هشدار نتانیاهو: می‌دانیم چگونه از خود دفاع کنیم و به هرکس به ما آسیب بزند، ضربه می‌زنیم

the consular section of Iran's embassy in Damascus
the consular section of Iran's embassy in Damascus Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل عصر پنج‌شنبه و در پی حمله‌ای که چهار روز قبل از آن به کنسولگری ایران در خاک سوریه شده بود، اعلام کرد که کشورش به «هرکسی که به ما آسیب برساند یا قصد آسیب رساندن به ما را داشته باشد» ضربه خواهد زد.

آگهی

اسرائیل دست داشتن در این حمله را نه تایید و نه رد کرده و نتانیاهو نیز در سخنانش هیچ اشاره‌ مستقیمی به این حمله نکرده است.

بنیامین نتانیاهو در جریان نشست کابینه امنیتی اسرائیل گفت: «سال‌ها است که ایران مستقیماً یا از طریق نیروهای نیابتی‌اش علیه ما عمل می‌کند؛ بنابراین اسرائیل نیز علیه ایران و گروه‌های نیابتی‌اش هم با اهداف دفاعی و هم تهاجمی عمل خواهد کرد.»

او افزود: «ما می‌دانیم چگونه از خود دفاع کنیم و بر اساس همین اصل ساده عمل خواهیم کرد که هرکس به ما آسیب برساند یا قصد آسیب رساندن به ما را داشته باشد، به او آسیب خواهیم زد.»

احتمال حمله تلافی‌جویانه ایران در پی حمله هوایی که روز دوشنبه به محوطه سفارت این کشور در دمشق شد، بر نگرانی‌ها درباره گسترده‌تر شدن جنگ خاورمیانه افزوده است.

ایران، دشمن سرسخت اسرائیل، اعلام کرده که انتقام هفت نفر نظامی کشته شده در این حمله هوایی را خواهد گرفت؛ با این وجود رویترز به نقل از دو منبع ایرانی می‌نویسد که پاسخ تهران بگونه‌ای خواهد بود که تنش‌های موجود در منطقه افزایش نیابد.

یکی از این دو مقام بدون اشاره به جزئیات گفته است که سطح انتقام‌جویی «محدود و با هدف بازدارندگی» خواهد بود.

به نوشته رویترز، روابط عمومی سپاه پاسداران ایران نیز از اظهار نظر خودداری کرده است.

رویترز به نقل از ده‌ها مقام ایرانی، سوری و منطقه‌ای می‌نویسد که فرماندهان نظامی ایران که ماه‌ها بود از سوی نیروهای اطلاعات اسرائیل تحت تعقیب بودند، تصور می‌کردند برگزاری نشستی در سطح عالی در داخل محوطه سفارت ایران در دمشق «بی خطر» خواهد بود؛ زیرا از این محل مطابق با هنجارها و قوانین بین‌المللیِ محافظت از ماموریت‌های دیپلماتیک، محافظت می‌شود.

گریگوری برو، تحلیلگر گروه اوراسیا می‌گوید: «این حمله‌ای بی‌سابقه بود. افسران سپاه احتمالاً فکر می‌کردند تا زمانی که در محوطه دیپلماتیک بمانند، در امان هستند. تصور نمی‌کنم که اکنون هیچکدام از افسران سپاه احساس امنیت داشته باشند.»

افزایش آمادگی‌ها در اسرائیل

سخنان نتانیاهو پس از آن بیان شد که ارتش اسرائیل (که حدود ۶ ماه است درگیر جنگ با شبه‌نظامیان فلسطینی در نوار غزه همچنین نیروهای حزب‌الله در لبنان است) اعلام کرد مرخصی همه واحدهای رزمی خود را به حالت تعلیق در خواهد آورد و نیروهای بیشتری را برای واحدهای پدافند هوایی بسیج خواهد کرد.

