ۲۰۲۳ در حالی توانست جایزه صلح نوبل را به دست بیاورد که در زندان اوین تهران در حبس است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رئیس کمیته حقیقت‌یاب: نام مرتکبان جنایت علیه بشریت در سرکوب اعتراضات ایران مشخص اما محرمانه است

شمس‌الواعظین به یورونیوز: درگیری نظامی ایران و اسرائیل به سود صلح بود

رویارویی مستقیم نظامی با اسرائیل چه تاثیری بر زندگی شهروندان عادی ایران می‌گذارد؟