نرخ تورم پس از ۲۱ ماه در تمامی کشورهای عضو منطقه یورو تک‌رقمی شد

شعبه کارفور در اکولی، فرانسه
شعبه کارفور در اکولی، فرانسه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نرخ تورم در تمامی ۲۰ کشور عضو منطقه یورو برای نخستین بار از نوامبر ۲۰۲۱ یعنی طی ۲۱ ماه گذشته تک رقمی شد.

آگهی

تازه‌ترین برآورد اداره آمار کمیسیون اروپا (یورواستات) حاکیست که نرخ تورم منطقه یورو در ماه اوت بدون تغییر نسبت به ماه پیش از آن، همچنان ۵.۳ درصد بوده است. 

در میان کشورهای عضو منطقه یورو، اسلواکی به عنوان آخرین کشور با نرخ تورم دو رقمی خداحافظی کرد. نرخ تورم در این کشور که از مارس ۲۰۲۲ به بالای ۱۰ درصد صعود کرده بود، طی فوریه گذشته به قله ۱۵.۴ درصدی رسید و سپس سیر نزولی گرفت تا این که طی اوت گذشته به ۹.۶ درصد رسید.

لیتوانی و استونی نخستین کشورهای عضو منطقه یورو بودند که در نوامبر ۲۰۲۱ به نرخ تورم دو رقمی تن دادند.

بر پایه گزارش یورواستات، طی ماه اوت، نرخ تورم در ۱۰ کشور عضو پیمان پول واحد اروپایی از جمله آلمان، ایتالیا و بلژیک شاهد کاهش و در ۱۰ کشور دیگر همچون فرانسه و اسپانیا با شاهد افزایش بود. با این وجود، اسپانیا و بلژیک با نرخ تورم ۲.۴ درصدی دارای پایین‌ترین نرخ افزایش سطح عمومی قیمت‌ها در بازه یک‌ساله منتهی به اوت گذشته بوده‌اند. 

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

نرخ تورم منطقه یورو پس از آن که در اکتبر ۲۰۲۲ به اوج ۱۰.۶ درصدی رسید، دچار سیر نزولی شد و طی دو ماه گذشته پایین‌ترین حد خود را طی ۱۰ ماه گذشته تجربه کرده است. با این وجود، نرخ هدف‌گذاری شده بانک مرکزی اروپا ۲ درصد که همچنان فاصله محسوسی با نرخ متوسط منطقه یورو دارد و همین امر، احتمال افزایش دوباره نرخ بهره در این منطقه را بالا نگه داشته است.

مطابق اعلام بانک مرکزی اروپا افزایش نرخ تورم در منطقه یورو بیش از همه متاثر از تبعات همه‌گیری ویروس کرونا و تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین بوده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کاهش نرخ تورم در منطقه یورو به پایین‌ترین سطح از اکتبر ۲۰۲۱ میلادی

اختلاف میان بانک مرکزی و کرملین؛ مقصر اصلی افزایش نرخ تورم روسیه کیست؟

شوک نرخ تورم آمریکا به بازارهای سهام؛ شاخص دلار نزولی شد