اولین تصاویر قوی‌ترین «ام آر آی» جهان از مغز انسان با دقتی ۱۰ برابر معمول ثبت شد

تصویربرداری پرتو مغناطیسی (ام آر ای)
تصویربرداری پرتو مغناطیسی (ام آر ای) Copyright Canva
Copyright Canva
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

قوی‌ترین تصویربرداری پرتو مغناطیسی برای امور پزشکی در فرانسه اولین عکس‌های خود از مغز انسان را ثبت کرد.

آگهی

این دستگاه «ام آر آی» به دانشمندان برای درک بهتر بیماری‌های ناشی از تخریب عصبی (مانند پارکینسون و آلزایمر) و روانپزشکی (همچون افسردگی، اختلال دوقطبی و اسکیزوفرنی) کمک خواهد کرد. مقام‌های بهداشتی فرانسه به تازگی با استفاده از قوی‌ترین دستگاه تصویربرداری پرتو مغناطیسی برای انسان موافقت کرده بودند. به این ترتیب این دستگاه از مغز حدود بیست فرد داوطلب و سالم تصویربرداری کرد. 

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه استفاده از قوی‌ترین دستگاه «ام آر آی» را «پیشرفتی عظیم» و «یک امید بزرگ» برای سلامت انسان خوانده است. 

قوی‌ترین دستگاه تصویربرداری پرتو مغناطیسی دقتی در حد ۱۱.۷ تسلا دارد. این رقم به این معنا است که تصاویر این دستگاه «ام آر آی» ۱۰ برابر دقیق‌تر از عکس‌هایی هستند که هم‌اکنون در بیمارستان‌های فرانسه با دستگاه‌های «ام آر آی» گرفته می‌شود. میزان دقت دستگاه‌های کنونی تصویربرداری پرتو مغناطیسی در فرانسه از ۳ تسلا فراتر نمی‌رود. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

به گفته دانشمندان با دستگاه «ام آر آی» جدید می‌توان کوچکترین رگ‌هایی را که به قشر مغز خونرسانی می‌کنند و یا مخچه انسان را مشاهده کرد. 

سیلوی روتایو، وزیر تحقیقات فرانسه در مورد قوی‌ترین دستگاه تصویربرداری پرتو مغناطیسی جهان گفت که میزان دقت آن «به سختی» باورکردنی به نظر می‌رسد.

ساخت دستگاه «ام آر آی» جدید با همکاری مشترک فرانسه و آلمان پس از بیست سال تحقیق به نتیجه رسید. دو طرح تحقیقاتی مشابه در آمریکا و کره جنوبی نیز در جریان است اما هنوز به مرحله حساس تصویربرداری از بدن انسان نرسیده است. 

انتظار می‌رود امکان استفاده از قوی‌ترین دستگاه «ام آر آی» جهان برای بیماران معمولی از چند سال دیگر فراهم شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اولین بیمار دریافت‌کننده تراشه مغزی نورالینک تنها از طریق ذهنش شطرنج بازی کرد

روزانه چه غذاهایی را برای سلامت مغز، طول عمر و تندرستی باید مصرف کنید؟

نتایج یک تحقیق جدید: سیگار کشیدن مغز را کوچک می‌کند