چه کشورهایی فلسطین را به رسمیت می‌شناسند؟

عکس آرشیوی
عکس آرشیوی Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جنگ شش ماهه اخیر اسرائیل در غزه و افزایش خشونت‌ها در این منطقه باعث شده است موضوع به رسمیت شناختن کشور فلسطین بار دیگر مطرح شود و برخی از کشورهای اروپایی در اینباره اعلام آمادگی کنند. اما در حال حاضر فلسطین از سوی چه کشورهایی به رسمت شمرده می‌شود؟

آگهی

پدرو سانچز، نخست‌وزیر چپ‌گرای اسپانیا، اعلام کرده است که قصد دارد به زودی کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد. او با انتقاد از خشونت‌ها در غزه راه‌ حل این بحران را مستلزم «به رسمیت شناختن دولت فلسطینی» می‌داند.

از سوی دیگر ریاض منصور، نماینده تشکیلات خودگردان فلسطین در سازمان ملل متحد در نامه‌ای به شورای امنیت خطاب به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، به طور رسمی درخواست مقامات فلسطینی برای عضویت کامل در این سازمان را تکرار کرد.

بر اساس گزارش تشکیلات خودگردان فلسطین که بر بخش‌هایی از کرانه باختری حکومت می‌کند، در حال حاضر ۱۳۷ کشور از ۱۹۳ عضو سازمان ملل، کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند.

بیشتر این کشورها در خاورمیانه، آفریقا هستند اما آمریکا، کانادا، بیشتر کشورهای اروپای غربی، استرالیا، ژاپن و کره جنوبی همچنان کشور فلسطین را به رسمیت نمی‌شناسند.

در ادامه مطلب خلاصه‌ای کوتاه از تلاش فلسطینی‌ها برای تشکیل کشور آمده است:

۱۹۸۸: عرفات دولت اعلام کرد

۱۵ نوامبر ۱۹۸۸، در جریان اولین انتفاضه یا قیام فلسطینی‌ها، یاسر عرفات رهبر فلسطین‌ها در حالی که در الجزیره در تبعید به سر می‌برد، به طور یکجانبه استقلال کشور فلسطین را به پایتختی بیت المقدس اعلام کرد. او در این اعلامیه گفت می‌پذیرد که کشورهای مستقل اسرائیلی و فلسطینی در کنار یکدیگر باشند.

کمی پس از این اعلامیه، الجزایر اولین کشوری بود که به طور رسمی کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخت. طی چند هفته ده‌ها کشور دیگر، از جمله بیشتر کشورهای عربی، هند، ترکیه، تعداد زیادی از کشورهای آفریقایی و چندین کشور اروپای مرکزی و شرقی نیز کشور فلسطین را به رسمیت شناختند.

تعداد زیادی از کشورهای آمریکای جنوبی از جمله آرژانتین، برزیل و شیلی نیز اواخر سال ۲۰۱۰ تا اوایل سال ۲۰۱۱ به درخواست فلسطینی‌ها برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین پاسخ دادند.

این اقدام در واکنش به تصمیم اسرائیل برای پایان دادن به ممنوعیت موقت شهرک سازی یهودیان در کرانه باختری اشغالی صورت گرفت.

۲۰۱۱-۲۰۱۲: «دولت ناظر غیرعضو» در سازمان ملل متحد

سال ۲۰۱۱، در حالی که مذاکرات صلح به بن بست رسیده بود، فلسطینی‌ها روندی قانونی برای عضویت کامل «کشور فلسطین» در سازمان ملل آغاز کردند.

این تلاش با شکست مواجه شد، اما در اقدامی پیشگامانه در ۳۱ اکتبر همان سال، آژانس فرهنگی سازمان ملل متحد، یونسکو رای به پذیرش فلسطینی‌ها به عنوان یک عضو کامل داد.

این روند که به دستور محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین صورت گرفته بود، هرگز به نتیجه نرسید و فلسطینی‌ها در نهایت یک سال بعد از آن یعنی در نوامبر ۲۰۱۲ میلادی، با رای مجمع عمومی سازمان ملل متحد مانند واتیکان جایگاه «دولت ناظر غیرعضو» را به دست آوردند.

این تصمیم خشم اسرائیل و ایالات متحده را برانگیخت و باعث شد آن‌ها کمک مالی خود را به این نهاد مستقر در پاریس به حالت تعلیق درآوردند.

سه سال بعد، دادگاه کیفری بین‌المللی نیز فلسطین را به عنوان یک دولت پذیرفت.

۲۰۱۴: سوئد اولین کشور در غرب اروپا فلسطین را به رسمیت شناخت

سال ۲۰۱۴، سوئد که دارای یک جامعه بزرگ فلسطینی است، اولین عضو اتحادیه اروپا در غرب اروپاست که کشور فلسطین را به رسمیت شناخت.

این اقدام به دنبال ماه‌ها درگیری در قدس شرقی که توسط اسرائیل ضمیمه شده بود، صورت گرفت.

این اقدام همزمان با گسترش ساخت‌وسازهای جدید اسرائیلی در اراضی مورد اختلاف با فلسطینی‌ها در شرق بیت‌المقدس و کرانه باختری، صورت گرفت.

اسرائیل در واکنش به این اقدام به شدت از استکهلم انتقاد کرد.

آگهی

کشور فلسطین قبل از آن توسط شش کشور اروپایی دیگر از جمله بلغارستان، قبرس، جمهوری چک، مجارستان، لهستان و رومانی به رسمیت شناخته شده بود.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

۲۰۲۴: موج جدید در اروپا

اسپانیا تنها عضو اتحادیه اروپا نیست که تصمیم دارد در میان هشدار‌های گسترده اتحادیه اروپا در مورد افزایش تلفات جانی در غزه و قحطی قریب الوقوع، کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد.

رهبران ایرلند، مالت و اسلوونی نیز در بیانیه مشترکی با اسپانیا «برای به رسمیت شناختن فلسطین» در زمانی که «شرایط مناسب باشد» ابراز آمادگی کرده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

در جلسه شورای امنیت برای پذیرش فلسطین در سازمان ملل چه گذشت؟ وتوی آمریکا در مقابل ۱۲ رای مثبت

محمود عباس کابینه جدید تشکیلات خودگردان فلسطینی را معرفی کرد

حملات تازه اسرائيل به دو بیمارستان در نوار غزه؛ فلسطینی‌ها: بیماران و آوارگان مجبور به خروج شدند