خبرنگاران رویترز همچنین ساکنان مراکز تجاری اسرائیل در تل‌آویو نیز می‌گویند که در این شهر سیستم موقعیت‌یاب جهانی «جی‌پی‌اس» مختل شده که تدبیری برای کمک به دفع موشک‌های هدایت شونده احتمالی محسوب می‌شود.

پیش از این اگرچه آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل حمله به اماکن دیپلماتیک ایران را محکوم کرده بود اما در واکنش به این محکومیت، یک مقام اسرائیلی (به شرط ناشناس ماندن) به رویترز گفت که هویت کشته شدگان تاییدی بر این موضوع است که ایران «از یک مأموریت دیپلماتیک در یک کشور ثالث، به عنوان یک مقر نظامی استفاده می‌کرده است».

کاخ سفید نیز اعلام کرد که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا با نتانیاهو درباره تهدیدات ایران گفتگو کرده است. در جریان این گفتگو، بایدن تصریح کرده است که ایالات متحده قویاً از اسرائیل در مواجهه با این تهدیدات حمایت خواهد کرد.

احتمال حمله تلافی‌جویانه ایران چقدر قوی است؟

ایران اگرچه تاکنون از ورود مستقیم به جنگ اسرائیل و حماس پرهیز کرده، اما از حملات متحدان خود به اهداف اسرائیل و ایالات متحده حمایت کرده است؛ از جمله حملات شورشیان حوثی که گهگاه موشک‌های دوربردی را به سمت بندر ایلات اسرائیل پرتاب کرده‌اند.

رویترز معتقد است که پاسخ تلافی‌جویانه ایران به این حمله می‌تواند به چند شکل دیده شود. این کشور هم می‌تواند نیروهای نیابتی خود در سوریه و عراق را به شدت مسلح و از حزب‌الله لبنان برای ضربه زدن مستقیم به اسرائیل استفاده کند، و هم می‌تواند برنامه غنی سازی اورانیوم خود را افزایش دهد که اقدام دوم، بر نگرانی ایالات متحده و متحدانش در مورد پتانسیل تهران برای ساخت بمب هسته‌ای خواهد افزود.

اما بسیاری از دیپلمات‌ها و تحلیلگران بر این باورند که ایران خواهان جنگی همه‌جانبه با اسرائیل یا ایالات متحده نیست چراکه ممکن است قدرت روحانیون حاکم بر این کشور را به خطر بیندازد. به همین دلیل است که مقامات تهران ترجیح می‌دهند به استفاده از نیروهای نیابتی برای انجام حملات تاکتیکی انتخابی علیه دشمنان خود ادامه دهند.

رهبران ایران اکنون با مشکلات اقتصادی عمیقی نیز روبرو هستند که بخشی از آن ناشی از تحریم‌های ایالات متحده است؛ همچنین پیش از این ماه‌ها طول کشید تا بتوانند ناآرامی‌های مردمی را در داخل این کشور را سرکوب کنند.

شاید به همین دلایل است که آنها علناً اعلام کرده‌اند که خواهان وقوع جنگی بزرگ در منطقه نیستند چراکه ممکن است ثبات این کشور را نیز به خطر بیندازد.

آگهی

با این وجود عاموس یادلین، ژنرال پیشین نیروی هوایی اسرائیل و رئیس سابق اداره اطلاعات نظامی ارتش هشدار داده است که ممکن است ایران در آخرین جمعه ماه رمضان در واکنش به حمله دمشق، بطور مستقیم یا از طریق نیروهای نیابتی‌اش اقدام کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

امیرعبداللهیان در سوریه: اسرائیل تنبیه خواهد شد؛ دنبال توسعه جنگ در منطقه نیستیم

اسرائیل اقدامات قانونی را برای بستن شبکه تلویزیونی «الجزیره» در خاک خود آغاز کرد

جنگ غزه؛ تحولات دیپلماتیک در مسیر آتش‌بس همزمان با احتمال حمله قریب‌الوقوع زمینی اسرائیل به رفح