جنگ غزه؛ واشنگتن برای نخستین بار یک گردان ارتش اسرائیل را تحریم می‌کند

نیروهای ارتش اسرائیل در غزه
نیروهای ارتش اسرائیل در غزه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

برخی رسانه‌های آمریکایی اعلام کرده‌اند که ایالات متحده در نظر دارد یک گردان از ارتش اسرائیل را به دلیل انجام عملیاتی که مغایر با اصول حقوق بشر تشخیص داده شده تحت تحریم قرار دهد.

آگهی

به گزارش آکسیوس که رسانه‌‌های اسرائیلی نیز آنرا را منعکس کردند انتظار می رود آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا طی روزهای آینده تحریم‌های در نظرگرفته شده علیه گردان «نتزاه یهودا» را که سربازان آن مظنون به نقض حقوق بشر علیه فلسطینیان در کرانه باختری هستند، رسما اعلام کند.

این اولین بار است که دولت ایالات متحده یک واحد نظامی اسرائیلی را در فهرست تحریم‌های خود قرار می‌دهد.

بر اساس اطلاعاتی که منابع آمریکایی فاش کرده‌اند، این تحریم‌ها شامل ممنوعیت انتقال کمک نظامی ایالات متحده به این گردان و نیز ممنوعیت حضور اعضای گردان یاد شده در دوره‌های آموزش‌ نظامی توسط ارتش ایالات متحده یا هرگونه فعالیت دیگری که نیازمند بودجه آمریکا خواهد بود، می‌شود.

تحریم‌های در نظرگرفته شده بر اساس قانون سال ۱۹۹۷ سناتور دموکرات سابق پاتریک لیاهی وضع شده که ارائه کمک نظامی یا آموزش توسط ارتش ایالات متحده به نیروهای امنیتی، اعم از ارتش یا پلیس را که به طور موثق به نقض حقوق بشر متهم هستند، ممنوع می‌کند.

به گفته یک مقام ارشد دولت بایدن، تصمیم آنتونی بلینکن برای اعلام این تحریم‌ها مرتبط با وقایعی است که قبل از ۷ اکتبر در کرانه باختری رخ داده است.

وی تصریح کرد که واحدهای دیگر ارتش اسرائیل و پلیس اسرائیل که تحت بررسی مشابهی قرار داشتند، در نهایت از این تحریم‌ها معاف خواهند شد زیرا «رفتار خود را اصلاح کرده‌اند.»

تصمیم دولت ایالات متحده برای اعمال تحریم‌هایی علیه گردان «نتزاه یهودا» که از سوی واشنگتن به نقض حقوق بشر در کرانه باختری متهم شده انتقاد شدید نخست وزیر اسرائیل را بر انگیخته است.

واکنش تند نتانیاهو؛ بن‌گویر: نباید از خط قرمز عبور کرد

بنیامین نتانیاهو اقدام آمریکا را در مقطع کنونی به شدت مورد نکوهش قرار داد و گفت: «این تحریم ها نباید به نیروهای دفاعی اسرائیل که در حال حاضر علیه تروریسم اعمال شده توسط هیولاها می جنگند، تحمیل شود. این اوج پوچ‌گرایی و نشانه‌ای از پستی اخلاقی خواهد بود. دولتی که من رهبری می کنم با تمام توان علیه این اقدامات عمل خواهد کرد.»

از سوی دیگر، ایتامار بن‌گویر، وزیر امنیت داخلی اسرائیل نیز به انتشار این خبر در رسانه‌های آمریکایی واکنش نشان داد و تصمیم واشنگتن برای اعمال چنین تحریمی را به مثابه «خط قرمز» قلمداد کرد.

وی ضمن درخواست برای حمایت کامل از نیروهای گردان «نتزاه یهودا» تاکید کرد: «اطلاعات منتشر شده مبنی بر قصد ایالات متحده قصد برای وضع تحریم‌هایی علیه گردان نتزاه یهودا بسیار جدی است. این یک خط قرمز واضح است که نباید از آن عبور کرد.»

آقای بن‌گویر با اشاره به عملکرد ضعیف وزارت دفاع در حمایت از این گردان، خواستار ادغام آن با پلیس اسرائیل شد.وی گفت: «وزارت دفاع از گردان آن طور که لازم است پشتیبانی نمی‌کند. من درخواست خواهم کرد که این گردان در پلیس اسرائیل ادغام شود تا از حمایت کامل و منابع لازم برخوردار شود.»

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، هنوز به اظهارات بن گویر واکنش نشان نداده است. با این حال، انتظار می‌رود که تنش‌ها بین اسرائیل و ایالات متحده در پی این گزارش‌ها افزایش یابد.

گردان تک جنسیتی نتزاه یهودا، که در ابتدا به عنوان یک واحد نظامی ویژه برای افراطیون ارتدکس در ارتش اسرائیل تشکیل شده بود، به تدریج به پناهگاهی برای جوانان افراطی ملی‌گرا، به ویژه "جوانان تپه" تبدیل شده است.

این تغییر به دلیل کمبود سربازان و افسران ارتدکس در ارتش اسرائیل رخ داده است. در نتیجه، نتزاه یهودا در طول سال‌ها پذیرای جوانان ملی‌گرای افراطی شده که به دنبال خدمت در ارتش و بیان دیدگاه‌های خود هستند.

این موضوع نگرانی‌هایی را در میان برخی از مقامات اسرائیلی ایجاد کرده است که معتقدند این واحد به محلی برای جذب و آموزش افراطیون تبدیل شده است.

از سوی دیگر، حامیان نتزاه یهودا استدلال می‌کنند که این واحد به جوانان ملی‌گرا فرصتی برای خدمت به کشور و بیان ارزش‌های خود می‌دهد.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کارشناس سازمان ملل: نظام بهداشتی نوار غزه به طور کامل از بین رفته است

نگاهی به بیش از هفت دهه روابط ویژه آمریکا و اسرائیل؛ از تشکیل اولین دولت یهود تا به امروز

آمریکا پنج یگان امنیتی اسرائیل را ناقض حقوق بشر خواند؛ کمک‌های نظامی اما متوقف نمی‌شود