ابهام در حمله تلافی‌جویانه به ایران؛ واحد پول اسرائیل در برابر دلار تقویت شد

شکل اسرائیل
شکل اسرائیل Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ارزش واحد پول اسرائیل، شِکِل جدید، روز دوشنبه ۱۵ آوریل (۲۷ فروردین) یک درصد در برابر دلار افزایش یافت.

آگهی

در آن چه که فعالان بازار تحت عنوان «افزایش کوتاه‌مدت قیمت در بازار نزولی» توصیف کردند، هر شِکِل ۳.۷۳ دلار مبادله شد. این رقم به هنگام بسته شدن بازارها در روز جمعه ۳.۷۷۱ بود.

کارشناسان دلیل این افزایش را این امر دانسته‌اند که اسرائیل تاکنون به درخواست‌های متحدان خود مبنی بر عدم انجام حمله تلافی‌جویانه علیه ایران عمل کرده است.

این اولین واکنش بازار به حمله بیش از ۳۰۰ موشک و پهپاد از ایران محسوب می‌شود، زیرا بازار ارز داخلی اسرائیل یکشنبه‌ها تعطیل است.

علیرغم این حرکت صعودی در روز دوشنبه، شکل در این ماه تقریباً ۲ درصد ضعیف‌تر شده و اگر از ابتدای سال ۲۰۲۴ محاسبه کنیم ارزش آن در برابر دلار آمریکا حدود ۴ درصد کاهش یافته است.

ارزش شِکِل هفته گذشته به دلیل بیم از قریب‌الوقوع بودن عملیات تهاجمی ایران، در پی حمله هوایی منتسب به اسرائیل علیه فرماندهان سپاه قدس در کنسولگری ایران در سوریه در اول آوریل، کاهش یافته بود.

همزمان گزارش‌ها نشان می‌دهد شاخص سهام تل‌آویو روز یکشنبه ۰.۳ درصد افزایش یافته است. قیمت اوراق قرضه دولتی نیز تا ۰.۶ درصد پایین آمده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

جاناتان کاتز، اقتصاددان ارشد در موسسه لیدر کپیتال مارکتز، می‌گوید سرمایه‌گذاران معتقدند «کل این ماجرا علیه ایران از کنترل خارج نخواهد شد.»

وی اضافه کرد بازارها از اینکه اسرائیل در پی حمله ایران از حمایت بین‌المللی برخوردار شده و جو بایدن رئیس‌جمهور ایالات متحده و سایر متحدان از اسرائیل خواسته‌اند تلافی نکند، آسوده‌خاطر شده است.

آقای کاتز گفت: «این تصور در بازارها به وجود آمده که وضعیت به طور قابل‌ملاحظه‌ای تشدید نخواهد شد و حتی اگر اسرائیل اقدامات تلافی‌جویانه‌ای انجام دهد، آن‌ها محدود و تحت نظارت ایالات متحده خواهند بود. بنابراین همه اینها به طور کلی برای شکل مثبت بوده است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

طولانی شدن جنگ حماس و اسرائیل چه تبعاتی برای اقتصاد اتحادیه اروپا در پی خواهد داشت؟

جنگ حماس و اسرائیل؛ سرمایه‌گذاری در کدام بازارها به نفع دارایی‌های شما عمل می‌کند؟

جنگ غزه؛ تحولات دیپلماتیک در مسیر آتش‌بس همزمان با احتمال حمله قریب‌الوقوع زمینی اسرائیل به رفح