رافائل گروسی: حمله به نیروگاه اتمی زاپوریژیا خطر فاجعه هسته‌ای را به شدت افزایش می‌دهد

نیروگاه اتمی زاپوریژیا
نیروگاه اتمی زاپوریژیا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئيس سازمان انرژی اتمی می‌گوید حملاتی مانند آنچه روز یکشنبه به نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا که تحت کنترل روسیه است، به طرز قابل توجهی خطر یک حادثه بزرگ هسته‌ای را افزایش می‌دهد.

آگهی

رافائل گروسی در حساب توییتری خود با محکوم کردن این حمله منتسب به اوکراین تاکید کرد که دست‌کم ۳ حمله مستقیم به راکتور اصلی این نیروگاه رخ داده که اتفاقی غیرقابل پذیرش است. روسیه اوکراین را مسئول این حمله دانسته اما آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هیچ طرفی را در این خصوص به عنوان مقصر معرفی نکرده است. 

آقای گروسی با اشاره به این که این نخستین حمله به این نیروگاه از نوامبر ۲۰۲۲ به شمار می‌رود پنج اصل اساسی را برای جلوگیری از یک حادثه جدی هسته‌ای با عواقب رادیولوژیک تعیین کرد. 

مقام‌های این نیروگاه واقع در خاک اوکراین که در حال حاضر تحت کنترل نیروهای روسی است روز یکشنبه اعلام کردند که حمله‌ای پهپادی به زاپوریژیا صورت گرفته و یکی از شش راکتور هسته‌ای در این نیروگاه مورد هدف قرار گرفته است. 

به گفته مقام‌های نیروگاه این حمله هیچ خسارت یا تلفات جدی نداشته و سطح تشعشعات در نیروگاه پس از حملات طبیعی بود. با این حال، بعداً روز یکشنبه، روس اتم، آژانس اتمی دولتی روسیهگفت که سه نفر در «مجموعه بی‌سابقه حملات هواپیماهای بدون سرنشین» زخمی شدند. در این گزارش آمده که این افراد پس از برخورد یک پهپاد به منطقه‌ای در نزدیکی محل غذاخوری سایت زخمی شده‌اند. 

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز یکشنبه اعلام کرد که کارشناسان آن از حمله پهپاد مطلع شده‌اند و «چنین انفجاری با مشاهدات آژانس مطابقت دارد». آژانس در بیانیه‌ای جداگانه حمله به یکی از شش راکتور این نیروگاه را تایید کرد. 

در این گزارش با اشاره به اینکه آسیب در واحد ۶، خوشبختانه ایمنی هسته‌ای را به خطر نینداخته اما آن‌را یک حادثه جدی خواند که به صورت بالقوه می‌تواند یکپارچگی سیستم مهار راکتور را تضعیف کند. 

این نیروگاه از زمانی که مسکو در سال ۲۰۲۲ نیروهای خود را به اوکراین فرستاد و مدت کوتاهی پس از آن تأسیسات را تصرف کرد، گرفتار آتش سوزی شد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها نسبت به حمله به این نیروگاه هسته‌ای که بزرگترین نیروگاه اتمی اروپا است هشدار داده و تاکید کرده چنین اقداماتی می‌تواند به وقوع یک فاجعه هسته‌ای منجر شود. 

هم اوکراین و هم روسیه مرتبا یکدیگر را به حمله به نیروگاهی که هنوز به خط مقدم نزدیک است، متهم کرده‌اند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

شش رآکتور این نیروگاه ماه‌هاست که تعطیل شده‌اند، اما همچنان به نیرو و کارکنان واجد شرایط برای راه‌اندازی سیستم‌های خنک‌کننده حیاتی و سایر ویژگی‌های ایمنی نیاز دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نشت آب آلوده به ماده رادیواکتیو از یک نیروگاه هسته‌ای در آمریکا

حملات موشکی گسترده روسیه به مناطق مختلف اوکراین؛ برق نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا و چند شهر قطع شد

روسیه: اوکراین دوباره با پهپاد به نیروگاه زاپوریژیا حمله کرد