شوک نرخ تورم آمریکا به بازارهای سهام؛ شاخص دلار نزولی شد

معامله گران در بازار بورس نیویورک
معامله گران در بازار بورس نیویورک Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پس از انتشار افزایش نرخ تورم مصرف کننده در آمریکا، معاملات آتی وال‌استریت روز پنجشنبه با رشد همراه شد. همزمان، ارزش دلار رو به کاهش گذاشت.

آگهی

وزارت کار آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد که شاخص قیمت مصرف کننده در ماه ژوئیه ۰.۲ درصد افزایش یافت. بر این اساس، نرخ سالانه این شاخص از ۳ درصد ماه ژوئن به ۳.۲ درصد در این ماه افزایش پیدا کرد.

اقتصاددانانی که در نظرسنجی رویترز شرکت کردند، انتظار داشتند که شاخص قیمت مصرف کننده تا ۳.۳ درصد افزایش یابد. 

قیمت‌های سالانه مصرف کننده از اوج ۹.۱ درصد در ماه ژوئن ۲۰۲۲ سیر نزولی پیدا کرده است. البته فدرال رزرو (بانک مرکزی ایالات متحده) تورم ۲ درصدی را هدف‌گذاری کرده است. 

تاثیر تورم روی دیگر بازارها چه بود؟

بازارهای مالی به گزارش شاخص قیمت مصرف کننده واکنش مثبت نشان دادند. میانگین صنعتی داوجونز بیش از ۲۰۰ واحد افزایش یافت. در عین حال، معاملات آتی در وال‌استریت پس از انتشار این گزارش رشد کرد، چرا که تحلیلگران گمان می‌کنند فدرال رزرو ممکن است دیگر نرخ بهره را افزایش ندهد. 

معاملات آتی «اس‌اند‌پی» ۰.۵ درصد افزایش یافت و در عین حال بازار سهام اروپا هم مسیر رشد را نشان داد.

بازار ارز هم با توجه به شاخص دلار با تغییراتی همراه بوده است. شاخص دلار در برابر شش همتای اصلی خود کاهش یافت و تا عدد ۱۰۱.۷۶ پایین آمد. این میزان حدود ۰.۶ درصد کاهش را نشان داد. 

این وضعیت دومینووار به اینجا خلاصه نشد. بازدهی اوراق قرضه آمریکا هم کاهش یافت. به این شکل که بازدهی ۱۰ ساله آن ۳.۹۸۵۸ درصد که ۲.۵ واحد پایه در روز است، کاهش پیدا کرد. 

این حرکت به بازارهای اوراق قرضه منطقه یورو هم سرایت کرد. به طوری که بازدهی ۱۰ ساله اوراق قرضه آلمان، معیار منطقه یورو، عقب نشینی کرد. نرخ بازدهی اوراق قرضه آلمان ۲.۴۷۹ درصد شد. 

اما با توجه به این مساله، معامله گران بازار پول می‌گویند فدرال رزرو تا پایان سال نرخ بهره را بدون تغییر نگه می‌دارد. از مارس ۲۰۲۲ تاکنون فدرال رزرو آمریکا نرخ بهره را ۱۱ بار افزایش داده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

همچنین با اشاره به تثبیت روند کاهش نرخ تورم، نظرسنجی فدراسیون ملی کسب و کارهای مستقل در این هفته سهم کسب‌و‌کارهای کوچک را در نرخ تورم اعلام کرد. 

براساس گزارش‌ها از رونق افتادن بازار کار باید به مهار تورم کمک کند. دولت هفته گذشته گزارش داد که اقتصاد در ماه ژوئیه ۱۸۷ هزار شغل ایجاد کرده است. با این وجود، شرایط بازار همچنان با مسایلی رو به روست. نرخ بیکاری در پایین‌ترین حد در ۵۰ سال گذشته قرار دارد. موضوعی که باعث می‌شود افزایش دستمزدها در سطوح بالا باقی بماند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نگرانی از کاهش رونق اقتصادی در چین و منطقه یورو؛ شاخص دلار به بالاترین سطح در ۶ ماه گذشته رسید

نرخ تورم پس از ۲۱ ماه در تمامی کشورهای عضو منطقه یورو تک‌رقمی شد

افت فروش خودروهای برقی فولکس واگن؛ چرا اروپایی‌ها دوباره به خودروهای بنزینی روی آوردند؟