بلومبرگ: کشتی جاسوسی ایران از بیم حمله اسرائیل دریای سرخ را ترک کرد

کشتی بهشاد
کشتی بهشاد Copyright خبرگزاری برنا
Copyright خبرگزاری برنا
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بلومبرگ نوشت کشتی ایرانی «بهشاد» که مشکوک به جاسوسی برای حوثی‌ها در دریای سرخ است، از بیم تهدید و حمله تلافی‌جویانه اسرائیل، مکان استقرار خود را ترک کرده و در حال بازگشت به خانه است.

آگهی

بر اساس داده‌های ردیابی گردآوری شده توسط بلومبرگ، «بهشاد» که ایران آن را یک کشتی «اطلاعاتی و لجستیکی» می‌نامد، در روز ۴ آوریل (۱۶ فروردین) موقعیت خود را در نزدیکی سواحل یمن ترک و سپس پخش سامانه شناسایی خود را خاموش کرد تا اینکه در اوایل روز پنجشنبه ۱۸ آوریل (۳۰ فروردین) دوباره در نزدیکی تنگه هرمز ظاهر شد. این نشان می‌دهد که «بهشاد« اواخر پنجشنبه به بندرعباس می‌رسد.

به نوشته بلومبرگ، «بهشاد» یکی از منافع مهم ایران در منطقه دریای سرخ است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

این کشتی که ماموریت رسمی آن مبارزه با دزدی دریایی است، در اوایل سال جاری به دلیل نقش ادعایی آن در حمایت اطلاعاتی از عملیات حوثی‌ها و کمک به آنها برای هدف قرار دادن کشتی‌های تجاری در منطقه، مورد حمله سایبری آمریکا قرار گرفت.

استقرار مجدد «بهشاد» چند روز پس از حمله هوایی اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق در روز یکم آوریل (۱۳ فروردین) انجام شد. تهران در آخر هفته گذشته با یک حمله موشکی و پهپادی بی‌سابقه به اسرائیل پاسخ داد و اکنون می‌گوید برای حمله تلافی‌جویانه اسرائیل آمادگی دارد. ایالات متحده خواهان خویشتنداری برای جلوگیری از تشدید بیشتر تنش‌ها است.

رسانه‌های دولتی ایران درباره آخرین تحرکات «بهشاد» اظهار نظری نکرده‌‌اند و مشخص نیست که آیا این کشتی دوباره به خلیج عدن بازمی‌گردد یا نه.

«بهشاد» برای جایگزینی کشتی دیگری به نام ساویز در آنجا مستقر شده بود که در سال ۲۰۲۱ در جریان یک تنش دیگر بین ایران و اسرائیل با مین‌های دریایی آهنربایی آسیب دید و به ایران بازگردانده شد.

هفته‌نامه فرانسوی لکسپرس در گزارشی که در ماه مارس منتشر کرد نوشت که «بهشاد» کشتی متعلق به سپاه پاسداران است که با ظاهری تجاری، از سال ۲۰۲۱ در نقطه‌ای در دریای سرخ ثابت مانده و در هدایت حملات موشکی حوثی‌ها نقش داشته است. به نوشته لکسپرس، ایران کشتی ساویز نیز برای قاچاق اسلحه و اطلاع‌رسانی به حوثی‌های یمن بهره می‌برده است.

لکسپرس نوشت آمریکا پیش از این قصد داشته «بهشاد» را که دارای تجهیزات اطلاعاتی الکترونیکی برای شناسایی موقعیت کشتی‌هاست و نیروی دریایی ارتش ایران از آن مراقبت می‌کند، منهدم کند، اما بنا به ملاحظاتی، از جمله هشدار و تهدید نیروهای نظامی ایران از این کار صرف نظر کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حمله حوثی‌ها به یک کشتی با پرچم لیبریا؛ حملات آمریکا و بریتانیا در غرب یمن ۱۱ کشته بر جا گذاشت

«حوثی‌ها» یک کشتی تجاری مرتبط با آمریکا را با دو موشک هدف قرار دادند

حوثی‌ها به چهار کشتی در اقیانوس هند و دریای سرخ حمله کردند