رزمایش مشترک آمریکا، ژاپن و فیلیپین در آب‌های مورد مناقشه دریای چین جنوبی

رزمایش مشترک ایالات متحده، ژاپن و فیلیپین
رزمایش مشترک ایالات متحده، ژاپن و فیلیپین Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ایالات متحده، استرالیا، ژاپن و فیلیپین روز یکشنبه رزمایش مشترک دریایی و هوایی را در دریای چین جنوبی که مورد مناقشه است برگزار خواهند کرد.

آگهی

 روسای ستاد مشترک این کشورها در بیانیه‌ای اعلام کردند که این رزمایش با هدف تعمیق روابط برای مقابله با تهدیدات روزافزون چین در منطقه انجام می شود. این رزمایش چند روز پیش از اولین نشست سه جانبه میان روسای جمهور آمریکا، فیلیپین و ژاپن در آبراهه مورد مناقشه انجام خواهد شد.

رهبران این کشورها در بیانیه مشترکی که روز شنبه منتشر شد، گفتند: «نیروهای دفاعی و مسلح مشترک ما در تاریخ ۷ آوریل ۲۰۲۴ یک فعالیت همکاری دریایی را در منطقه اقتصادی انحصاری فیلیپین انجام خواهند داد.»

در ادامه این بیانیه مشترک آمده است: «این رزمایش تعهد جمعی متحدان را برای تقویت همکاری منطقه‌ای و بین‌المللی در حمایت از یک منطقه هند-اقیانوسیه آزاد و باز نشان می‌دهد.» بر پایه این بیانیه مشترک رزمایش که با عنوان «فعالیت همکاری‌های دریایی» نامگذاری شده، شامل واحدهایی از نیروی دریایی و هوایی از هر چهار کشور خواهد بود.

روسای ستاد مشترک چهار کشور اعلام کردند که در این رزمایش طرفین در خصوص تاکتیک‌ها، تکنیک‌ها و همچنین دکترین‌های دفاعی با یکدیگر همکاری خواهند کرد. جزئیاتی در مورد اینکه این رزمایش دقیقا چه مواردی را شامل خواهد شد ارائه نشده است.

سفارت ژاپن در مانیل در بیانیه ای اعلام کرد که «آموزش فعالیت‌های جنگی ضد زیردریایی» در این رزمایش گنجانده خواهد شد. اوایل این هفته، کشتی جنگی استرالیایی اچ ام ای اس وارامونگا به جزیره پالاوان در فیلیپین رسید که در نزدیکی آب‌های مورد مناقشه قرار دارد. 

این رزمایش و نشست پس از رویارویی‌های مکرر ماه‌های اخیر بین کشتی‌های چینی و فیلیپینی در نزدیکی صخره‌های مورد مناقشه در سواحل این کشور آسیای جنوب شرقی صورت می گیرد. چین فیلیپین را مسئول افزایش تنش‌ها در آبراهه مورد مناقشه می داند، جایی که پکن و مانیل سابقه طولانی در مناقشات سرزمینی دریایی دارند.

مقامات ارشد ایالات متحده بارها بر تعهد «آهنین» آمریکا برای دفاع از فیلیپین در برابر حمله مسلحانه در دریای چین جنوبی تأکید کرده‌اند. لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در بیانیه مشترک گفت: «این فعالیت‌ها با متحدان ما استرالیا، ژاپن و فیلیپین بر تعهد مشترک برای اطمینان از اینکه همه کشورها حق پرواز، حرکت با کشتی و فعالیت در هر جایی را دارند که قوانین بین المللی اجازه می دهد، تاکید می‌کند. عملیات مشترک ما از صلح و ثبات و ایجاد یک منطقه آزاد و باز حمایت می‌کند.»

دولت فیلیپین هم پیشتر در پاسخ به تهدیدات چین تاکید کرده که این کشور در مقابل پکن عقب‌نشینی نخواهد کرد. سخنگوی وزارت خارجه این کشور در بیانیه‌ای تاکید کرد که مذاکرات با ژاپن برای امضای یک پیمان دفاعی که به این کشورها اجازه دهد نیروها را در قلمرو یکدیگر مستقر کنند در حال انجام است.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

مانیل قبلا به توافقات مشابهی با استرالیا و ایالات متحده در این زمینه دست یافته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تنش در دریای جنوبی چین؛ رئیس‌جمهوری فیلیپین به پکن هشدار داد

فن در لاین در فیلیپین: اتحادیه اروپا استفاده غیرقانونی از زور را در منطقه ایندو-پاسیفیک برنمی‌تابد

آغاز رزمایش نظامی گسترده آمریکا و فیلیپین در دریای جنوبی چین